M-decreet en ondersteuningsmodel
Alles wat je moet weten over het M-decreet en het ondersteuningsmodel
Alles wat je moet weten over het M-decreet en het ondersteuningsmodel
Op woensdag 12 maart 2014 werd in het Vlaams Parlement het M-decreet goedgekeurd, voluit het decreet met maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Een hele campagne was hieraan voorafgegaan. Niet omdat het COV en andere spelers in het onderwijsveld tegen inclusie zijn. Wel omdat het decreet werd goedgekeurd zonder dat er meer middelen voor vrij gemaakt werden en zonder garantie op een degelijke professionalisering van al het betrokken onderwijspersoneel.
Het COV voerde actie en volgt ook vandaag het dossier op de voet op.
Dat lees je ook in de meest recente artikels uit Basis.
(wordt aangevuld)
In antwoord hierop ontstond het ondersteuningsmodel:
Op 1 september 2017 startte dan voor het personeel van het buitengewoon onderwijs de uitrol van een kwaliteitsvol ondersteuningsnetwerk. Om de verschuiving van middelen en personeel geleidelijk te laten gebeuren, is het ondersteuningsmodel een project van drie jaar. De middelen moeten terechtkomen waar de leerlingen met noden te vinden zijn.
Lees hier enkele belangrijke artikels over het ondersteuningsmodel uit Basis:
Je bent aangesteld en blijft verbonden aan de school voor buitengewoon onderwijs in het ondersteuningsnetwerk. Het schoolbestuur van de school voor buitengewoon onderwijs is dus je werkgever en niet de school of scholen gewoon onderwijs of het netwerk waar je als ondersteuner werkt.
Omdat werken als ondersteuner niet verplicht kan worden en dus vanuit een vrije keuze gebeurt, zal je voor deze baan inderdaad moeten solliciteren. Het schoolbestuur van de school voor buitengewoon onderwijs schrijft de vacatures uit en bepaalt hoe jij je kandidaat kunt stellen. De betrekkingen voor ondersteuners worden immers ingericht in een school voor buitengewoon onderwijs.
Zowel tijdelijke als vastbenoemde personeelsleden kunnen bewust kiezen om als ondersteuner aan de slag te gaan in een school van buitengewoon onderwijs. Een ondersteuner moet gemotiveerd en overtuigd de nieuwe uitdaging aangaan. Ieder personeelslid start als tijdelijk personeelslid voor bepaalde duur van maximaal één schooljaar. De school kan het personeelslid het volgende schooljaar wel opnieuw aanstellen. Vastbenoemden kunnen in een opdracht als ondersteuner stappen via een tijdelijk andere opdracht (TAO). Het kan ook als een reaffectatie of wedertewerkstelling indien je ter beschikking gesteld bent wegens ontstentenis van betrekking. Je rechten als vastbenoemde blijven behouden.
Als ondersteuner bouw je verder dienstanciënniteit, geldelijke en sociale anciënniteit, … op. Je ontvangt het salaris dat bij het ambt hoort waarin de betrekking van ondersteuner is ingericht. De betrekkingen van het project komen niet in aanmerking voor vacant verklaring, vaste benoeming, affectatie of mutatie.
Kan ik verplicht worden als ondersteuner te werken?
Neen, werken als ondersteuner doe je altijd vanuit je eigen engagement en vrije keuze.
Ook is het zo dat een schoolbestuur van het buitengewoon onderwijs niet kan worden verplicht een personeelslid toe te wijzen als ondersteuner via reaffectatie of wedertewerkstelling. Het personeelslid kan nooit worden verplicht de betrekking als ondersteuner bij wijze van reaffectatie of wedertewerkstelling op te nemen.
Bij een terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking (TBSOB) kan je vrijwillig aangesteld worden als ondersteuner en dan geldt dit als een reaffectatie of een wedertewerkstelling voor de duur van het schooljaar. Wanneer je deze toewijzing niet aanvaardt, blijft de gewone regelgeving van reaffectatie en wedertewerkstelling van toepassing. Dat betekent dat je schoolbestuur nagaat of een reaffectatie of wedertewerkstelling in je eigen school mogelijk is, bijvoorbeeld ter vervanging van een collega die als ondersteuner gaat werken of een verlofstelsel neemt. Wanneer in je eigen school geen vacature beschikbaar is, bekijkt men of er een betrekking is in een andere school van het schoolbestuur binnen de scholengemeenschap.
Geen aanstelling mogelijk in de eigen school of in een andere school van het schoolbestuur? De reaffectatiecommissie van de scholengemeenschap buigt zich over jouw TBSOB en zoekt een vacature waar je kan worden in gereaffecteerd of weder tewerkgesteld. Een vacature kan zowel een vacante betrekking zijn als een vervanging van ten minste 10 dagen.
De scholen buitengewoon onderwijs ontvangen extra lestijden en extra uren waarmee betrekkingen in volgende ambten kunnen worden ingericht: onderwijzend personeel: kleuteronderwijzer ASV, onderwijzer ASV, leermeester ASV braille, …en paramedici: ergotherapeut, kinderverzorger, logopedist, kinesist en verpleger alsook orthopedagoog, psycholoog, arts en maatschappelijk werker.
Je wordt dus in één van deze ambten aangesteld.
Je behoudt je TADD recht als onderwijzer ASV in de school of scholengemeenschap waar je dit recht hebt opgebouwd. Je TADD recht geldt niet voor je aanstelling in het ondersteuningsnetwerk omdat dit een project is voor de periode van drie schooljaren. Dit betekent dat je een opdracht als ondersteuner niet kan opeisen omdat je TADD’er bent. Een schoolbestuur is niet verplicht om eerst de TADD’ers aan te stellen als ondersteuner. Het schoolbestuur heeft de keuze tussen vastbenoemden, TADD-ers en tijdelijken. Terwijl je werkt als ondersteuner bouw je wel rechten op in het ambt waarin de betrekking is ingericht, in jouw geval als onderwijzer ASV.
Je kan als vast benoemd personeelslid via het stelsel TAO (tijdelijk andere opdracht) als ondersteuner werken in het netwerk. Je wordt dan als vast benoemde betaald volgens het onderliggende ambt waarin je bent aangesteld. Als dit ambt hetzelfde is als jouw oorspronkelijke ambt, verandert er niets aan je salaris. Neem je TAO naar een beter betaald ambt, zal je salaris mee verhogen. Neem je TAO naar een minder betaald ambt, bijvoorbeeld van directeur naar onderwijzer ASV, word je betaald als onderwijzer ASV. Je blijft geaffecteerd aan de school waarin je vastbenoemd bent.