Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Word nu lid

“Ik ben nog jong en kan me nog lang inzetten als militant.”

Met zijn 22 jaar is Matthias de jongste militant op de stelplaats in Kinrooi, waar zo’n 60 chauffeurs werken.

Dat ziet hij vooral als een voordeel: “Ik leer veel van de oudere militanten en omdat ik jong ben kan ik me nog lang inzetten als militant. Hoe meer ervaring ik opdoe, hoe beter ik mijn collega’s kan helpen.” Toen hij een jaar geleden de vraag kreeg om militant te worden, zag hij dat direct zitten. “Mijn sociaal engagement heb ik van thuis meegekregen. Ook sociaal contact vind ik zeer belangrijk. Daarom koos ik voor een job als buschauffeur en niet als vrachtwagenbestuurder. Ik geniet enorm van de babbels met de reizigers. Ik stap elke dag met heel veel plezier in mijn bus.” 

Hij volgde onlangs zijn eerste opleiding als militant. “Heel interessant! Ik ben nu volop mijn weg aan het zoeken als militant. Dat ligt in mijn karakter: ik hou me eerst wat op de achtergrond voor ik me in de discussie meng. Maar mijn collega’s mogen gerust zijn. Als ik ergens voor ga, dan laat ik me horen.”

Hij heeft gelukkig nog geen negatieve ervaringen met reizigers gehad. “Het is wel goed dat De Lijn in de opleiding van de buschauffeurs aandacht besteedt aan omgaan met agressieve reizigers. Er wordt ook ingezet op het welzijn van de chauffeurs. Dat ik vandaag nog niets ergs heb meegemaakt is voor een deel geluk, maar ligt voor een deel ook aan mijn houding. Ik blijf altijd rustig en praat mee met de reizigers om ze wat te kalmeren. Ik mis wel een EHBO-cursus in de opleiding. Terwijl we elke dag met mensen rondrijden en de kans dat er eens iets gebeurt reëel is. Het enige wat we vandaag kunnen doen, is de hulpdiensten bellen.”

Er zijn op dit moment geen grote problemen in Kinrooi. Wel een blijvende ergernis zijn de onlogische beslissingen die werden genomen bij de invoering van de nieuwe vervoersplannen begin 2024. “We kregen toen terecht zeer veel reacties op de afgeschafte haltes. Een aantal haltes zijn opnieuw ingevoerd, maar heel wat ook niet. De logica is vaak ver te zoeken. Op zich zijn onze reiswegen verbeterd, maar er zijn nu ook veel plaatsen waar we niet meer rijden. Zo laten we de gebruikers aan hun lot over. Ik weet niet of het met de nieuwe minister nog zal veranderen, maar zeg nooit, nooit. Bij De Lijn zijn er altijd wel verrassingen (lacht).”

Matthias is niet superenthousiast over de aangekondigde investeringen in De Lijn door minister van Mobiliteit Annick De Ridder: “Dat budget hebben we op zich al nodig om de bestaande bussen in orde te zetten, laat staan dat er geld over is om nieuwe bussen te kopen, zoals de minister beweert.”