Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Word nu lid
Je centrale op sociale netwerken

Personeelsuitdagingen voor kwaliteitsvol onderwijs

In juni 2024 zijn het verkiezingen voor onder meer een nieuwe Vlaamse Regering. Als gemeenschappelijk vakbondsfront pleiten we samen voor kwaliteitsvol onderwijs. De overheid moet er voldoende in investeren en het onderwijspersoneel waarderen, respecteren en vertrouwen. Deze boodschap brengen we tot bij de politieke partijen, zodat zij prioriteit geven aan jullie stem!

Samen met de andere vakbonden hebben we 8 speerpunten uitgewerkt met bijhorende vragen. Ga samen met je collega’s in gesprek rond deze vragen en laat ons weten hoe wij samen het Vlaamse onderwijs tot een succes kunnen maken. Want jullie zijn de experten van het onderwijs, jullie staan er dagelijks midden in! Jullie weten het beste hoe we dit kunnen aanpakken.

Geef stem aan ‘hoe kwaliteitsvol onderwijs eruitziet en hoe jobs in onderwijs aan aantrekkingskracht kunnen winnen’ vanuit de dagelijkse onderwijsrealiteit.

Hieronder zullen we geleidelijk de 8 speerpunten en debatvragen aanvullen. Elk speerpunt krijgt een compilatievideo met persoonlijke getuigenissen uit het onderwijsveld. Zelf je stem laten horen over een van de speerpunten? Neem contact met ons op via dit formulier.


Speerpunt 1: Goed opgeleid en gemotiveerd personeel

Speerpunt 2: Werkbaar en leefbaar werk

Speerpunt 3: Professioneel (school)leiderschap

Speerpunt 4: Volwaardige basisomkadering

Speerpunt 5: Correcte financiering

Speerpunt 6: Onderwijsinfrastructuur en -capaciteit

Speerpunt 6: Vragen

mrt 19, 2024, 14:24
  • Zal er een plan opgemaakt worden om de infrastructuur van onderwijs aan te passen aan de hedendaagse pedagogische en didactische noden? 

  • Worden er middelen voorzien, zodat onderwijsinstellingen kunnen voldoen aan  de  regelgeving voor veiligheid, hygiëne, gezondheid en welzijn op het werk? 

  • Wordt de infrastructuur aangepakt in sectoren die de voorbije decennia stiefmoederlijk werden behandeld, zoals het deeltijds kunstonderwijs en de internaten?

  • Zal er een plan opgesteld worden om de capaciteitsdruk op scholen weg te nemen? 

Speerpunt 7: Sterk statuut 

Speerpunt 8: kernopdracht van onderwijs