Hoe kan ik mijn werkloosheidsdossier in orde laten brengen?
Ik ben werkloos geworden en moet een werkloosheidsdossier laten opstellen. Welke stappen onderneem ik?
Ik ontving documenten van mijn (ex-)werkgever:
- Onderteken de documenten en deponeer ze in de brievenbus van een dienstencentrum van het ACV. Het ACV zal je contacteren.
- Verwittig de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling als je volledig werkloos bent of deeltijds begint te werken. De inschrijving hangt af van de regio waar je woont:
Ik ontving (nog) geen documenten van mijn werkgever:
- Stuur een e-mail of een brief naar het dichtstbijzijnde dienstencentrum van het ACV waarin je je probleem duidelijk uitlegt en je je contactgegevens vermeldt: naam, voornaam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres en telefoonnummer. Het ACV zal je contacteren.
- Verwittig de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling als je volledig werkloos bent of deeltijds begint te werken.
Meer nuttige info: inschrijving als werkzoekende en werkloosheid in een notendop.

Goed om weten
Ben je volledig werkloos?
- Stempel online en vul je controlekaart digitaal in. Dat is makkelijk, veiliger en snel.
- Werkloosheidsdocumenten nodig? Bestel ze online.
Tijdelijk werkloos?
- Volg ons handig stappenplan voor je aanvraag tijdelijke werkloosheid
- Sinds 1 oktober 2020 kan je ook een beroep doen op deze 'coronawerkloosheid' bij sluiting van de school, crèche of instelling van je kind.
More Info
Nog meer praktische info:
- Werkloosheid in een notendop: wat je moet weten als je werkloos wordt
- Inschrijving als werkzoekende
- Recht op een werkloosheidsuitkering?
- Online stempelen (EC3)
- Hoe werkt de controlekaart?
Of lees verder over Deeltijdse werkloosheid, Tijdelijke werkloosheid, Inschakelingstijd en inschakelingsuitkering, Werkloos en verlof