Je centrale op sociale netwerken
Sinds de oprichting van COnneCt merken we dat er bij de aanmeldingen een aantal gelijklopende casussen regelmatig terugkeren. Er is een soort rode draad te herkennen. In eerdere blogposts van COnneCt hadden we bijvoorbeeld al aandacht voor autisme, rouw en hoogbegaafdheid. Ook hoogsensitiviteit is zo’n thema dat zich als een rode draad doorheen onze contacten weeft.
Hoogsensitiviteit en het onderwijs
Hoogsensitiviteit is door de populaire wetenschap opgepikt. Er wordt veel over geschreven, niet altijd op een even wetenschappelijke manier. Dat mag niet verbazen, het gaat immers over ongrijpbare prikkels en even moeilijk te duiden gevoelens. Zoals zal blijken uit voortschrijdend inzicht, wordt er bovendien vooral ingezoomd op de eventuele gevolgen, veeleer dan op het essentiële kenmerk. Dat vertroebelt het beeld een beetje, zowel van de media als van het individu dat worstelt met overprikkeling.
Ook COnneCt pikt tijdens de begeleidingsgesprekken vaak signalen op van een mogelijke hoogsensitiviteit. Als je stilstaat bij het feit dat vijftien tot twintig procent van de bevolking hoogsensitiviteit als persoonlijkheidskenmerk heeft, is dat logisch. Onderwijsmensen hebben vaak te maken met leerlingen met een bijzondere insteek in de wereld van prikkels, maar beseffen even vaak niet dat ook zijzelf dat kenmerk kunnen hebben. Kan het dan een van de oorzaken zijn waarom het niet meer lukt om dagelijks voor de klas te staan? Of is het niet hoogsensitiveit, maar eerder hooggevoeligheid dat daarin een rol speelt? Dat is niet altijd duidelijk.
Hoog tijd dus om hoogsensitiviteit uit de schemerzone te halen en onder de loep te leggen. In deel een van dit artikel proberen we het ongrijpbare begrijpbaar te maken en proberen we tot een heldere omschrijving te komen. In het tweede deel zoomen we verder in op de vele facetten van hoogsensitiviteit. Het laatste deel geeft meer inzicht in hoe je ermee om kan gaan. Bronnen vind je achteraan.
Lees het artikel Hoogsensitief in het onderwijs nadat je bent ingelogd.