Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Basisonderwijs moet NU versterkt worden

De resultaten van de TIMSS-toetsen voor het basisonderwijs hebben hun absolute dieptepunt bereikt. In de metingen staat Vlaanderen als de sterkste daler sinds 2015. Voor het COV zijn alle grenzen bereikt voor de personeelsteams in het basisonderwijs. Ze werken hard en willen dat hun leerlingen een toekomst hebben. Daarom moet het gedaan zijn om basisonderwijs beleidsmatig stiefmoederlijk te behandelen. Het COV, de grootste vakbond voor het basisonderwijs vraagt al sinds 2017 naar een visionair en strategisch plan voor basisonderwijs. Dit onderschreven toen ook alle koepels en vakbonden én de Vlaamse politieke partijen. Er kwam een eerste financiële versterking maar een inhoudelijk plan bleef uit.

Marianne Coopman: “Het COV wil dat tegen de paasvakantie een beleidsplan met concrete engagementen op tafel ligt. Dit beloofde minister Demir bij de toelichting aan de vakbonden. Het COV wil engagementen die voelbaar zijn voor het personeel en stap voor stap worden uitgevoerd. Als dit plan er niet ligt mét engagementen zal het COV aan zijn leden vragen om vanaf de paasvakantie actie te voeren. De generaties leerlingen die aan het basisonderwijs worden toevertrouwd mogen niet de dupe zijn van een gebrek aan krachtdadig beleid. Het is gedaan met woorden op papier, wij willen daden!”

Het COV wil:
  • kleinere klasgroepen, 
  • een duurzame aanpak van het lerarentekort met gekwalificeerd personeel, 
  • een stevige lerarenopleiding, 
  • ruimte voor professionalisering, 
  • werkdrukverlaging om te kunnen focussen op de kernopdracht,
  • minimumdoelen met wat voor basisonderwijs essentieel is
  • optimalisering van de leersteun, 
  • een directeur die zich kan toeleggen op zijn pedagogisch-didactische opdracht, 
  • voldoende administratieve omkadering
  • degelijke onderwijsinfrastructuur en logistieke ondersteuning
  • sterk flankerend onderwijsbeleid
  • voldoende werkingsmiddelen om aan de hedendaagse eisen te kunnen voldoen

     

Het COV wil niet langer:
  • dat leraren pannenkoeken moeten bakken en bingoavonden organiseren om werkingsmiddelen aan te vullen en didactisch materiaal uit eigen portemonnee moeten betalen
  • dat ongekwalificeerd personeel het lerarentekort moet wegwerken
  • dat basisonderwijs alle zorgen van de samenleving (armoede, diversiteit, …) moet oplossen 

Marianne Coopman: “Leraren moeten NU in hun kracht gezet worden. De organisatie van het basisonderwijs moet NU aangepakt worden. De doelstellingen van het basisonderwijs moeten NU versterkt worden. Deze resultaten doen alle leraren pijn. Zij, en alle leerlingen met hen, hebben recht op een visionair en daadkrachtig beleid dat die dingen aanpakt die het basisonderwijs beter doen werken.”
Je centrale op sociale netwerken