Het mooiste dakterras van de stad
Elke maand trekken we door Vlaanderen en Brussel, op zoek naar opvallende verhalen bij de openbare diensten. Vandaag: BruCity, het nieuwe gebouw van de Brusselse stadsdiensten.
Elke maand trekken we door Vlaanderen en Brussel, op zoek naar opvallende verhalen bij de openbare diensten. Vandaag: BruCity, het nieuwe gebouw van de Brusselse stadsdiensten.
Het mooiste dakterras van de stad Brussel bruist, en al helemaal in de omgeving van BruCity. Het gloednieuwe administratieve centrum bevindt zich in het hartje van de stad, tussen de Hallenstraat en de Zwarte Lievevrouwstraat en op een boogscheut van het intussen bijna helemaal gesloopte oude administratieve gebouw op de Anspachlaan.
Overdag bieden de negen verdiepingen van het gebouw onderdak aan meer dan 1700 medewerkers van Stad Brussel. “Vroeger waren onze stadsdiensten verspreid over de stad, nu zitten alle departementen samen in dit gebouw”, vertelt Dirk Leonard, stadssecretaris van Brussel.
We ontmoeten Dirk samen met directeur HR Philippe Rossignol op de vijfde verdieping, met prachtig zicht op de Sint-Katelijnekerk. We nemen een van de panoramische liften die vertrekken vanuit de inkomhal, een indrukwekkend cirkelvormig atrium. Om de lift te activeren, scannen we een QR-code. “We hebben geïnvesteerd in moderne technologieën”, legt Dirk uit. “Veel gebeurt nu digitaal of online: we reserveren vergaderzalen online, meetings verlopen hybride. Dat werkt zeer goed. En we streven naar een papierloze werkomgeving.”
De verhuisoperatie van de verschillende stadsdiensten begon in september 2022. In datzelfde jaar kon het publiek al terecht bij de loketten op het gelijkvloers. Sinds januari 2023 zit iedereen op zijn plek. “Een grote verandering”, vindt Dirk. "Maar het voelt absoluut als een verbetering. Zeker op het vlak van samenwerking en communicatie. Maar ook voor de Brusselaar is het een grote stap voorwaarts.”
Brusselaars maken online een afspraak, en in BruCity ontvangen ambtenaren hen in open of gesloten loketten. Sommige formulieren, zoals een attest van gezinssamenstelling of een uittreksel van je strafblad, kan je er zelf printen. Dirk: “Dat loopt heel goed. Vroeger waren er wachttijden tot anderhalf uur, nu is dat hooguit een kwartier. En als het toch te druk is, staan administratieve medewerkers stand-by om in te springen.”
Een vaste plek hebben de medewerkers niet. Dirk: “Omdat ze drie dagen per week op kantoor werken en twee dagen thuis, hebben we het flexdesk-concept ingevoerd. Per honderd ambtenaren zijn er 70 bureaus.” ‘s Morgens halen de medewerkers hun laptop en persoonlijke spullen uit een locker, en dan kiezen ze een bureau uit, binnen de juiste afdeling. Ze kunnen ervoor kiezen alleen aan een bureau te zitten, aan een eilandje of, als ze een online meeting hebben, in een geluidsdichte ‘bubble’.
Op de achtste en negende verdieping bevinden zich het bedrijfsrestaurant en het populaire dakterras – met indrukwekkend zicht over de stad. Beide zijn toegankelijk voor iedereen. Het zijn belangrijke ontmoetingsplekken geworden. "Elke avond staat hier een rij tot op straat", glimlacht Dirk.