Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
ACV lidmaatschap
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Snoeien in facultatieve verlofdagen en pedagogische studiedagen zetten kwaad bloed

Minder pedagogische studiedagen, geen facultatieve verlofdagen meer, altijd opvang voorzien die pedagogisch zinvol is. Dat zijn kort opgesomd de nieuwe maatregelen die minister Demir vanaf 1 september 2026 wil invoeren in het basisonderwijs. Overleg is er daarover nog niet geweest. Jullie reageren ontgoocheld en beschouwen deze ingrepen als een motie van wantrouwen.

Ingreep na ingreep

Na de implementatie van de nieuwe minimumdoelen en de aangekondigde hervormingen in het kader van het taalbeleid, het inclusief onderwijs en het gedrag op school, komt de minister dus opnieuw met een reeks ingrepen die een grote impact hebben op de job van het personeel in het basisonderwijs. Ingrepen die leraren aanvoelen als een motie van wantrouwen en een gebrek aan inzicht in de lokale realiteiten waarin een basisschool functioneert.

Facultatieve verlofdagen weg

De lokale facultatieve verlofdagen worden afgeschaft. Het zijn dagen die vaak een antwoord bieden op lokale noden. Ze haken in op de leefomgeving van de basisschool. Ze afschaffen is een kortzichtige maatregel die weinig of geen impact zal hebben op de onderwijskwaliteit.

Pedagogische studiedagen ingeperkt

In plaats van meer in te zetten op professionalisering perkt de minister ook de pedagogische studiedagen in. Bovendien zullen niet alle leraren tegelijkertijd en als team kunnen deelnemen want er moet ook zinvolle pedagogische opvang voorzien worden op die dagen.

Marianne Coopman: “Als er iets is waarin Vlaanderen achterop hinkt, dan is het wel de professionalisering. Het recente TALIS onderzoek toonde dat nog aan. Het COV wil niet minder maar net meer tijd voor professionalisering. Daarom vraagt het COV om 2 uur professionalisering standaard in te bedden in de kernopdracht van de leraar.”

Gevolgen voor de kwaliteit

De minister verwijst naar het OESO onderzoek Education at a Glance om haar nieuwe maatregelen te ondersteunen. OESO gemiddelden moeten altijd met een korrel zout genomen worden. De groep landen die bevraagd worden zijn zeer verschillend van elkaar wat het gemiddelde uiteraard beïnvloedt.

Marianne Coopman: “Meer lesdagen of meer instructietijd betekent niet noodzakelijk een hogere onderwijskwaliteit. Daar zijn andere dingen voor nodig zoals een goede omkadering, voldoende gekwalificeerde leerkrachten, voldoende ondersteunend personeel en een degelijke continue professionalisering. Dat zijn de zaken waarop de minister moet inzetten, in overleg met de sociale partners.” 

Je centrale op sociale netwerken