Als je een aanstelling krijgt in het basisonderwijs moeten er heel wat administratieve zaken worden afgehandeld. Dit zowel tegenover het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) als tegenover jou als personeelslid van de school. Het is enkel op basis van bepaalde documenten dat je salaris kunt ontvangen en je je dienstanciënniteit kunt opvolgen en dat je werkloosheidsuitkeringen kunt ontvangen.
Stel je dossier samen
Om voor de aanstelling die je krijgt salaris te kunnen ontvangen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Die voorwaarden bewijs je met de documenten die de school van jou moet verzamelen en overmaken aan AgODi.
Een handige tip! Maak enkele mapjes klaar met daarin telkens de volgende documenten :
- Een kopie van je bekwaamheidsbewijzen;
- Een uittreksel uit het strafregister (<1 maand), model 596.2 (het vroegere model 2), te verkrijgen op het gemeentehuis van je woonplaats;
- Een lijst met je persoonlijke coördinaten : naam, voornaam, rijksregisternummer, woonplaats/verblijfplaats, telefoon-/gsm-nummer, mailadres, burgerlijke staat, personen ten laste, je rekeningnummer en je stamboeknummer (dit kan pas na je eerste aanstelling).
Deze map geef je bij iedere aanstelling in een nieuwe school aan de personeelsdienst. Zo draag je zelf bij tot een vlotte administratieve afhandeling van je dossier.
Onderteken je opdracht
De opdracht verbonden aan de aanstelling staat eenduidig omschreven in ofwel:
- de arbeidsovereenkomst in het gesubsidieerd vrij onderwijs
- aanstellingsbesluit van het schepencollege of de gemeenteraad(provincieraad) in het gemeentelijk of provinciaal basisonderwijs.
Om jouw salaris te kunnen ontvangen, moet de school ook diezelfde gegevens sturen naar AgODi. Vooraf moet jij kennis hebben van die zending (RL-1 of Record Lay-out 1) door ze te ondertekenen en een exemplaar ervan te krijgen. Men spreekt van ook wel van een ‘opdrachtmelding’.
Nog te krijgen bij aanstelling
Samen met de arbeidsovereenkomst of het aanstellingsbesluit moet je ook nog het arbeidsreglement ontvangen. Hierin staan je rechten en plichten als personeelslid en de praktische uitvoering ervan duidelijk omschreven.
Bij de aanstelling, per school en per ambt, moet je ook zo snel mogelijk een functiebeschrijving krijgen.
Ook moet je de nodige documenten ontvangen:
- voor ziekte het ‘Medisch attest Certimed’
- voor een arbeidsongeval het ‘Medisch attest Medex’
Geen volledige aanstelling
Als je slechts een onvolledige aanstelling krijgt, maak je een afspraak met jouw ACV- dienstencentrum. Onze collega's zullen onderzoeken of je 'behoud van rechten' kan aanvragen. Als dat mogelijk is, dan kan je nadien, bij eventuele werkloosheid, een uitkering op basis van een voltijdse aanstelling ontvangen. Het ACV zal ook nagaan of je recht hebt op een 'inkomensgarantie-uitkering' (IGU), dit wil zeggen een uitkering als aanvulling op het loon van je deeltijdse tewerkstelling.
Einde aanstelling
Als er een einde komt aan jouw aanstelling, is het zeer belangrijk dat je van de werkgever een aantal documenten ontvangt. Je moet de volgende documenten krijgen:
- Een dienstattest met daarop het ambt, de opdrachtbreuk en het aantal dagen van aanstelling;
- Een formulier C4-onderwijs. Dit formulier breng je als COV-lid binnen in het ACV dienstencentrum.