Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Van onschatbare waarde

Het zoeken naar de juiste manier om inclusief onderwijs te realiseren is nog maar net bezig. De weg is nog lang. Om stap voor stap vooruit te gaan zullen we de scholen voor buitengewoon onderwijs broodnodig hebben als we het recht van alle kinderen op kwaliteitsvol onderwijs willen garanderen.

Het nieuwe leersteundecreet herordent de werking, maar het is verre van visionair. Het efficiënt organiseren van leersteun is slechts een nodige stap in de richting van meer inclusie. Het herdenken van het onderwijs zelf moet de volgende stap zijn. Denk maar aan het oprichten van campusscholen voor gewoon en buitengewoon onderwijs, het gedeeld toegankelijk maken van scholen buitengewoon onderwijs of het permanent binnenbrengen in gewone scholen van de zorg die er vandaag in buitengewone scholen met een multidisciplinair team gegeven wordt. 

Ook in het buitengewoon onderwijs is de situatie geëvolueerd. Omdat meer kinderen met zorgnoden in het gewone onderwijs les volgen en ondersteund worden, is de gemiddelde zorgzwaarte van de kinderen in het buitengewoon onderwijs groter dan voorheen. Het werken in deze scholen is moeilijker geworden. Het vinden van een evenwicht tussen zorgen en lesgeven is nog minder evident. De zoektocht naar de juiste aanpak voor elk kind, ongeacht zijn achtergrond en context, nog complexer. Een grote uitdaging voor ons buitengewoon onderwijs vandaag! Maar ondertussen stroomde heel wat ervaren personeel door naar de ondersteuningsnetwerken, binnenkort de leersteuncentra, en gaat de aandacht vooral naar het organiseren van zorg en ondersteuning in het gewoon onderwijs.

Eén ding staat als een paal boven water: zolang we nog zoekend op weg zijn naar het ideaal van een meer inclusief onderwijssysteem, is buitengewoon onderwijs voor veel kinderen van onschatbare waarde. De scholen voor buitengewoon onderwijs zijn broeinesten van kennis, deskundigheid en engagement. Elke dag opnieuw wordt er gezocht naar de beste manier om les én zorg te geven aan kinderen met zware zorgnoden. Het buitengewoon onderwijs moet daarom kwalitatief versterkt worden. Zowel op vlak van infrastructuur, werking als personeel.

 

Marianne Coopman (Zwartopwit in Basis-10)

Je centrale op sociale netwerken