Platformwerk en arbeidsongevallen
Wat te doen als je een arbeidsongeval hebt?
Wat te doen als je een arbeidsongeval hebt?
Het feit dat je voor of via een platform werkt, betekent niet dat je geen risico loopt op een arbeidsongeval. Integendeel, om diverse redenen (soort activiteit, isolement van de werknemer, gebrek aan contact met het management, verloop van werkers, enz.) is de kans op een ongeval nog groter, bijvoorbeeld is er 15x meer kans op een ongeval als je bezorger bent.
Je bent dus maar beter goed op de hoogte van wat je moet doen bij een arbeidsongeval. Lees hier verder!
Als werknemer ben je gedekt door een verplichte verzekering die door je werkgever is afgesloten op het niveau dat door de wet is vastgesteld. Dit wordt 'wettelijke verzekering' genoemd.
Dit is evenwel niet het geval voor zelfstandigen of mensen die in de deeleconomie werken.
Als werknemer (arbeider, bediende of interimmer) ben je gedekt door een verzekering voor arbeidsongevallen. Die is door je werkgever afgesloten. Heb je een ongeval, dan moet je dit melden bij je werkgever. Alleen zo wordt de verzekering geactiveerd en maak je aanspraak op een vergoeding.
Gebeurt het ongeval met een derde (bv. een motorvoertuig), stel dan altijd een ongevalsaangifte op. Ook als je via je werkgever een 'arbeidsongevallenverzekering' hebt, moet de verzekering van de derde partij in het geding zijn. Dat is alleen niet het geval als de werknemer een zwakke gebruiker is of wanneer de derde partij in gebreke is gebleven. Tip: neem altijd foto's van de schade.
Breng je werkgever op de hoogte. Die moet het ongeval aan zijn verzekeraar melden. Het vervolg zou automatisch moeten volgen uit deze verklaring.
Als werknemer word je doorbetaald (tegen 90%) gedurende zijn dagen van arbeidsongeschiktheid en al zijn medische kosten worden vergoed.
Bewaar alle bonnetjes en betalingsbewijzen van apotheken, doktersconsulten, ziekenhuisrekeningen, .... en stuur ze naar je werkgever: ze zullen worden terugbetaald.
Onderneem deze stappen altijd, ook als het ongeval 'licht' lijkt of je denkt ongedeerd te zijn. De materiële of lichamelijke schade kan immers pas enkele uren of dagen na het ongeval zichtbaar worden.
Heb je niet onmiddellijk aangifte gedaan of op zijn minst de gegevens van de derde of zijn nummerplaat genoteerd, zal het later moeilijker worden. Met de identificatie van de derde partij, kan je altijd aangifte doen bij de politie en eventueel later een ongevalsaangifte doen.
Platformwerkers die werken als zelfstandige of P2P zijn niet automatisch gedekt door een 'wettelijke verzekering' voor arbeidsongevallen. Dit betekent niet dat er geen mogelijkheden zijn.
Wanneer het ongeval gebeurt met een derde zoals bijvoorbeeld een motorvoertuig, moet in alle gevallen een ongevalsaangifte worden gedaan.
De verzekering van de derde partij (autoverzekering of gezinsverzekering) zal dan betalen voor het ongeval als de derde partij schuld heeft (bijvoorbeeld als een klant een hete vloeistof op u morst), of als je een zwakke gebruiker bent (fietser, voetganger, passagier).
Tip: neem altijd foto's van de schade!
Meld in dat geval zo snel mogelijk het ongeval aan de verzekeringsmaatschappij. De verzekeringsmaatschappij zal waarschijnlijk om meer informatie vragen, maar dit gaandeweg duidelijk worden.
Het is niet altijd makkelijk om deze verzekeringen zover te krijgen dat zij tussenbeide komen. Vaak weigeren zij onder een of ander voorwendsel. Aarzel in dat geval niet om een beroep te doen op United Freelancers. We zullen je helpen om de verzekering te activeren.
Bijvoorbeeld:
Word je als met het statuut van 'zelfstandige' als hoofdberoep ten gevolge van een ongeval minstens 7 dagen arbeidsongeschikt (minstens 7 dagen niet kunt werken), dan krijg je de dagen van arbeidsongeschiktheid vergoed door je ziekenfondsverzekering. Hiervoor moet je:
Opgelet: dit geldt enkel voor werknemers met statuut van zelfstandige in hoofdberoep of zelfstandigen die minstens evenveel sociale zekerheid betalen als een zelfstandige in hoofdberoep. Dat wil zeggen: minstens 751,25 euro per kwartaal betalen.
Deze regeling geldt dus NIET voor zelfstandigen in bijberoep, gepensioneerde zelfstandigen of student-ondernemers.
Opgelet: je kan zelf ook ongelukken veroorzaken en verantwoordelijk zijn voor de slachtoffers.
Wees altijd voorzichtig. Je bent bijvoorbeeld aansprakelijk en moet de schade aan het slachtoffer vergoeding als je:
Werknemers in loondienst zijn automatisch gedekt via hun werkgever. Die is wettelijk aansprakelijk is voor de fouten van zijn werknemers ten aanzien van derden tenzij de werknemer de schade vrijwillig heeft veroorzaakt. Als je als werknemer tijdens het werk schade toebrengt aan een derde, is het de werkgever of zijn verzekering die het (de) slachtoffer(s) zal vergoeden.
Werk je als zelfstandige of P2P, dan ben je niet automatisch gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering van het platform. Sommige platforms hebben echter een dergelijke verzekering afgesloten. Hun dienstverleners zijn onder bepaalde voorwaarden gedekt, maar wel met bepaalde plafonds of franchises. Wees voorzichtig en controleer dit!
Bij Ring Twice zijn bijvoorbeeld alleen P2P-aanbieders gedekt. Degenen met een onafhankelijke status moeten een eigen beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben.
Als dit gebeurt, en je aansprakelijk wordt gesteld en schadevergoeding wordt geëist, aarzel niet om contact op te nemen met United Freelancers, of u nu zelfstandig of P2P bent.
✉️ unitedfreelancers@acv-csc.be
📞 02 244 31 00 op:
unitedfreelancers@acv-csc.be
📞 02 244 31 00