Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Sleutel voor succes

Directeur Sylvie schreef me: “Help, we verzuipen! Er komt een tsunami aan nieuwe maatregelen op ons af. Hoe krijgen we die nog voor het einde van het schooljaar verwerkt?” 

Inderdaad: nieuwe minimumdoelen, een kennisrijk curriculum, gezonde schoolmaaltijden, een nieuw digiplan, een andere kijk op doorlichtingen, een denkoefening én een traject over inclusief onderwijs …, het is maar een greep uit de beleidsmaatregelen die we de afgelopen weken over basisonderwijs te lezen kregen en die de kwaliteit van onderwijs een boost moeten geven. Ook voor het COV is kwaliteit een grote zorg. Kwaliteit van onderwijs, maar zeker ook kwaliteit van werken in onderwijs. 

Vakbonden zijn ontstaan om de rechten van de werknemers te verdedigen. In de onderwijsvakbond komt daar een pedagogische dimensie bij: elke nieuwe inhoudelijke verandering heeft immers impact op jouw werkomstandigheden. Een nieuw digiplan bijvoorbeeld maakt het noodzakelijk om budgetteringen aan te passen en anders en kritisch te kijken naar lessen waarin digitale hulpmiddelen al volop geïntegreerd zijn. Dat betekent dat er nieuw overleg nodig is met collega’s, je afspraken moet maken over het gedeeld gebruik van de digitale infrastructuur, je denkoefeningen start over je didactische praktijk, je misschien andere handboeken nodig hebt, je andere lesvoorbereidingen klaar zet. Boeiend werk, zeker als je er na een tijdje ook de vruchten van ziet. Het verhoogt terzelfdertijd de intensiteit van je werk. 

Het COV bouwt graag mee aan een innovatief beleid dat de kwaliteit wil verbeteren. Toch zijn timing, haalbaarheid en bijhorende arbeidsomstandigheden nodig om een beleid te realiseren. Dat zal onze focus zijn in alle onderhandelingen. Genoeg goed opgeleide leraren, professionaliseringskansen, overlegmogelijkheden, voldoende werkingsmiddelen, een deftig omkaderde directeur die tijd heeft om met zijn team een visie te ontwikkelen die richting geeft aan de klas- en schoolpraktijk, een wel uitgebouwde infrastructuur, een degelijk ondersteuningsnetwerk en een beleid dat steunt op wat de professionals zelf als belangrijk aanduiden … Dat is de basis waaruit een echte kwaliteitsverbetering kan groeien. Dat is voor ons de enige sleutel voor succes.

Marianne  Coopman (zwartopwit in Basis-4)

Je centrale op sociale netwerken