Iedereen wordt wel eens ziek. Maar welke verplichtingen heb je naar je werkgever toe?
Onmiddellijk melden
Je moet je werkgever onmiddellijk – uiterlijk op de eerste dag van je arbeidsongeschiktheid – verwittigen. Zo kan die eventuele controles organiseren en je werk opvangen. Meld je het te laat, dan kan je gewaarborgd loon (contractueel) of je salaris voor de opname van ziektekrediet (statutair) worden ingehouden voor de dagen vóór de melding. Verwittigen kan telefonisch, per mail, sms of via een derde. Zorg dat je dit kan bewijzen achteraf.
Doktersattest
Sinds 2022 hoef je driemaal per jaar geen doktersattest in te dienen voor een eerste ziektedag. De Arizonaregering wil dit wel beperken tot twee. Bij langere ziekte is een ondertekend doktersattest verplicht. Dit vermeldt oorzaak, vermoedelijke duur, datum, en of je de woning mag verlaten. Als het gaat om herval moet het attest ook melding maken of de arbeidsongeschiktheid al dan niet het gevolg is van de oorzaak van de eerste ongeschiktheid. Het attest moet in een begrijpelijke taal voor de werkgever opgesteld zijn. Zo niet, mag een vertaling gevraagd worden in één van de landstalen. Ontbrekende vermeldingen zijn de verantwoordelijkheid van de arts, niet van de werknemer. De werkgever kan de werknemer dus geen recht op gewaarborgd loon ontzeggen bij discussie over ontbrekende vermeldingen.
Afleveren van het doktersattest
Of en hoe je het attest moet indienen, hangt af van je arbeidsreglement. Alleen als dit in het arbeidsreglement staat, ben je verplicht het attest effectief in te dienen. Vaak geldt: bezorgen binnen twee werkdagen, per post of digitaal. Je werkgever kan je nooit verplichten het zelf (fysiek) binnen te brengen.
Zit jij met vragen waar je niet direct een antwoord op weet? Stuur ze door naar nt@acv-csc.be