Personeelsbeleid
De ondernemingsraad moet op de hoogte zijn van het personeelsbeleid in je onderneming
Goed nieuws: elektronische controlekaart EC 3.2 wordt ingevoerd
Werknemers die tijdelijk werkloos zijn, kunnen voortaan digitaal stempelen. Benieuwd hoe dit werkt? Bekijk het filmpje en lees verder.
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Spreek je werkgever hierover aan
De elektronische controlekaart EC 3.2 heeft veel voordelen voor wie tijdelijk werkloos wordt. Het is veilig, snel en makkelijk. Wordt dit nog niet gebruikt in je onderneming? Spreek je werkgever hierop aan en maak gebruik van het argumentarium bij eventuele onderhandelingen over de invoering hiervan in je onderneming.
Nog meer info nodig? Ga naar de pagina 'Tijdelijke werkloosheid' via onderstaande link. Of ga naar de site van de RVA.
De ondernemingsraad en personeelsbeleid
De werkgever moet de ondernemingsraad (OR) informeren over de organisatie van het personeelsbeleid in je onderneming. Dat is zelfs verplicht als de militanten in de onderneming dat van de werkgever vragen!
-
Welke info moet de OR krijgen over het personeelsbeleid?
Wanneer dat van de werkgever gevraagd wordt, moet hij de OR de volgende info geven:
- De regels in de onderneming rond aanwerving, selectie, doorstroom en promotie.
- De organisatie van het onthaal van nieuwe werknemers.
- De interne informatie- en communicatiesystemen.
- De maatregelen om de omgang op de werkvloer en hiërarchische relaties te bevorderen.
- De opdrachten van de sociale dienst en de personeelsdienst en hun relatie met het personeel.
Onder het personeelsbeleid vallen ook de modaliteiten voor de personeelsevaluatie, de controle op werknemers en privacy op het werk. De OR onderzoekt deze informatie, projecten en maatregelen, geeft adviezen en formuleert voorstellen of bezwaren (zie cao nr. 9, art. 9).
-
Wat zijn de taken van de OR rond personeelsbeleid?
-
Bevorderen van de samenwerking werkgever en werknemer:
de OR onderzoekt de maatregelen die de samenwerking moeten verbeteren tussen werkgever en personeel. Dat gebeurt via de interne verslagen en de verslagen over de Economische en Financiële Informatie (EFI), de correspondentie met de Belgische overheden, ... De OR bepaalt hierbij ook de waarden van de onderneming, en definieert de rechten en plichten.
- Taalgebruik op de werkvloer:
De OR kan maatregelen nemen voor van een minderheid van de werknemers die een andere taal spreken (zie Wet van 1948 houdende organisatie van het bedrijfsleven en cao nr. 9). - Beheren van maatschappelijke werken die de onderneming instelt voor het welzijn van het personeel en/of hun gezin (tenzij deze worden overgelaten aan de militanten). Specifiek gaat het over de kassen van onderlinge hulp, kantines en refters, de ontspannings- en culturele activiteiten, ... (zie Wet van 1948 en cao nr. 9, art. 13).
- Controleren van de gelijke behandeling rond werkgelegenheid, het verbod op discriminatie op grond van leeftijd, geslacht of seksuele geaardheid, burgerlijke staat, medisch verleden, huidskleur, politieke of levensbeschouwelijke overtuigingen, beperking, … (zie Wet van 10 mei 2007 en cao nr. 95).
-
Bevorderen van de samenwerking werkgever en werknemer:
Overige rubrieken
Andere taken rond personeelsbeleid waar de OR zich over buigt zijn:
-
Telewerk
Het ACV vindt dat er in elke onderneming met de werkgever een collectief kader voor telewerk moet worden afgesproken via een ondernemingscao. Om zo het willekeurig karakter van individuele telewerkakkoorden te stoppen. De OR kan het telewerkbeleid regelmatig evalueren.
Bij de invoering van structureel telewerk worden de werknemersvertegenwoordigers in de OR geïnformeerd en geraadpleegd, maar het is niet verplicht om een collectief akkoord te sluiten. Bij voorkeur wordt er een ondernemingscao gesloten of het wordt het arbeidsreglement gewijzigd. Raadpleeg de leden van de OR als het arbeidsreglement gewijzigd wordt. (Zie cao nr. 85 voor meer info over structureel telewerk in de privé-sector)
De wet-Peeters voorziet in een minimalistisch, wettelijk kader voor occasioneel telewerk. De werkgever en de werknemersvertegenwoordigers kunnen, via een cao of het arbeidsreglement, een kader vastleggen waarin het occasioneel telewerk kan worden aangevraagd, maar dit is niet verplicht.Wil je meer weten? Lees hier alles over telewerk.
-
Privacybescherming op het werk
De GDPR of AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, harmoniseert de regelgeving rond gegevensbescherming binnen de EU. Op vlak van arbeidsverhoudingen zijn er enkele uitzonderingen. Daarom kan er op sectoraal als op ondernemingsniveauspecifieke regels voor de verwerking van persoonsgegevens van werknemers worden bepaald, bijvoorbeeld door middel van collectieve arbeidsovereenkomsten. In België zijn er verschillende, die elk betrekking hebben op een bepaald gebied waar de controle op werknemers onder bepaalde voorwaarden kan worden uitgeoefend.
Lees hier meer over de taken van de OR rond privacybescherming.
Meer weten?
-
Onthaal nieuwe medewerkers
De werkgever organiseert het onthaal van nieuwe werknemers in de onderneming. Hiervoor verwittigt hij vooraf de OR over de genomen maatregelen. Nieuwe werknemers ontvangen op hun eerste dag een kopie van het arbeidsreglement.
Tijdens de onthaalperiode moeten de nieuwe werknemer alle nuttige informatie ontvangen. Specifiek gaat het om:
- hun arbeidsvoorwaarden
- de activiteit en de structuur van de onderneming
- hun rol in de onderneming
- de collectieve betrekkingen die op het niveau van de onderneming en van de bedrijfstak zijn georganiseerd
-
Gendergelijkheid
Gendergelijkheid op de werkvloer is een permanent aandachtspunt voor het ACV. Daarom vragen we de syndicale teams om de genderkwestie op de agenda van de overlegorganen in de onderneming te plaatsen. Binnen de OR krijgen de werknemersafgevaardigden informatie om hiermee aan de slag te gaan.
Elk jaar moeten de ondernemingen een sociale balans opmaken die samen met de jaarrekeningen aan de leden van de ondernemingsraad wordt bezorgd. De sociale balans bevat gendergerelateerde informatie om:
- de loonkloof in je onderneming berekenen
- aantal voltijdse en deeltijdse werknemers kan nakijken
- de gewerkte uren kan raadplegen
- de personeelskosten en extralegale voordelen kan terugvinden
Om de twee jaar moet de OR ook een verslag ontvangen met een analyse van de loonstructuur om eventuele loonongelijkheden tussen mannen en vrouwen vast te stellen. De leden van de OR ontvangen het verslag binnen de drie maanden na het afsluiten van het boekjaar en ten laatste twee weken vóór de geplande OR-vergadering voor een grondige analyse.
-
Verloning
De minimumlonen in de privésector worden meestal vastgelegd door collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s) gesloten binnen de paritaire comités (op sectoraal niveau). De cao-bepalingen omvatten de algemene basis voor de berekening van de lonen volgens verschillende kwalificatie- en functieniveaus. Het gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen (GGMMI), vastgelegd op het niveau van de Nationale Arbeidsraad (NAR), is de absolute ondergrens voor de verloning.
Het principe van gelijke verloning voor vrouwen en mannen is verankerd in vele internationale en Belgische wetteksten. Toch is de loonkloof vandaag nog steeds een feit. In het kader van de strijd tegen de loonkloof moet de OR het volgende ontvangen:- elk jaar de sociale balans: met gegevens over de personeelskosten volgens geslacht. De sociale balans wordt gecommuniceerd op de OR met de EFI.
- om de twee jaar het analyserapport van de loonstructuur. Dit wordt meegedeeld binnen de drie maanden na het afsluiten van het boekjaar, ten minste twee weken vóór de geplande vergadering waarin het rapport wordt bestudeerd.
Lees hier verder over de OR en verloning.
- Werkbelgie.be: verloning
- Werkbelgie.be: loonkloof
- Werkbelgie.be: voordelen en bonusplannen
- Brochure: Pak de loonkloof in je onderneming aan.
-
Outplacement
Werknemers die ontslagen worden hebben recht op een outplacementprocedure. Wie heeft daar recht op?
- 45-plussers met minstens een jaar anciënniteit
- alle werknemers met een opzegtermijn van minstens 30 weken of een daarmee overeenstemmende vergoeding (behalve bij ontslag om een dringende reden)
Dit recht heeft een maximumduur van 12 maanden en garandeert een outplacementbegeleiding van 60 uur.
De werkgever die een outplacementaanbod wil doen aan de ontslagen werknemers, moet dit op de agenda van de ondernemingsraad zetten ter informatie en raadpleging van de werknemersvertegenwoordigers. De OR beslist via stemming met dubbele meerderheid (dit is een meerderheid van stemmen bij de werknemersafvaardiging en een meerderheid van stemmen bij de werkgeversafvaardiging). (zie cao nr. 82)
De OR wijst het outplacementbureau aan als het aantal betrokken werknemers:- Ten minste 10 bedraagt in ondernemingen waar gemiddeld meer dan 20, maar minder dan 100 werknemers zijn tewerkgesteld in het kalenderjaar dat de outplacementopdracht voorafgaat.
- Ten minste 10% bedraagt in ondernemingen waar gemiddeld minstens 100, maar minder dan 300 werknemers zijn tewerkgesteld in het kalenderjaar dat de opdracht voorafgaat.
- Ten minste 30 bedraagt in ondernemingen waar gemiddeld minstens 300 werknemers zijn tewerkgesteld in het kalenderjaar dat de opdracht voorafgaat.
De OR controleert de naleving van de regelgeving (cao nr. 51 van 10 februari 1992)
Collectief ontslag
Bij collectief ontslag moet de tewerkstellingscel een outplacementaanbod doen aan elke werknemer die is ingeschreven bij deze cel. Dit aanbod moet worden goedgekeurd door de regionale minister van Werk.
-
Recht op deconnectie
Een van de nieuwe maatregelen uit de arbeidsdeal bespreekt het 'recht op deconnectie'. Dat houdt in dat je als werknemer het recht hebt om buiten de werkuren niet meer verbonden te zijn met digitale hulpmiddelen voor het werk.
-
Hoe gebruik je de elektronische controlekaart EC 3.2?
- Log in op deze pagina van socialsecurity.be via Itsme of de eID.
- Vul de overeenkomst in waarin je verklaart in de toekomst elektronisch te zullen stempelen.
- Je komt op de kalender van de lopende maand terecht, waar je de nodige aanduidingen kan aanbrengen (zoals op de papieren kaart)
- Op het einde van de maand dien je de controlekaart elektronisch in via de toepassing.
Check ook het filmpje of lees de handleiding van de RVA na (pdf).
Let op: als grensarbeiders heb je doorgaans geen eID of Itsme. De identificatieprocedure kan via een Lokaal Registratiekantoor van de FOD Bosa. RVA-ambtenaren kunnen je zo als grensarbeiders identificeren, waarna je via userid en een paswoord toegang krijgt tot de toepassing.
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
-
Wat zijn de voordelen van de digitale EC 3.2 controlekaart?
Voor de werknemers:
- Je kan de controlekaart niet verliezen of beschadigen.
- Op het einde van de maand kan je de kaart sneller elektronisch bevestigen en indienen.
- Snellere verwerking van de gegevens en mogelijk snellere betaling.
- Vergissingen kan je corrigeren of voorzien van commentaar.
Voor de werkgevers:
- Er moet geen papieren controlekaart C3.2A aan de werknemer overhandigd worden vóór de eerste effectieve werkloosheid.
- Er moet geen validatieboek meer bijgehouden worden.