-
Voeding en horeca
- Actualiteit
-
Sectoren
- 118.00 - Voedingsnijverheid
- 119.00 - Handel in voedingswaren
- 133.00 - Tabak
- PC 220 - Bedienden voedingsnijverheid
-
302.00 - Horeca
- Actualiteit
-
Horecakrant
- De verschillende arbeidsovereenkomsten in de Horeca
- De arbeidsduur in de Horeca
- De lonen in de Horeca
- De premies en vergoedingen in de Horeca
- Verloven, tijdelijke werkloosheid en ziekte
- Ontslag en ontslagname
- Brugpensioen en pensioen
- Gezondheid en welzijn op het werk
- Syndicale aanwezigheid in het bedrijf
- Vorming
-
Hout, Bouw, Bouwmaterialen en grondstoffen
- Actualiteit
-
Sectoren
- PC 102.01 - Hardsteengroeven Henegouwen
- PC 102.02 - Hardsteengroeven Luik en Namen
- PC 102.03 - Profiergroeven en kwarts
- PC 102.04 - Zandsteen
- PC 102.05 - Porseleinaarde- en zandgroeven Wallonië
- PC 102.06 - Grind- en zandgroeven Vlaanderen
- PC 102.07 - Kalksteen Doornik
- PC 102.08 - Marmer
- PC 102.09 - Kalksteengroeven en -ovens
- PC 102.10 - Terugwinning van steenstort
- PC 102.11 - Leisteengroeven , Coticulegroeven en groeven van slijpsteen voor scheermessen
- PC 106.01 - Cementfabrieken
- PC 106.02 - Betonindustrie
- PC 106.03 - Vezelcement
- PC 113 - Ceramiekbedrijf
- PC 113.04 - Pannenbakkerijen
- PC 114 - Steenbakkerijen
- PC 115 - Glasnijverheid
- PC 115.03 - Spiegel
- PC 115.09 - Aanvullend glas
- PC 124 - Bouw
- PC 125.01 - Bosontginning
- PC 125.02 - Zagerijen
- PC 125.03 - Houthandel
- PC 126 - Stoffering en houtbewerking
- PC 203 - Bedienden hardsteengroeven
- Chemie, energie en petroleum
-
Handel en retail
- Actualiteit
- Deelsectoren
- Aanvullend PC arbeiders
-
Onderwijs
- Actualiteit
-
Sectoren
- 152.00 - Contractuele arbeiders in het vrij gesubsidieerd onderwijs
- 152.01 - Contractuele arbeiders in het vrij gesubsidieerd onderwijs (Vlaanderen)
- 152.02 - Contractuele arbeiders in het vrij gesubsidieerd onderwijs (Franstalige gemeenschap en Duitstalige regio)
- 225.00 - Bedienden in scholen
- 225.01 - Bedienden inrichtingen van het gesubsidieerd vrij onderwijs (Vlaanderen)
- 225.02 - Bedienden inrichtingen van het gesubsidieerd vrij onderwijs Franstalige gemeenschap en duitstalige regio)
- Onderwijs
- Gesubsidieerd basisonderwijs
- GO! Basisonderwijs
- Secundair onderwijs
- CLB
- Buitengewoon onderwijs
- Deeltijds kunstonderwijs
- Volwassenenonderwijs
- Basiseducatie
- Hoger onderwijs
- CF Inspectiedienst (exclusief godsdienstcursussen)
- Universiteiten
- Overheidsbedrijven en openbare diensten
- Financiën en verzekeringen
-
Drukkerij, grafische kunst, dagbladen, papier en karton
- Actualiteit
- Sectoren
- Huisvesting
-
Metaal
- Actualiteit
-
Sectoren
- PC 104 - Staal
- PC 105 - Non-ferro
- PC 111.01 - Metaalbouw (industrieel)
- PC 111.02 - Metaalbouw (ambacht)
- PC 111.03 - Monteerders
- PC 112 - Garages
- PC 142.01 - Metaalrecuperatie
- PC 149.01 - Elektriciens
- PC 149.02 - Koetswerk
- PC 149.03 - Edele metalen
- PC 149.04 - Metaalhandel
- PC 209 - Metaalbouw
- PC 210 - Staal
- PC 219 - Diensten en organismen voor technische controles en gelijkvormigheidstoetsing
- PC 224 - Non-ferro
-
Non-profit
- Actualiteit
-
Deelsectoren
- PC 318.02 - Gezinszorg (Vlaanderen)
- PC 319 - Gehandicaptenzorg, jongerenwelzijn en welzijnswerk (bicommunautair)
- PC 319.01 - Gehandicaptenzorg, jongerenwelzijn en welzijnswerk (Vlaanderen)
- PC 327.01 - Beschutte en sociale werkplaatsen, maatwerkbedrijven (Vlaanderen)
- PC 327.02 - Beschutte werkplaatsen Brussel
- PC 329.01 - Socio-culturele sector (Vlaanderen)
- PC 329.03 - Socio-culturele sector organisaties
- PC 330 - Ziekenhuizen, ouderenzorg, revalidatiecentra, thuisverpleging
- PC 330.02 - Gezondheidsinstellingen, labo's en preventiediensten met uitzondering van Tandprothesen - Dentaal technische bedrijven
- PC 330.03 - Tandprothesen - Dentaal technische bedrijven
- PC 330.04 - Gezondheidsondersteunende diensten
- PC 331 - Kinderopvang en onthaalouders, geestelijke gezondheidszorg en gezondheidspromotie
- PC 337 - Aanvullend Paritair Comité Non-profitsector
- Eigen organisaties
- Publicaties non-profit
- Vrije beroepen
-
Groene sectoren
- Actualiteit
- Sectoren
-
Diensten aan personen en ondernemingen
- Actualiteit
- Sectoren
- Sport en ontspanning
-
Textiel, leder en schoeisel
- Actualiteit
-
Sectoren
- 107.00 - Meesterkleermakers
- 109.00 - Kleding en confectie
- 110.00-Textielverzorging
- 120.00-Textiel
- 120.01-Textielnijverheid Verviers
- 120.03-Jute
- 128.00-Huiden en lederbedrijf en vervangingsproducten
- 142.02 - Textielrecuperatie
- 148.00-Tanning en handel van huiden
- 214.00-Textiel
- 215.00-Kleding en confectie
- 340.00-Orthopedische technologieën
-
Vervoer, luchtvaart en haven
- Actualiteit
-
Sectoren
- 139.00 - Binnenscheepvaart
- 140.00 - Vervoer en logistiek
- 140.01 - Autobussen en autocars
- 140.02 - Taxis
- 140.03 - wegvervoer en logistiek voor rekening van derden
- 140.04 - Afhandeling op de luchthavens
- 140.05 - Verhuizing
- 143.00 - Zeevisserij
- PC 226 - Internationale handel, vervoer en logistiek
- 301.00 - Haven
- 301.01 - Haven van Antwerpen
- 301.02 - Haven van Gent
- 301.03 - Haven van Brussel en Vilvoorde
- 301.05 - Haven van Oostende, Nieuwpoort en Zeebrugge
- 315.00 - Handelsluchtvaart
- PC 315.01 - Luchtvaart onderhoud
- PC 315.02 - Luchtvaartmaatschappijen
- 315.03 - Luchthavenbeheer
- 316.00 - Koopvaardij
- 328.00 - Stads- en streekvervoer
- 328.01 - De Lijn
- 328.02 - TEC
- 328.03 - MIVB
- Aanvullend PC bedienden
- Cultuur en media
Procedure voor het detecteren van het gebruik van psychoactieve stoffen
De Belgische Spoorwegen wensen de voorwaarden te wijzigen waarbij een speekseltest kan worden uitgevoerd.
Een speekseltest kan worden aangevraagd wanneer een personeelslid tekenen van het gebruik van psychoactieve stoffen, en in het bijzonder van drugs, vertoont. De aanvrager beoordeelt dit op basis van een lijst van indicaties.
Er kan eveneens worden overgegaan tot het aanvragen/afnemen van een speekseltest indien het personeelslid het gebruik van drugs gedurende de laatste twaalf uur spontaan meedeelt, men de geur van het product (cannabis, chemisch) waarneemt, in geval van bezit van drugs of gebruikersmateriaal, of indien het personeelslid weigert om mee te werken (bv. weigert om zonnebril af te zetten).
In omzendbrief 2 H-HR 2020 wordt er aandacht geschonken aan het preventiebeleid inzake het gebruik van psychoactieve stoffen.
Indien je in een vertrouwelijk kader wil praten over alcohol- of druggebruik en graag een hulpverleningstraject hieromtrent zou willen opstarten, kan je contact opnemen met de preventieadviseur arbeidsarts, de preventieadviseur psychosociaal welzijn of de maatschappelijk assistent. Zij kunnen jou in contact brengen met externe hulpverleners en het behandelingstraject mee opvolgen.
Het zou ook kunnen dat jouw leidinggevende bij de opvolging van jouw functioneren, naar één van deze hulpverleners doorverwijst.
De belangrijkste hulpverleningskanalen buiten de organisatie zijn de huisarts, de hulpgroepen, de psychotherapeuten en de gespecialiseerde centra (ambulant en residentieel) waarvan de meesten verschillende diensten aanbieden van preventie, behandeling tot opvolging na de behandeling.
Veiligheidsscreening
Uit de dynamiek rond de (terreur)dreiging en de evoluties op het vlak van de Europese regelgeving daarrond, verplicht de NVO (Nationale veiligheidsoverheid) veiligheidsverificaties in bepaalde beroepen die gevoelig worden beschouwd voor de veiligheid. De overheid heeft deze veiligheidsverificatie ook verplicht voor bepaalde spoorberoepen. De volledige lijst met beroepen per entiteit vind je terug op intraweb.
Toen de veiligheidsscreening werd gelanceerd, had een negatief screeningsresultaat (of een weigering) voor gevolg dat men geen functie meer mocht uitoefenen bij de Belgische spoorwegen. Er werd bovendien een ongelimiteerde freeze mobility opgelegd.
Vanaf 1/1/2025 wordt hier een wijziging aangebracht. Bij een negatief screeningsresultaat zal men voortaan gedurende 5 jaar geen functie meer mogen uitoefenen. De duur van de freeze mobility wordt in die zin gelijkgesteld met de geldigheid van de screening. Na deze periode kan men terug solliciteren.
Wijziging van bepalingen m.b.t. het vertrouwenspersoneel
De bepalingen met betrekking tot het vertrouwenspersoneel, zoals opgenomen in bundel ARPS 541 en het Koninklijk Besluit van 12/02/1970, zullen worden aangepast. De rangen 4 tot 7 zullen daarbij niet langer opgenomen worden in de lijst van vertrouwenspersoneel.
Vooraleer de reglementering kan toegepast worden dient eerst het Koninklijk Besluit van 12/02/1970 te worden aangepast. Dit kan pas ten vroegste nadat er een nieuwe regering is gevormd. Momenteel blijft de oude reglementering dus nog van kracht.
ACV-Transcom heeft aandacht gevraagd om waakzaam te zijn voor de soms vele overuren die door leidinggevend – en vertrouwenspersoneel worden gepresteerd, in het bijzonder daar waar zich een structureel personeelstekort manifesteert.
Met betrekking tot de voorziene tussenpozen tussen twee prestaties, dient bovendien ook aan leidinggevend – en vertrouwenspersoneel vanuit welzijnsoogpunt de nodige bescherming te worden geboden.
Gelegenheidsverlof voor de familie- of jeugdrechtbank
ACV-Transcom diende een verzoek in om gelegenheidsverlof te willen opnemen in de reglementering in het geval men voor de familie- of jeugdrechtbank dient te verschijnen.
Dit verlof bestond immers in het verleden, maar werd afgeschaft. ACV-Transcom vroeg om dit opnieuw te willen invoeren.
HR-Rail wenst hier niet op in te gaan en blijft de actueel wettelijke lijst verder volgen.
Verkeersvoordelen internationaal verkeer
Het nieuwe vervoersplan introduceert twee nieuwe internationale verbindingen naar Nederland en Frankrijk. Voor Nederland kan het personeel gebruik maken van de verkeersvoordelen. Voor het traject Brussel-Parijs met Ouigo, hebben de Belgische spoorwegmedewerkers daarentegen geen voordelen. Zij moeten hun tickets kopen zoals elke andere reiziger.
ACV-Transcom vroeg of spoorwegmedewerkers hun FIP-tickets of de 50% FIP-korting zouden kunnen kunnen gebruiken voor deze verbinding. Er is een onderscheid tussen “OUIGO” en “INOUI”. De “INOUI”-tickets zijn beschikbaar voor spoorwegpersoneel.
HR-Rail heeft een analyse gedaan van de opties en de kortingen met en zonder FIP-tickets. Er werd vastgesteld dat op de treinen waarop de FIP-korting reeds van toepassing is, deze goedkoper zijn dan de lage tarifering van “OUIGO”. Het antwoord is bijgevolg negatief.
