Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Driehoeksmeting

In alle luwte mag een ‘onafhankelijke Commissie van Wijzen’ in opdracht van de Vlaamse regering ‘een modern school- en personeelsbeleid voor het onderwijs  uittekenen’. We zouden kunnen zuchten: de zoveelste groep van experten die nogmaals nadenken, terwijl de berg met ongebruikte conclusies en wetenschap blijft rijzen. We zouden het wantrouwen kunnen versterken en zeggen dat het resultaat zal leiden tot onwenselijke flexibiliteit en het uithollen van zekerheden. Liever dan te hameren op wat we zeker niet willen, geven we drie uitgangspunten mee die voor ons voorop moeten staan.

Bescherm de leraar! Soms lijkt het wel alsof een lerarenjob voor iedereen is weggelegd. Een lerarendiploma is voor meer en meer partijen geen vereiste meer. Vreemd dat we ons door het lerarentekort zo in het nauw laten drijven dat we zelfs voor het belangrijkste beroep ter wereld geen hoge eisen meer durven stellen. Voor ons is een stevige lerarenopleiding en een degelijke professionalisering een broodnodige basis! Dan pas kan je met deskundigheid en kennis, en dus ook met zelfvertrouwen de job goed uitoefenen. 

Zorg voor een stabiele job! Dit verhoogt de betrokkenheid en versterkt de opbouw van vaste professionele teams waarin collega’s in vertrouwen expertise delen. Zo stimuleer je innovatief gedrag. Dat hebben we niet zelf uitgevonden. Dat heeft wetenschappelijk onderzoek uitgewezen. (1) Een stabiele job draait bovendien niet alleen om benoemingen en statuten, maar ook om kansen om te groeien dankzij een deskundige aanvangsbegeleiding en een traject van levenslang leren.

Maak werken in onderwijs werkbaar! Te veel collega’s vallen uit. De ziektecijfers stijgen jaar na jaar, bijna parallel aan de werkdruk, terwijl de werkbaarheid daalt. Het tast de kwaliteit van ons onderwijs aan. We moeten blijven streven naar scholen die goed omkaderd zijn zodat elk personeelslid er het beste van zichzelf kan blijven geven. Als we de job aantrekkelijk willen houden, moet de werkdruk hoe dan ook stevig omlaag.

Binnen deze driehoek tekenen wij onze dromen uit. De uitdaging voor de commissie van wijzen? Ga binnen dit kader creatief aan de slag! Denk niet vanuit tekorten maar vanuit duurzame mogelijkheden! Alleszins zullen we het resultaat afmeten aan onze drie uitgangspunten.

Marianne Coopman (zwartopwit in Basis-11)

(1) De Spiegelaere, Stan en Van Guyes, Guy, Zekere of onzekere jobs voor werknemersinnovatie? In Over.Werk. Tijdschrift van het steunpunt WSE. 1/2015, 28-33

Je centrale op sociale netwerken