Het COV lag mee aan de basis van het lerarenplatform. Het werd vanaf 1 september 2021 al drie keer met een jaar verlengd. Sinds 2024 is er een verlenging voor onbepaalde tijd en hoeft het dus niet meer jaarlijks verlengd te worden. Een verwezenlijking waar we trots op zijn.
Opnieuw méér tijdelijke leerkrachten een volledig schooljaar werkzekerheid bieden. Dat blijft het doel van het lerarenplatform. Een win-winsituatie voor personeel én school. De startende leraar is zeker van een job én van een inkomen van 1 september tot 30 juni en uitgestelde bezoldiging in de zomervakantie. De school hoeft voor een heel aantal vervangingen niet op zoek. Vervangingen zijn immers beschikbaar binnen het samenwerkingsplatform.
Veelgestelde vragen over het lerarenplatform
Heb je nog vragen over het lerarenplatform, wil je er meer uithalen dan vorig schooljaar? We geven hieronder graag antwoord.
Heb je na onderstaande lijst nog vragen over je inzetbaarheid op je andere scholen in het platform?
Contacteer zeker de vakbondsafgevaardigde op je school, of neem contact op met onze dienstverleners. Alle contactgegevens vind je hier terug.
-
Wat is het lerarenplatform (LPF)?
Tijdelijke leerkrachten krijgen een aanstelling vanaf ten vroegste 1 september tot uiterlijk 30 juni. Het volume van de aanstelling bedraagt ten minste een halftijdse opdracht. De halftijdse opdracht kan bestaan uit lestijden voor het LPF enerzijds en andere lestijden als vastbenoemde of tijdelijke anderzijds. Het volume van de opdracht kan in de loop van het schooljaar wijzigen. Het is de bedoeling dat de leraar in het LPF vervangingen van minder dan 1 schooljaar doet. Als er geen vervangingsopdrachten beschikbaar zijn, oefent de leerkracht 'pedagogisch zinvolle taken' uit. Om mee te stappen in het LPF moet de school zich aansluiten bij een samenwerkingsplatform.
-
Wat is een samenwerkingsplatform?
Een samenwerkingsplatform kan bestaan uit:
• scholengemeenschap
• scholengemeenschap + 1 of meer scholen die niet tot de SG behoren
• meerdere scholengemeenschappen
• meerdere scholengemeenschappen + 1 of meer scholen die niet tot de SG behoren
-
Kunnen samenwerkingsplatformen netoverschrijdend samengesteld worden?
Ja, er zijn immers ook netoverschrijdende scholengemeenschappen.
-
Wie kan in het lerarenplatform stappen?
De aanstelling is alleen mogelijk in de volgende ambten:
- kleuteronderwijzer (asv)
- onderwijzer (asv)
- leermeester godsdienst – NCZ – L.O.(asv) – compensatietechniek braille in type 6.
Zowel tijdelijke (TABD en TADD) als vastbenoemde personeelsleden kunnen bewust kiezen om in het LPF te starten. Een aanstelling in het LPF is altijd een tijdelijke aanstelling en eindigt dus uiterlijk op 30 juni. Ook vastbenoemden kunnen in het LPF stappen via een tijdelijk andere opdracht (TAO).
-
Wat zijn mijn taken in het lerarenplatform?
Het personeelslid in het lerarenplatform wordt ingezet in reguliere vervangingen, korter dan een schooljaar. Als er geen vervanging nodig is wordt het personeelslid ingezet voor het wegwerken van leerachterstand bij de leerlingen of voor niet-reguliere vervangingen. In welke vervangingen de platformers zullen worden ingezet, wordt besproken in het lokaal onderhandelingscomité.
-
Wie is mijn werkgever als ik in het lerarenplatform aan de slag ga?
Je wordt aangesteld in een bepaald ambt in één van de scholen van het samenwerkingsplatform. Daar word je aangesteld, dat wordt jouw school. Mogelijk moet je vervangingen doen in de andere scholen van het samenwerkingsplatform. Dit wordt afgesproken in het onderhandelingscomité.
-
Waar moet ik solliciteren als ik in het lerarenplatform wil starten?
De gewone regels voor solliciteren blijven gelden. Je solliciteert bij een school of schoolbestuur. Zij kunnen jou dan aanwerven in een gewone betrekking of in het lerarenplatform. Sommige schoolbesturen zullen dit ook vermelden in hun vacature. Vraag vooraf goed na over wat voor aanstelling het gaat, een gewone of een in het LPF.
-
Heb ik als TADD’er voorrang in het lerarenplatform?
De voorrangsregels inzake TADD blijven van kracht. Als er in de scholengemeenschap voor jouw ambt geen aanstelling meer vacant is maar wel in het LPF dan heb jij, als TADD’er voorrang. Als jouw reguliere opdracht, buiten het LPF, eindigt, kan je alsnog in het LPF stappen áls daar nog uren vacant zijn. Zijn alle uren ingevuld dan kan je geen aanstelling opeisen.
-
Hoe bouw ik dienstanciënniteit op?
Je bouwt uitsluitend dienstanciënniteit op in het ambt waarin je bent aangesteld in het LPF. Wordt je aangesteld in een ambt (ambt A) in het LPF en oefen je in die periode een vervanging uit in een ander ambt (ambt B), bouw je in dat andere ambt (ambt B) geen dienstanciënniteit op.
-
Kan ik in de loop van het schooljaar uit het lerarenplatform stappen?
De regels van het decreet rechtspositie (DRP) blijven altijd van kracht. Als je het LPF wil verlaten, neem je ontslag volgens de regels van het DRP.
-
Ik ben TBSOB gesteld. Moet ik in het lerarenplatform stappen?
Neen, de betrekking in het LPF komt niet in aanmerking voor vacantverklaring, vaste benoeming, mutatie, reaffectatie of wedertewerkstelling. Een personeelslid in TBS OB dat gereaffecteerd is zou via een TAO naar het LPF kunnen gaan.
-
Leraren in het lerarenplatform moeten 80% van de reguliere vervangingen invullen. Hoe zal dat in zijn werk gaan?
Het inzetbaarheidspercentage is de verhouding tussen de totale duur van de uitgeoefende reguliere vervangingen, uitgedrukt in kalenderdagen, en de totale duur van de aanstelling in het LPF, uitgedrukt in kalenderdagen, telkens vermenigvuldigd met het volume van de opdracht. Ben je tijdens deze vervanging afwezig, dan worden die dagen in mindering gebracht in de teller.
-
Moet elk personeelslid in het lerarenplatform die 80% halen?
Neen, dit percentage is de som van alle vervangingen van alle personeelsleden in het LPF over de ganse periode (van 1 september tot 30 juni) en dus ook in het hele samenwerkingsplatform. Goede afspraken zijn dus nodig om samen aan 80% inzetbaarheid te geraken.
-
Mag je ook korte vervangingen (VKA) via het lerarenplatform uitvoeren?
Ja, dat mag. De leraar in het LPF mag ook korte vervangingen doen. De school geeft punten VKA af. Deze vervanging komt ook in aanmerking voor het inzetbaarheidspercentage van 80%. Je kan ook ingezet worden in niet-reguliere vervangingen (bijvoorbeeld van 1 dag). Deze vervanging komt niet in aanmerking voor het inzetbaarheidspercentage.
-
Mag ik een personeelslid uit het lerarenplatform vervangen als die afwezig is?
Ja, alle regels van het DRP blijven van kracht. Vervangen kan volgens de reguliere vervangingsregels.