Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Tonnen ambitie verdienen tonnen respect

Paniekvoetbal. Volgens Wikipedia “een reactie op een situatie die meer ingegeven is door emoties als angst en door hoge druk dan weloverwogen beslissingen.” Misschien begrijpelijk in een flitsend spel als voetbal. Maar in onderwijsbeleid leveren weloverwogen beslissingen een veel hogere winst op. Daarom maken de voorstellen allerhande over het lerarentekort, de werkdruk, de planlast, die deze dagen zomaar uit de mouw worden geschud ons echt kwaad.

Ongelukkige woordkeuzes en manke vergelijkingen zorgen er bovendien voor dat de boodschappers meer aandacht krijgen dan de boodschap verdient. Er wordt niet gekeken naar de haalbaarheid van de maatregelen, naar wat ze betekenen voor de status van het beroep, naar de impact die ze zullen hebben op jullie, mensen die vaak al jarenlang met tonnen ambitie voor de klas staan. Ambitie om het werk goed te doen, leerlingen vooruit te helpen, iets te betekenen op het einde van de schoolrit.

Het is niet verkeerd om out of the box ideeën te lanceren in een zoektocht naar manieren om in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt onderwijs anders te organiseren. Dat maakt de job en het onderwijsbeleid boeiend en uitdagend. Het geeft energie om samen, in verbondenheid, nieuwe wegen uit te proberen. Maar nooit, echt nooit mag het zoeken naar oplossingen betekenen dat we jullie, de mensen die elke dag opnieuw ambitieus voor de klas staan, schofferen of dat we het beroep pluimen tot er niets meer van over blijft.

Dit schooljaar is het laatste volledige schooljaar met minister Weyts aan het hoofd van het onderwijsbeleid. De laatste kans voor hem en zijn kabinet om stappen vooruit te zetten. Want in het regeerakkoord legde hij de lat hoog! Nu moeten de weloverwogen beslissingen komen. Zoals een leersteundecreet dat echt zicht geeft op meer ondersteuning voor de leerlingen en de teams die het nodig hebben, zodat jij het verschil voelt in je klas. Een coherente en realistische aanpak van het lerarentekort dat vandaag een niet te schatten druk op jou legt. Maatregelen om het basisonderwijs reëel te versterken en de planlast te verminderen.

Jij, die vanaf 1 september opnieuw met een tas vol ambitie je taak opneemt in je school, verdient een minister, onderwijskoepels en een vakbond die hun respect voor het onderwijspersoneel tonen door samen, mét elkaar, te blijven zoeken naar oplossingen die misschien niet vandaag, maar morgen of overmorgen, echt het verschil zullen maken. Dat is wat het COV elke dag doet voor jou!

 

Marianne Coopman (Zwartopwit in Basis-7)

Je centrale op sociale netwerken