Krachtlijn 1

COC wil een samenleving die voor vormend onderwijs kiest en die daarvoor voldoende middelen en een gepast regelgevend kader voorziet.
COC wil een samenleving die voor vormend onderwijs kiest en die daarvoor voldoende middelen en een gepast regelgevend kader voorziet.
Tegenover de aanhoudende daling van het onderwijsbudget uitgedrukt in termen van onze rijkdom (% bruto regionaal product) en de tendens om onderwijs eenzijdig af te stemmen op de noden van de samenleving, richt COC een oproep tot de samenleving om de eigen finaliteit van onderwijs, namelijk vorming, naar waarde te schatten. Daarvoor moet zij aansturen op voldoende financiële middelen voor vormend onderwijs en een regelgevend kader dat de autonomie van het beleidsdomein onderwijs binnen alle onderwijsniveaus en -sectoren respecteert.
De eigen finaliteit van onderwijs bestaat voor COC in het voorbereiden van (jonge) mensen op kritische deelname aan een democratische samenleving door zichzelf te vormen. Gevormd zijn betekent zich kritisch-constructief verhouden tot de wereld. Dat veronderstelt dat men de wereld leert begrijpen door op een doelgerichte manier stil te staan bij de bouwstenen die ons samenleven en samenwerken organiseren: economie, techniek, recht, levensbeschouwing, wetenschap, wiskunde, taal, politiek, muziek, beeldende kunst… Gevormd zijn betekent dat men, vanuit dat begrip of inzicht, in staat is zelf, eventueel op een vernieuwende manier, met die bouwstenen aan de slag te gaan. In die zin heeft vorming steeds een kritisch-constructief of een maatschappijvernieuwend potentieel. Vormend onderwijs vertrekt van de overtuiging dat iedereen, zonder onderscheid, kan leren en kan begrijpen, eventueel met bijkomende ondersteuning en door inspanning.
Vormend onderwijs is geen gegeven. Het vraagt om een specifieke vorm en specifieke expertise. Het veronderstelt een plek waar men aandacht kan vragen voor leerstof en tijd neemt om samen bij iets stil te staan, geïnteresseerd te raken, te oefenen, opnieuw te proberen en na te denken. Leren in de context van onderwijs is niet hetzelfde als trainen of al doende leren (op de werkplek, als amateur, in de jeugdbeweging…). Met de huidige focus op productiviteit en efficiëntie komen die specifieke vorm en vereiste expertise onder druk te staan.
Het ACV gebruikt cookies voor de goede werking van zijn websites, om informatie op maat aan te bieden en je persoonlijke ervaring te verbeteren. Door te klikken op ‘Accepteer alle cookies’ geef je toestemming voor het plaatsen van analytische en advertentiecookies. Deze kunnen ook door onze partners gebruikt worden. Je kan de cookies zelf instellen via de knop ‘Beheer je voorkeuren’. Ga naar de pagina cookies en voor meer info of consulteer onze policy privacybeleid.