Aanvangsbegeleiding voor starters

Veelgestelde vragen over de aanvangsbegeleiding voor starters. Waarop heb ik recht? Wat is die aanvangsbegeleiding precies? Hoe stel ik mijn grenzen?
Veelgestelde vragen over de aanvangsbegeleiding voor starters. Waarop heb ik recht? Wat is die aanvangsbegeleiding precies? Hoe stel ik mijn grenzen?
Aanvangsbegeleiding is de begeleiding die je als starter krijgt, als onderdeel van het professionaliseringsplan van de school. Het doel van de aanvangsbegeleiding is dubbel: de praktijkschok voor de starter verminderen én er voor zorgen dat pasafgestudeerde jongeren het onderwijs niet verlaten. Het draait erom starters de kans geven om te groeien en zich te ontplooien in de job waarvoor ze gekozen hebben.
Als starter heb je recht op aanvangsbegeleiding, en de school is verplicht om dit te voorzien.
Starters – maar eigenlijk alle leraren – leren veel van collega’s. Wat je ziet en ervaart blijft beter hangen. Doorwinterde collega’s kennen veel beter de beginsituatie en schoolcontext. Ze kunnen een antwoord bieden op je vragen: “Hiermee sukkel ik nog altijd. Begrijp ik je advies goed? Kan ik bij jou een les volgen?” De starter heeft nood aan een vast aanspreekpunt, een vertrouwenspersoon, misschien de parallelcollega, een mentor, een peter of een meter. Niet elke starter heeft dezelfde leernoden. Hoe gaat de school hiermee om?
Dit wordt op schoolniveau of met een aantal scholen samen georganiseerd. Het is niet de bedoeling dat de aanvangsbegeleiding veel extra werkdruk met zich meebrengt. Het is net de bedoeling om je thuis te laten voelen op school, niet om extra taken buiten de uren op te leggen. Je kunnen concentreren op je klasopdracht is cruciaal.
Lesvoorbereidingen uitwisselen, bij elkaars lessen observeren zonder meteen geëvalueerd te worden, teamteachen, het kunnen allemaal positieve elementen zijn in de aanvangsbegeleiding. Het afgeven van lesvoorbereidingen aan directie met doelgerichte feedback wordt door de ene als positief ervaren, de ander ervaart dit als sterk controlerend en blokkeert hierop met soms erg veel werkuren tot gevolg. Door het rood gaan om je engagement waar te maken helpt niemand. Bespreek dit, de balans mag niet zoek raken.
Op het onderhandelingscomité op jouw school wordt over het professionaliseringsplan onderhandeld. Schort er wat? Worden TABD’ers structureel de deur gewezen? Loopt dit niet goed op jouw school? Spreek er je vakbondsafgevaardigde over aan of bel onze dienstverlening op 02 244 37 30 of mail cov.dienstverlening@acv-csc.be!
Lees je deze pagina als vakbondsafgevaardigde? Lees op de pagina 'Aanvangsbegeleiding? Goed geregeld!' hoe je aan goed aanvangsbeleid kan bijdragen aan de onderhandelingstafel.