Je centrale op sociale netwerken
In juni 2024 zijn het verkiezingen voor onder meer een nieuwe Vlaamse Regering. Als gemeenschappelijk vakbondsfront pleiten we samen voor kwaliteitsvol onderwijs. De overheid moet er voldoende in investeren en het onderwijspersoneel waarderen, respecteren en vertrouwen. Deze boodschap brengen we tot bij de politieke partijen, zodat zij prioriteit geven aan jullie stem!
Samen met de andere vakbonden hebben we 8 speerpunten uitgewerkt met bijhorende vragen. Ga samen met je collega’s in gesprek rond deze vragen en laat ons weten hoe wij samen het Vlaamse onderwijs tot een succes kunnen maken. Want jullie zijn de experten van het onderwijs, jullie staan er dagelijks midden in! Jullie weten het beste hoe we dit kunnen aanpakken.
Geef stem aan ‘hoe kwaliteitsvol onderwijs eruitziet en hoe jobs in onderwijs aan aantrekkingskracht kunnen winnen’ vanuit de dagelijkse onderwijsrealiteit.
Hieronder zullen we geleidelijk de 8 speerpunten en debatvragen aanvullen. Elk speerpunt krijgt een compilatievideo met persoonlijke getuigenissen uit het onderwijsveld. Zelf je stem laten horen over een van de speerpunten? Neem contact met ons op via dit formulier.
Speerpunt 1: Goed opgeleid en gemotiveerd personeel
-
Speerpunt 1: Vragen
- Waarom is het belangrijk te blijven ijveren voor personeel met een vereist bekwaamheidsbewijs?
- Welke vaardigheden kan je niet missen?
- Hoe kunnen we tot een diverser lerarenkorps komen?
- Welke mogelijkheden tot professionalisering krijgen jullie vandaag?
- Aan welke voorwaarden moet een goede professionalisering voldoen?
-
Speerpunt 1: Compilatievideo
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Speerpunt 2: Werkbaar en leefbaar werk
-
Speerpunt 2: Vragen
- Wat zorgt voor extra werkdruk? Waarom?
- Hoe kan jouw werk meer werkbaar gemaakt worden?
- Wat heb je nodig om tot deconnectie te komen, om de balans tussen werk en privé in evenwicht te houden?
- Hoe kan ingezet worden op de verschillende noden in elke fase van de loopbaan, bijvoorbeeld die van beginners, doorgroeiers en uitgroeiers?
- Hoe zien jullie een loopbaan die inspeelt op ervaring, competenties, toekomstverwachtingen en gezinssituaties?
-
Speerpunt 2: Compilatievideo
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Speerpunt 3: Professioneel (school)leiderschap
-
Speerpunt 3: Vragen
- Hoe ziet het profiel van een directeur basisonderwijs eruit?
- Aan welke voorwaarden moet de opleiding voldoen?
- Welke ondersteuning heeft een directeur nodig?
-
Speerpunt 3: Compilatievideo
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Speerpunt 4: Volwaardige basisomkadering
-
Speerpunt 4: Vragen
-
Zal de basisomkadering voor 100% toegekend worden?
-
Hoe moet een onderscheid gemaakt worden tussen primaire en secundaire middelen?
-
Welke onderscheiden middelen zijn nodig, zodat alle processen op schools en bovenschools niveau gegarandeerd omkaderd zijn?
-
Hoe kunnen CLB’s de draaischijffunctie waarmaken als zij continu geconfronteerd worden met ellenlange wachtlijsten bij welzijn, waarop zij zelf geen invloed hebben?
-
-
Speerpunt 4: Compilatievideo
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Speerpunt 5: Correcte financiering
-
Speerpunt 5: Vragen
-
Op welke manier kan er worden geïnvesteerd in alle onderwijsniveaus en -sectoren?
-
Hoe kunnen anomalieën in de financiering van bepaalde sectoren, zoals het deeltijds kunstonderwijs en het volwassenenonderwijs, worden rechtgezet?
-
Kunnen alle onderwijsniveaus met voldoende publieke middelen, inclusief correcte indexering, gefinancierd worden?
-
Welke gevolgen van outputfinanciering en geslotenenveloppefinanciering dragen bij tot kwaliteitsverlies binnen onderwijs?
-
Blijven alle niveaus van het niet-leerplichtonderwijs voor iedereen toegankelijk, zoals decretaal voorzien?
-
Worden voorziene groeipaden in het hoger onderwijs correct uitgevoerd?
-
Hebben de CLB’s na de besparingen nog voldoende werkingsmiddelen om de decretale opdrachten kwalitatief uit te voeren?
-
-
Speerpunt 5: Compilatievideo
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Speerpunt 6: Onderwijsinfrastructuur en -capaciteit
Speerpunt 6: Vragen
-
Zal er een plan opgemaakt worden om de infrastructuur van onderwijs aan te passen aan de hedendaagse pedagogische en didactische noden?
-
Worden er middelen voorzien, zodat onderwijsinstellingen kunnen voldoen aan de regelgeving voor veiligheid, hygiëne, gezondheid en welzijn op het werk?
-
Wordt de infrastructuur aangepakt in sectoren die de voorbije decennia stiefmoederlijk werden behandeld, zoals het deeltijds kunstonderwijs en de internaten?
-
Zal er een plan opgesteld worden om de capaciteitsdruk op scholen weg te nemen?
Speerpunt 7: Sterk statuut
-
Speerpunt 7: Vragen
- Hoe kan het personeel beschermd worden om de vormende opdracht van onderwijs waar te maken?
- Hoe kan het statuut een job in onderwijs aantrekkelijker maken?
- Waarom wordt een job in onderwijs als minder aantrekkelijk ervaren?
- Hoe kan vermeden worden dat er willekeur ontstaat door een zogenaamd “flexibeler” personeelsbeleid?
-
Speerpunt 7: Compilatievideo
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Speerpunt 8: kernopdracht van onderwijs
-
Speerpunt 8: Vragen
-
Welke initiatieven verminderen de werkdruk aanzienlijk?
-
Hoe kunnen administratieve taken worden afgebakend tot louter het essentiële?
-
Op welke manier kunnen we de inspraak en autonomie van het personeel versterken, zodat zinloze taken en administratie vermeden worden?
-
Hoe moet de opdracht van het personeel begrensd worden?
-
-
Speerpunt 8: Compilatievideo
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij