Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Word nu lid

Illustratoren in Basis

Elke maand laten we in Basis een illustrator los op een onderwijsquote. Ben jij illustrator en wil je meewerken? Stuur een mail naar cov.basis@acv-csc.be. Tip: Klik op de afbeelding om ze te vergroten (opent in een nieuw venster)

  • Basis-3 (2024): Lennert Seghers. "Ik ben 19 jaar en ik ben een illustrator in opleiding. Ik zit nu in mijn laatste jaar Publiciteit & Illustratie (7de jaar Leerbedrijf Sint-Jozef OV4, Studio 7) in Antwerpen. Ik hou ervan om heel realistische illustraties te maken. Ik vind het ook heel leuk om eenvoudige illustraties te maken. Bij deze tekening heb ik eerst een manuele schets gemaakt en daarna ben ik digitaal verder gegaan op mijn tekentablet." Meer op de website en Instagram.
  • Basis-2 (2024): Matthias Quackels. Matthias is een Antwerpse illustrator in opleiding. Hij volgt les aan Sint-Jozef OV4 in de richting Publiciteit & Illustratie (7de jaar Leerbedrijf Studio 7). In zijn illustraties verwerkt hij graag een dosis humor. Van de combinatie handgetekende illustraties digitaal verder uitwerken maakt hij zijn handelsmerk. Een techniek die je ook kan terugzien in de visual quote. “Ik begin eerst met een schets op papier. Na het inscannen kan ik verder digitaal bijwerken en tekenen met mijn tekentablet.” Meer op de website en Instagram.
  • Basis-1 (2024):  Jessy Jason Ching. Jessy is leerkracht in basisschool Hertenhof in Deurne. Als kind illustreerde ze haar dromen, wensen, emoties, ... op papier. Het tekenen was voor haar een vlucht uit de realiteit. Kinderen zijn altijd haar grote bron van inspiratie geweest. Zij zijn haar grootste fans, daarom illustreert ze zo graag voor hen. Met haar illustraties wil ze kinderen én volwassenen laten geloven in hun dromen. Ze illustreerde Raffa, een prentenboek dat de lgtbq+ gemeenschap vertegenwoordigt en ze illustreert ook voor de meertalige kinderboekjes van Nik Nak. “Toen ik de quote kreeg, moest ik niet lang nadenken. Ik werk elke dag met kinderen, ze leren ons zoveel. Elk kind wil zich vooral geliefd voelen. Dat is waar het leven om draait. Blijf geloven in wie je bent en waar je van droomt.” Lees meer op haar website, Instagram en Facebook.
  • Basis-10 (2023): An-Sofie Swinnen. An-Sofie is een Limburgse striptekenaar en illustrator. Ze kreeg als quote: ‘ Lesgeven opent deuren. Je moet er wel zelf binnenstappen.' Ze tekende hiervoor een veelvoud aan verschillende personen en verschillende deuren. Want niet iedereen moet dezelfde deur door op dezelfde manier. Meer op haar website en Instagram.
  • Basis-9 (2023): Manon Lambeens. Spel, felle kleuren en funky typografie is het DNA van Manon haar ontwerpen. De visie van ontwerpstudio ‘Studio Manon’ (gespecialiseerd in grafisch ontwerp) is dat de ontwerper een visuele vertaler is. Daarnaast streeft Manon naar een kruisbestuiving tussen verschillende disciplines. Naast het ontwerpen, illustreren en organiseren van workshops geeft Manon les aan de Hagelandse academie voor beeldende kunsten (HABK). “Lesgeven is een manier om de passie en enthousiasme voor ontwerp door te geven en zelf elke dag bij te leren.” “Het concept voor deze illustratie begint bij het ei. Met een ei kan je alle kanten uit, maak je een taart een omelet een quiche … Koken is een dagelijkse activiteit voor de meeste, net zoals het lesgeven/onderwijs dat is voor een leraar. Een onderwijzer experimenteert elke dag om zo tot een fris en onverwacht resultaat te komen.” Meer via haar website en Instagram.
  • Basis-8 (2023): Fien Vanderbeke. Fien is ontwerper en illustrator. In haar werk gaat ze graag op zoek naar het poëtische randje aan de werkelijkheid. "Hoop is een abstract begrip dat nogal snel neigt naar cliché beelden. Om daar van weg te blijven vertrok ik uit de vraag waarom de hoop zoek was. In de illustratie wordt de figuurlijke rugzak van de leerlingen letterlijk uitgebeeld. Bij sommigen is die rugzak zo groot dat je als leerkracht moet speuren naar dat sprankeltje, na samen een hele tocht te hebben afgelegd. Het was fijn om de leerkracht even los te knippen van het klaslokaal en weer te geven als een gids die samen met zijn leerlingen op weg is." Meer op Instagram.
  • Basis-7 (2023): Greet Cannaerts. Greet werkte jaren als kindertherapeut. Enkele jaren geleden besloot ze een andere weg op te gaan en schoolde zich om tot illustrator. Mensen en hun verhalen blijven haar grootste inspiratiebron. De eenvoud van haar karakteristieke lijntekeningen is het resultaat van het selecteren en uitpuren van een veelheid, of zeg maar chaos, aan ontwerpen tot één sprekend beeld. “Ik tekende bij deze quote een leraar die een pad uitrolt voor zijn leerlingen en zelf geboeid toekijkt naar wat zij allemaal ontdekken.” Meer via Instagram.
  • Basis-6 (2023): Lies Vanloocke. Lies is leerkracht in het DKO, Art'Iz Izegem, waar ze lesgeeft aan jongeren en volwassenen. Daarnaast is ze ook zelfstandig als beeldend kunstenaar, met een focus op schilderijen. Sinds 2018 startte ze met het overbrengen van haar gezinsleven in cartoons, wat geleidelijk uitgroeide tot de liefde voor het maken van illustraties. Lies begint altijd met schetsjes op papier voordat ze deze digitaal bewerkt. Ze hecht veel waarde aan de vrijheid van het papier omdat dit haar in staat stelt spontaniteit en 'fouten' toe te laten in haar werk. Meer info via website en Instagram/Instagram.
  • Basis-5 (2023): Amber Amelinckx: “Ik heb een illustratie gemaakt met vissen omdat ze meestal in een school zwemmen. Ik heb hier dus gebruik gemaakt van de dubbele betekenis van het woord "school". Je ziet verschillende soorten vissen die symbool staan voor inclusie en diversiteit in het onderwijs. Ik zie de quote als een compliment naar de leerkrachten. De technieken die ik gebruikt heb zijn aquarel en Procreate.” Meer info via website en Instagram.
  • Basis-4 (2023): Renée Demeulemeester, audiomaakster en illustratrice. "Met liefde voor taal, mysterie en vervorming creëert Renée ongekende klankoorden. Als audiomaker leert ze het liefst nieuwe mensen en hun verhalen kennen, maar ook als radiomaker spendeert ze graag tijd in de studio door. Maar buiten al het auditieve is er in haar hart ook plaats voor poëzie, illustreren en spel.” Meer info via Instagram.
  • Basis-3 (2023): Evelien Ceulemans. Eef Ceulemans of fee.fabriek werkt volgens haar levensmotto: “Niet perfect, maar vol passie om te creëren”. Voor deze onderwijsquote maakte ze van de tekst haar hoofdthema door te kiezen voor felle lettering en kleine onderwijsdetails verwerkt in en rond de letters. Meer info via Instagram.
  • Basis-2 (2023):  Milan Caers (Sint-Jozef OV4). Milan: “Ik heb een stad ontworpen met verschillende gebouwen. Op een van de daken staat een figuur naar de stad te kijken. De boekentas die de figuur draagt, verwijst naar het onderwijs. In de stad zie je verschillende Google Maps-iconen. De figuur zal een keuze moeten maken waar hij naartoe wil. Dit is ook een functie van het onderwijs. Ik heb eerst een zwart-wittekening gemaakt en daarna ben ik er met kleurpotlood overgegaan. Het figuurtje en de boekentas heb ik apart getekend en erna in Photoshop toegevoegd om zo meer dynamiek in het werk te krijgen.” Meer info via website en Instagram.
  • Basis-1 (2023): Katrien Tanghe. Katrien is striptekenaar en illustrator en kreeg de quote “Kinderen leren tellen is goed, maar kinderen leren wat telt, is nog beter.” van Bob Talbert. "De Rubiks kubus staat symbool voor het onderwijs, de planten staan symbool voor alles wat leerkrachten daaraan toevoegen. Bij het maken van deze illustratie dacht ik aan alle onzichtbare dingen die leerkrachten doen om leerlingen te steunen en hen belangrijke lessen mee te geven." Volg haar werk via haar site en op Instagram.
  • Basis-11 (2022): Louise Vervaet. Louise maakt kleurrijk werk onder het pseudoniem Cutie Lovesaver. Voor deze onderwijsquote deed ze onderzoek naar hoe je gewassen kan laten groeien, in harmonie met hun omgeving. 'De Drie Zusters' is een Inheems Amerikaanse techniek die ze links op de illustratie laat zien: het samen planten van pompoen, maïs en bonen. De drie planten beschermen en voeden elkaar op verschillende manieren. Een goede voedingsbodem en een diversiteit aan invloeden kunnen ook leerlingen helpen zichzelf in alle vrijheid te ontwikkelen. Dit ondervond ze zelf in haar opleiding vrije kunsten aan KASK. In het bijzonder kon haar leerkracht Film dit goed toepassen. De leerkracht toonde hun in de eerste lessen enorm uiteenlopende voorbeelden van films: in zwart-wit en in kleur, oud en nieuw, uit het echte leven, experimenteel en in scène gezet. Door een zo breed mogelijk aanbod te tonen, was de drempel voor leerlingen veel lager om vrij te experimenteren en 'op eigen kracht' hun eigen stem in te vinden. Ieder van de leerlingen leverde uiteindelijk een sterk, uniek eindresultaat in. Louise's werk vind je op Instagram en Vimeo.
  • Basis-10 (2022): Cato Duys. Cat zonder kop aka Cato Duys tekent al zolang ze zich kan herinneren en ging reeds als kind op in de details. Momenteel tekent ze het liefst vogels en vrouwen. Ze steekt naar eigen zeggen graag veel kleine details en mini verhaaltjes in haar tekenen. Om zichzelf en haar artistiek werk niet te serieus te nemen smijt ze er graag een emmertje humor bovenop. Meer via Instagram en haar website.
  • Basis-9 (2022): Eva Neirynck. Eva, illustrator uit Gentbrugge, illustreert verhalen in boeken en tijdschriften. Vaak tekent ze zachte en gevoelige onderwerpen, maar dan wel met de glimlach. Verhalen werken verbindend, daar gelooft Eva oprecht in. Ook tekent ze graag reuzegrote muurtekeningen en krijtborden. Haar stijl is herkenbaar: heldere lijntekeningen met een diepere betekenis. Die lijnen kunnen zacht, los en gevoelig zijn, als hard, grafisch en strak. Een stijl die Eva eigen is als interieurarchitect. Ze werkt ook op basis van texturen en met een uitgepuurd kleurenpalet. Als Eva niet aan het tekenen is, geeft ze les als docent schetsmatig onderzoek aan het KASK in Gent. Ze gaf ook enkele jaren les in het DKO. Meer via haar website, Instagram en Facebook.
  • Basis-8 (2022): Pieter Fannes. Pieter werkte jarenlang voor het COV en is nu actief als freelance illustrator. In juni bracht hij samen met bioloog Geert-Jan Roebers ‘Soortenschat’ (Gottmer) uit, een boek dat je wegwijs maakt in de dieren en planten van de Lage landen. In zijn visual quote vermeed hij bewust elke verwijzing naar concrete lessen of beroepen: “Confucius beklemtoont het mysterie van lesgeven. Je verlegt een steen in de rivier en wie weet creëert dat eeuwen later wel een canyon. Het is dat gevoel van oneindigheid en verwondering dat ik wilde uitdrukken.” Meer via pieterfannes.com en instagram.com/pieterfannes
  • Basis-7 (2022): Hilde Van Cauteren. Hilde is jeugdauteur, dichter en schrijfdocent. Ze werkte een aantal jaren als (zorg)leerkracht in het lager onderwijs en een langere periode in het secundair onderwijs als leerkracht plastische opvoeding en kunstinitiatie. Momenteel wijdt ze zich helemaal aan het schrijven van poëzie, kinder- en jeugdboeken. “Toch kan ik het lesgeven niet helemaal loslaten. Ik geef schrijfworkshops aan volwassenen en lezingen in scholen. Daarnaast maak ik nu ook tijd om zelf te schilderen, tekenen en illustreren. Het was even zoeken om deze onderwijsquote om te zetten in sprekende beelden, maar uiteindelijk kwam ik bij de magie terecht. Als alles goed zit, is lesgeven immers een magisch gebeuren. Het heeft echter geen zin leerlingen te bombarderen met een verbluffende show vol kennis, of de antwoorden in hun plaats te geven. Je moet altijd op zoek gaan naar interactie. De juiste vragen stellen dus …” Meer via hildevancauteren.com, Facebook en Instagram.
  • Basis-6 (2022): Jomi Builaert. Jomi wil met collages en mixed media een raam naar een andere realiteit openen. Rare wezens en landschappen gevormd door knipsels verzameld doorheen de jaren. Ze is al 16 jaar bezig en heeft geëxposeerd in Brussel, Antwerpen, Leuven, Gent en Rotterdam. Voor deze illustratie wou ze de magie vastleggen waarmee een leraar de leerlingen kan begeesteren. Meer op Instagram
  • Basis-5 (2022): Mavis Reynvoet. Mavis, illustrator en projectmedewerker creatieve expressie en ondernemingszin bij De Moeve vzw, ging aan de slag met de quote "De meest waardevolle rijkdom die alle leerkrachten hebben, is elkaar. Zonder samenwerking is onze groei beperkt tot onze eigen ideeën" van Robert John Meehan. In haar illustratie geeft ze weer dat zaadjes niet groeien door ze enkel te planten. Het is de samenwerking van alle elementen, zoals water en zonlicht, die van een zaadje een mooie bloem maakt. Bekijk meer op Instagram!
  • Basis-4 (2022): Tiffany De Boeck is illustrator met een achtergrond in de sociale en gezondheidssector. Ze volgt avondles Illustratie en Beeldverhaal aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Gent. “Het duurde even voor ik het juiste beeld bij de quote zag. Zelf dacht ik meteen aan ‘het verschil’ dat een leerkracht kan maken. Ik ging schetsen op een terras, waar een moeder en haar dochter naast mij in gesprek waren. Ze bleken beide leerkrachten te zijn. Ik sprak hen aan over de quote en toetste af of mijn gevoel juist zat. Zij hielpen mij dat ‘verschil’ helder te krijgen. Snel kwamen de beelden spontaan in mij op: een leerkracht die een leerling troost, enthousiast vertelt, aanmoedigt bij het sporten, helpt verschillen bij te leggen, … Ze doen zo veel! Ik vond het een fijne opdracht om de kleine, maar des te meer waardevolle zaken in beeld te mogen brengen.” Meer via haar Instagram pagina. 
  • Basis-3 (2022): Marthe Verhoest is master in de beeldende kunst en leerkracht in het humaniora. “De tekening kwam niet vanzelf, ik heb even gebrainstormd door het tekenen van de handen van een leerkracht die alle kanten uit gaan tijdens het gepassioneerd uitleggen. Deze handen fantaseerde ik als trappen die de weg wezen richting nieuwe werelden die vorm kregen door de verhalen van de leerkracht. Van daaruit ben ik eerder op de werelden gaan focussen. Ze worden geopend in het klaslokaal, krijgen vorm, beeld, kleur en openen later deuren voor de leerling.” Meer via de website of Instagram.
  • Basis-2 (2022): Daan Van Nerum van Leerbedrijf Sint Jozef. “Ik heb bij deze illustratie de ideale leerkracht afgebeeld. Alle kinderen bewonderen deze leerkracht en kijken er naar op.  De leerkracht achter de bureau reikt de leerlingen alle kennis aan en hoopt hen zo te inspireren. De kennis wordt afgebeeld door symbolen, letters, cijfers, planeten enzovoort. Het gezicht van de leerkracht heb ik er bewust af gelaten zodat het de kijker doet nadenken over hoe de inspirerende leerkracht er uit ziet.” Meer via Facebook of Instagram.
  • Basis-1 (2022): Katrijn Jacobs, illustrator, leerkracht en mama van drie kinderen. “Ik maak illustraties op verschillende ondergronden: kaartjes, papier, glas, porselein, … Met mijn speelse, vrolijke en gevoelige stijl wil ik een zonnestraal van geluk en kleur geven aan de wereld. Emoties, mensen en natuur inspireren mij enorm. Boeken illustreren vind ik zalig. En ik vind het steeds fijn om persoonlijke kaartjes, illustraties of geschenken te maken. Zo ook de uitdaging om een onderwijsquote om te zetten in beeld. In deze opdracht kwamen twee van mijn talenten samen: onderwijs en illustreren.” Meer via www.katrijnjacobsillustrator.beFacebook en Instagram.
  • Basis 11 (2021): Amber van Leerbedrijf Sint Jozef. “Ik gebruik drie soorten bomen. De eerste is de vrucht van de boom zelf, dit draait vooral om de geboorte van de boom. De tweede staat vooral voor de groei naar een volwassen boom en als laatste heeft de volgroeide boom alle wijsheid mee gekregen. Ook heb ik alle elementen van alles wat met onderwijs te maken heeft getekend zodat deze als vogels doorheen de lucht kunnen vliegen. Ik maakte gebruik van aquarell techniek.” Meer via Facebook of Instagram.
  • Basis 10 (2021): Laura Andriesen. Laura is master in de beeldende kunsten en grafisch ontwerp (School of Arts Gent). Ze is illustrator en werkt met uitlopende technieken. Voor haar afstudeerproject maakte ze elke dag vijf beelden wat resulteerde in een boek. Voor deze opdracht ging ze aan de slag met de pure lijnen van zwart en wit, die het citaat het best dienen. Bekijk meer van haar werk op haar website of haar Instagram.
Basis 9 (2021): Nele Van Winghem. Nele is illustrator en werkt onder het pseudoniem Letters en Liefs. Ze is toevallig ook kinderpsychologe met een bijkomende opleiding in het kleuteronderwijs. Ze specialiseert zich in 'handlettering' en kalligrafie en ontwerpt ook voor allerlei print objecten. Bekijk haar Instagram-pagina voor meer van haar werk!
  • Basis 8 (2021): Luca van Vliet. Luca is een jonge illustratrice. Ze ging aan de slag met de quote van Nelson Mandela en maakte een tekening die de diversiteit van de lerarentaken én leerlingenberoepen uitdraagt: elke leerling kan de wereld veranderen.
    Voor meer werk van Luca: kijk op haar website en op haar Instagrampagina.
  • Basis 7 (2021): Loes Roelen van Planeet Smoes. Loes is zelf juf geweest in de 2e kleuterklas en als zorgcoördinator actief in onderwijs, maar ook actief als illustratrice. Ze maakt o.a. wenskaarten en illustraties op maat. Ze kent het onderwijs dus van binnen en van buiten. 
    Voor meer werk van Loes: kijk op haar website en op haar Instagrampagina.
  • Basis 6 (2021): Watcharita Aroon. Watcharita is illustratrice, ze werkt veel voor tijdschriften en en musea en is actief op Instagram onder de naam Wolkendag. Zij liet zich inspireren in de keuze voor personages die van alle generaties en van kleur zijn, om uit te drukken hoe we hen ook op de werkvloer en in hun job respect verschuldigd zijn. Oud en jong, rood, wit, geel of oranje: iedereen maakt mee school.
    Voor meer werk van Watcharita: kijk op haar website en op haar Instagrampagina.
  • Basis 5 (2021): Annelien Snyers. Annelien is illustratrice actief op Instagram onder de naam Zwaluwgram. Zij liet zich inspireren door het "chaotische" uit de quote om de naam van de citaatgever (Laurie Forest) te verwerken doorheen de illustratie als een puzzel.
    Voor meer werk van Annelien: kijk op haar Instagrampagina.
  • Basis 3 (2021): Yana Raeymaekers. Yana is een jonge illustrator die studeerde aan het KASK. Haar moeder is een onderwijzer en ze ondervond dus van kindsaf aan hoe de job van een onderwijzer nooit stopt. Daaruit haalde ze inspiratie om dit citaat van de presidentsvrouw Jill Biden te vertalen in haar eigen grafische stijl.
    Voor meer werk van Yana: kijk op haar Instagram pagina. 
  • Basis 2 (2021): Pieter Luyckx. Pieter is een leerling Publiciteit & Illustratie (7e jaar Leerbedrijf D-ART) van Sint-Jozef OV4 in Antwerpen. Pieter: "Ik was begonnen met brainstormen over de quote: “Laten we dit onthouden: één boek, één pen, één kind en één leraar kunnen de wereld veranderen” van Malala Yousafzai. Daardoor kwam ik op het idee van het domino-effect. De leerkracht die samen met de leerling het domino-effect met de pen in gang zet. Ik ben dit letterlijk en figuurlijk beginnen uitwerken in mijn illustratie. Deze illustratie is opgebouwd uit verschillende texturen zoals: de achtergrond is textuur van beton, en texturen van Panda krijt. Dit is samengesteld in Photoshop."
    Voor meer werk van het Leerbedrijf D-art: kijk op hun website en de facebookpagina van D-Art. 
  • Basis-1 (2021): Ellen Lambrichts. Ellen illustreert van prentenboek tot postkaart en van magazine tot maatwerk. Kinderboeken en drukwerk zijn haar eerste liefde. Ook voor het ontwerp van patronen, logo’s of gepersonaliseerd drukwerk haalt ze haar liefde voor illustratie boven. In haar werk vind je vaak elementen uit de natuur, uit het planten- of dierenrijk terug. Ontdek meer van haar werk op www.ellenlambrichts.com.
  • Basis-11 (2020): Sofie Nachtegael. Illustrator en leerkracht Sofie Nachtegael geeft uitdrukking aan de vreugde die leerlingen én leerkrachten voelen wanneer leerinhouden begrepen worden. Soms is een extra zetje nodig, maar als het lukt … krijgt iedereen vleugels! Sofie tekende als kind al graag én veel. Na de tekenschool volgde ze schilderkunst aan de academie en koos ze vol overtuiging voor het atelier Illustratieve Vormgeving. Ondertussen illustreerde Sofie kinderboeken, wenskaarten en meer. Haar belangrijkste inspiratiebronnen zijn kinderen en de natuur. Ze vindt het belangrijk een sfeer of gevoeligheid weer te geven en dit te versterken door compositie en kleurgebruik, zodat het je mee op ontdekking neemt.
  • Basis-10 (2020): Raf Luyckx. Illustreren en tekenen is een hobby van Raf naast zijn fulltime job. “Ik heb vanaf mijn 16 jaar kunstonderwijs en later ook animatiefilm gevolgd. Jammer genoeg heb ik er niet mijn beroep van kunnen maken, maar ik ben volop bezig met het maken én uitgeven van een eigen prentenboekje. Op mijn Instagrampagina laat ik af en toe iets zien van dit verhaal. Ik werk vooral met (kleur)potlood en photoshop, maar andere technieken gebruik ik ook. Voor deze quote wou ik echt iets doen met dieren en de natuur. Ik dacht direct aan een school vissen en andere zeedieren die les krijgen over hun omgeving. Dat de leerkrachten hier onder water letterlijk onder druk staan en golven van verandering over zich krijgen, is mooi meegenomen." 
  • Basis-9 (2020): Evert Van der Jonckheyd. Freelance Illustrator en tekenaar/schilder Evert Van der Jonckheyd, alias Evred slaapt, (dag)droomt, loopt; fietst en wandelt rond, heen en weer tussen Brasschaat en Antwerpen. Hij laat zich inspireren door surrealistische, absurde fantasieën en de droomwereld. Met een uitgebreid pallet aan stijlen, is hij gedreven om projecten, verhalen of zaken een illustratie of visueel accent te geven, gaande van cartoons, comics, logo's, prenten, tot decor- of muurschilderingen. Ontdek meer op www.evred.ink, evred.tumblr.com, Facebook.
  • Basis-8 (2020): Sara Minoodt is gepassioneerd door uniek drukwerk voor onvergetelijke momenten. Illustraties maken die mensen typeren en fijne herinneringen voor het leven vastleggen, geven haar enorm veel voldoening. Het liefst combineert ze dit met ambachtelijk drukwerk, zoals letterpress. Ook in digitale illustraties werkt ze met texturen om het papier waar ze zo van houdt te benaderen. De quote bracht haar meteen terug naar nachtelijke studeersessies, waar elke vorm van steun heel welkom was. Ontdek meer op Instagram en www.saraminoodt.be.
  • Basis-7 (2020): Silke Rys. Ze is net afgestudeerd aan LUCA school of arts in Brussel. Tijdens haar beeldverhaal studie is ze een andere richting uitgegaan en nu zet ze haar illustraties om in tapijten omdat ze houdt van beelden die ook tactiel zijn. “Voor mij is elke illustratie een experiment, spelen met de balans van kleur, abstractie en figuratieve beelden op de pagina. Geïnspireerd door de quote heb ik mijn rommelige zelf losgelaten op het papier.” Ontdek meer op Instagram en www.silkerys.com
  • Basis-6 (2020): Katrien Santermans. In het dagelijkse leven tattoeëert ze. “Omdat het gewoon fijn is om bij te leren volg ik ook nog grafisch ontwerp en illustratie Goei in Hasselt. Ik maakte voor deze quote een retro pentekening in zwart/wit en zicht op de toekomst (dankzij de leerkracht ) in kleur. Ontdek meer op Instagram en Facebook.
    • Basis-5 (2020): Noortje Koebrugge is een leerlinge Publiciteit & Illustratie (7e jaar Leerbedrijf Pentatone) van Sint-Jozef OV4 in Antwerpen. Samen met hun leraar en klasgenoten werkten ze zelfstandig aan deze opdracht. De vier aspecten zijn essentieel, vindt Noortje, en zij infiltreerde de woorden mee in de illustratie. Voor de kleding van de figuren gebruikte ze ecolinestiften, voor het schetsmatig effect heeft ze de lichamen gemaakt met spontane bewegingen via het tekentablet.
      (Ontdek meer over het Leerbedrijf Sint-Jozef OV4 op hun website en hun Instagram-pagina.)
    • Basis-4 (2020): Judith Lindekens volgt de volwassenenopleiding Grafisch ontwerp en Illustratie (GOEI) aan de Academie Hasselt (DKO). Voor deze quote ging zij aan de slag met een mix aan illustratietechnieken, zowel via pasteltechnieken als digitaal. 
      (Ontdek meer over het de academie en volg hun digitale eindejaarstentoonstelling -door de coronacrisis verhuisd van fysiek naar online- via hun Instagram-pagina.)
    • Basis-3 (2020): Noortje Koebrugge is een leerlinge Publiciteit & Illustratie (7e jaar Leerbedrijf Pentatone) van Sint-Jozef OV4 in Antwerpen. Samen met hun leraar en klasgenoten werkten ze zelfstandig aan deze opdracht. Ook de grafische bijdrage voor het Basis-nummer 5 van mei 2020 zullen de leerlingen verzorgen. Inspiratie voor deze illustratie vond Noortje in zorgvuldig analyse van het citaat van de Egyptische denker Taha Hussein - of in het zwembad?
      (Ontdek meer over het Leerbedrijf Sint-Jozef OV4 op hun website en hun Instagram-pagina.)
    • Basis-2 (2020): Daneel Bogaerts is grafisch vormgever met divers werk, dat zich uitstrekt van de museale en socio-artistieke wereld tot het bedrijfsleven. Ze werkt veelal met digitale lay-outtechnieken. Inspiratie voor deze illustratie vond ze in de constante wisselwerking tussen leraar en leerling.
      (Ontdek meer van haar werk ook op haar website.)
    • Basis-1 (2020): Schilder en illustrator Bieke Buckinx werkte voor deze illustratie met het digitale tekenprogramma ProCreate. Ze liet zich inspireren door de ochtendmaaltijd die je wakker maakt voor een nieuwe dag vol inspiratie en kennis. Bieke werkt ook graag in opdracht of op locatie / in situ.
      (Ontdek meer van haar werk ook op haar website en Instagram.)
    • Basis-11 (2019): Illustrator en muziekaficionado Pieter Fannes liet zich inspireren op dit citaat van The Muppets-bedenker Jim Henson. Pieter werkt graag met penseel en stift en past vaak een artisanaal drukprocédé als risoprint toe. 
      (Ontdek meer van zijn werk ook op zijn website.)
    • Basis-10 (2019): Emma Boelen van Collection d'Emma liet zich inspireren door de figuur en de krachtige quote van Hellen Keller: je reist als het ware mee de emancipatorische ladder van de kennis en het onderwijs op. Emma studeerde nog animatiefilm en gebruikt allerlei illustratietechnieken.
      (Ontdek meer van haar werk ook op Facebook en Instagram.)
    • Basis-9 (2019): Vicky Bogaert van Silver Lining Studio ging aan de slag met een nieuwe papercutting techniek, die ze zelf aan ons voorstelde.  Met deze manier van papier-illustreren bouwt Vicky het beeld op in meerdere lagen (in drie dimensies als het ware), het eindresultaat fotografeert ze, zodat er een '2D' plat beeld ontstaat. Het hoofd van het kind ziet hier letterlijk meerdere potentiële beroepen voor zijn toekomst.

      (Volg Vicky ook op Facebook en Instagram)
    • Basis-8 (2019): Marie Van Praag over "Jonge leerkrachten, de toekomst van het beroep". Haar idee: de leraar als gids om leerlingen door de stroom aan informatie (op internet, virtual reality) te gidsen. De Vikingen hebben geen geheimen meer!
      (Volg Marie ook op Facebook en Instagram)