In of uit dienst

Als je een aanstelling krijgt in het basisonderwijs moeten er heel wat administratieve zaken worden afgehandeld. Dit zowel tegenover het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) als tegenover jou als personeelslid van de school. Het is enkel op basis van bepaalde documenten dat je salaris kunt ontvangen, je dienstanciënniteit kunt opvolgen en dat je werkloosheidsuitkeringen kunt ontvangen.
Om voor de aanstelling die je krijgt salaris te kunnen ontvangen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Die voorwaarden bewijs je uit de documenten die de school van jou moet verzamelen en overmaken aan AgODi.
Een handige tip! Maak enkele mapjes klaar met daarin telkens de volgende documenten :
Deze map geef je bij iedere aanstelling in een nieuwe school aan de personeelsdienst. Zo draag je zelf bij in een vlotte administratieve afhandeling van je dossier.
De opdracht verbonden aan de aanstelling staat eenduidig omschreven in ofwel:
Hiervan moet je een exemplaar krijgen en ondertekenen.
Om jouw salaris te kunnen ontvangen, moet de school ook diezelfde gegevens sturen naar AgODi. Vooraf moet jij kennis hebben van die zending (RL-1 of Record Lay-out 1) door ze te ondertekenen en een exemplaar ervan te krijgen. Men spreekt van ook wel van een ‘opdrachtmelding’.
Samen met het aanwervingscontract of besluit moet je ook nog het arbeidsreglement ontvangen. Hierin staan je rechten en plichten als personeelslid en de praktische uitvoering ervan duidelijk omschreven.
Indien het een aanstelling van 104 dagen of meer is, moet je na een functioneringsgesprek een geïndividualiseerde functiebeschrijving krijgen. Hiervan moet je ook een afschrift krijgen.
Ook moet je de nodige documenten ontvangen voor het geval je ziek wordt of een arbeidsongeval zou krijgen. Dit zijn:
Indien je geen volledige aanstelling kan krijgen, geeft de werkgever dit elektronisch door. Scenario 3 is de elektronische aangifte van de aanvang van deeltijdse arbeid. Het vervangt het papieren formulier C 131 A - (Onderwijs)-werkgever. Als COV-lid ga je hiermee naar het dichtstbijzijnde ACV- dienstencentrum.
Indien blijkt dat je nog een bijkomende werkloosheidsuitkering kan krijgen, moet de werkgever dit ook elektronisch doorgeven. Scenario 6 is de maandelijkse elektronische aangifte van deeltijdse arbeid voor de berekening van de inkomensgarantie-uitkering. Het vervangt het formulier C 131 B –onderwijs. Je neemt vervolgens contact op met jouw ACV-dienstencentrum.
Als er een einde komt aan jouw aanstelling of als de aanstelling wordt gewijzigd, is het zeer belangrijk dat je van de werkgever een aantal documenten ontvangt. Je moeten volgende documenten krijgen :
Hou al deze documenten zeer goed bij !
Het ACV gebruikt cookies voor de goede werking van zijn websites, om informatie op maat aan te bieden en je persoonlijke ervaring te verbeteren. Door te klikken op ‘Accepteer alle cookies’ geef je toestemming voor het plaatsen van analytische en advertentiecookies. Deze kunnen ook door onze partners gebruikt worden. Je kan de cookies zelf instellen via de knop ‘Beheer je voorkeuren’. Ga naar de pagina cookies en voor meer info of consulteer onze policy privacybeleid.