Tijdelijke werkloosheid
Tijdelijk werkloos? Ontdek hier alles over je aanvraag, controlekaart en uitkering.
Tijdelijk werkloos geworden?
Wat moet je doen als je tijdelijk werkloos wordt, hoe zit het met je aanvraag en uitkering? En moet je gaan stempelen? We zetten je hier op weg met je aanvraag en geven alle info over je uitkering of wat je moet doen om in orde te zijn!
Voor het eerst tijdelijk werkloos? Dan moet je je aanvraag in orde brengen. De stappen die je moet ondernemen, hangt af van je situatie.
- Beantwoord om te beginnen onderstaande vragen voor je aanvraag.
- Lees daarna onze FAQ na over de uitkering, stempelkaart, ... 👇
Wat is tijdelijke werkloosheid?
-
Wat is tijdelijke werkloosheid?
Wie tijdelijk werkloos wordt, blijft in dienst maar voert door omstandigheden minder of geen arbeidsprestaties uit. Voor de dagen of periode dat je tijdelijk werkloos bent en niet werkt, ontvang je een uitkering.
Er zijn verschillende vormen van tijdelijke werkloosheid. Dat hangt af van de reden van werkloosheid:
- Economische reden betekent dat er een daling is van de klanten, bestellingen, omzet, productie, ... Door deze daling is het niet mogelijk de normale dienstverlening te behouden.
- Overmacht doet zich voor wanneer de werkgever geconfronteerd wordt met iets onverwachts waar hij niet aan kan doen.
Tijdens de coronacrisis werd het bijzonder stelsel van tijdelijke werkloosheid in het leven geroepen. Het gaat om een 'bijzondere versie':
- de aanvraag verloopt makkelijker
- je krijgt een extra supplement of dagvergoeding
- je hebt geen controlekaart nodig
-
Moet ik me als tijdelijk werkloze inschrijven als werkzoekende?
Van zodra je meer dan 3 maanden tijdelijk werkloos bent, moet je je inschrijven als werkzoekende bij de VDAB of Actiris (als je in Brussel woont). Werk je meer dan 2 weken aan één stuk, dan stop de periode van 3 maanden.
Je kan dan opgeroepen worden en voorstellen krijgen. Net als bij gewone werkloosheid moet je hieraan meewerken.
Je aanvraag tijdelijke werkloosheid
-
Mijn werkgever diende een aanvraag tijdelijke werkloosheid voor me in. Moet ik nog iets doen?
Ja! Tijdelijke werkloosheid moet in de regel aangevraagd worden door de werkgever én werknemer!
Voor je vergoeding moet je als werknemer zelf ook een aanvraag voor tijdelijke werkloosheid. Je vult hiervoor formulier C3.2 in en bezorgt dit aan het ACV. Op basis hiervan kunnen wij je dossier in orde brengen.
❗ Opgelet! Je moet geen aanvraag doen als je de voorbije 3 jaar bij je huidige werkgever te maken kreeg met tijdelijke werkloosheid en lid bent van het ACV. In dat geval behandelt het ACV je dossier op basis van de gegevens van je werkgever. We krijgen deze via de overheid in het begin van de maand die volgt op de tijdelijke werkloosheid.
💡 Niet zeker of je een aanvraag tijdelijke werkloosheid moet doen? Vul bovenaan deze pagina de tool in om te weten wat je moet doen!
-
Ik ben tijdelijk werkloos. Hoe zit het met de controlekaart?
Ook als je tijdelijk werkloos bent, heb je een controlekaart nodig en moet je 'stempelen'. Je krijgt een genummerde controlekaart C3.2A via je werkgever:
- Je moet deze krijgen vóór de eerste dag werkloosheid.
- Deze genummerde controlekaart moet je vanaf de eerste dag werkloosheid invullen en altijd bij jou hebben.
- Op het einde van de maand dien je je controlekaart in bij het ACV. Op basis hiervan wordt je uitkering berekend.
- Je ontvangt je uitkering via het ACV. Je kan dit altijd nazien in www.mijnacv.be.
-
Ik ontvang een uitkering tijdelijke werkloosheid. Moet ik elke maand opnieuw een aanvraag doen?
Nee, je doet 1 aanvraag voor de volledige periode.
Opgelet: ook als je eerder tijdelijk werkloos was voorbije 3 jaar bij je huidige werkgever en uitbetaald werd door het ACV, hoef je geen nieuwe aanvraag te doen! Het ACV behandelt je dossier op basis van de gegevens van je werkgever. We krijgen deze via de overheid in het begin van de maand die volgt op de tijdelijke werkloosheid.
Een nieuwe aanvraag is enkel nodig als:
- je van werkgever verandert
- je arbeidsregime wijzigt (bijvoorbeeld van voltijds naar deeltijds)
- je langer dan 3 jaar geleden tijdelijk werkloos was bij je werkgever
- je nog niet eerder door het ACV uitbetaald werd
-
Wat als mijn werkgever weigert tijdelijke werkloosheid aan te vragen?
Weigert je werkgever om tijdelijke werkloosheid aan te vragen of doet hij niet het nodige om dit in orde te brengen, neem dan contact op met de RVA.
De RVA kan dan beslissen dit te controleren en je werkgever de nodige instructies te geven.
De uitbetaling van je uitkering tijdelijke werkloosheid
-
Hoeveel bedraagt de uitkering tijdelijke werkloosheid?
Gewone vergoedingen
Sinds 1 januari 2024 worden de bedragen als volgt berekend:
- 60% van je bruto maandloon voor gewone tijdelijke werkloosheid. Dit brutoloon is geplafonneerd tot 3 299,11 euro. Is je brutoloon hoger, dan wordt je brutoloon 'afgetopt' tot dit bedrag. Is je brutoloon lager dan bedraagt je uitkering 60% van je reële brutoloon.
- in het geval van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht geldt dat je 65% van je bruto maandloon ontvangt.
Toeslag
Om tegemoet te komen aan de daling van 65 naar 60% van de uitkeringen (gewone) tijdelijke werkloosheid, wordt daarnaast een toeslag voorzien van 5,10 euro per dag tijdelijke werkloosheid.
Je hebt recht op het supplement van 5,10 euro per dag als je brutomaandloon niet hoger is dan 4.000 euro. Is je brutoloon hoger dan 4.000 euro per maand dan krijg je deze toeslag van 5,10 euro vanaf de 27e dag tijdelijke werkloosheid in hetzelfde kalenderjaar en zelfde werkgever. Opgelet: dagen tijdelijke werkloosheid wegens overmacht tellen niet mee!
Deze toeslag komt bovenop andere toeslagen die voorzien zijn in je onderneming of sector en wordt door je werkgever betaald. Je leest er meer over bij Vakbeweging.Bedrijfsvoorheffing
Op de uitkering tijdelijke werkloosheid wordt 26,75% bedrijfsvoorheffing ingehouden.
-
Wanneer ontvang ik mijn uitkering tijdelijke werkloosheid?
Tip: check de status van je dossier in je persoonlijke e-dossier via Mijn ACV!
Om in aanmerking te komen voor een uitbetaling van een uitkering moet je zelf een aanvraag hebben ingediend. Is dat niet gebeurd doe dan alsnog je aanvraag. En zorg dat je je – indien dat nog niet het geval was – aansluit bij het ACV.
- Je aanvraag wordt verwerkt door het ACV. Dit kan enkele dagen duren. Je kan de opvolging van je dossier volgen via Mijn ACV. Log in met eID of Itsme voor smartphone.
- Het ACV kan de opdracht van betaling maar uitvoeren van zodra je werkgever of zijn sociaal secretariaat jouw gegevens over de werkloosheid van de voorbije maand heeft overgemaakt aan de overheid. Hij kan dit kan ten vroegste vanaf het begin van de maand daarop doen.
Heb je na de 10e van de maand je uitkering nog niet ontvangen?
Hoogstwaarschijnlijk heeft je werkgever nog geen aangifte sociaal risico (ASR) ingediend bij de overheid. Wij kunnen de opdracht tot betaling pas overmaken aan je financiële instelling als dit in orde is gebracht bij je werkgever.
Van zodra wij de gegevens ontvangen hebben, betalen we uit. We blijven verder uitbetalen in de 2de en 3de week van de maand. Als je uitkering betaald wordt, krijg je van ons een sms of e-mail. Je kan je dossier opvolgen via Mijn ACV of contact opnemen met je lokale ACV-Dienstencentrum.
-
Mijn dossier tijdelijke werkloosheid is in orde. Wat gebeurt dan en wanneer word ik betaald?
ACV volgt je dossier op
- Als werknemer vraag je tijdelijke werkloosheid aan door het document C3.2A in te vullen en het aan het ACV te bezorgen.
- Het ACV maakt je aanvraag in orde en stuurt je dossier door aan RVA.
- Opgelet: ontbreekt iets in je dossier, dan nemen wij zelf per mail of telefonisch contact met je op. Doe dus niet voor een tweede keer dezelfde aanvraag. Dit vertraagt en bemoeilijkt de aanvraag.
Betaling
- Het ACV kan de betaling uitvoeren van zodra je werkgever de gegevens over je werkloosheid in de de voorbije maand heeft overgemaakt aan de overheid. Hij kan dit kan ten vroegste het begin van volgende maand.
- Het ACV stelt alles in het werk om je betaling daarna zo snel mogelijk te laten vertrekken.
Tip: volg de stand van je dossier zelf op Mijn ACV.
-
Ik zie in Mijn ACV bij statuut 'niet-vergoedbaar' staan. Wat wil dit zeggen?
Je aanvraag werd wel degelijk geregistreerd. De melding 'niet-vergoedbaar' betekent dat we nog wachten op gegevens van de werkgever.
Zodra de werkgever zeker weet hoeveel uren je deze maand tijdelijk werkloos zal zijn, kan hij zijn aangifte insturen.
Pas als wij die aangifte hebben, kennen wij je uurloon en kunnen wij je dagbedrag bepalen. We zullen je daarna meteen betalen. -
Ik ben tijdelijk werkloos. Hoe zit het met de controlekaart?
Ook als je tijdelijk werkloos bent, heb je een controlekaart nodig en moet je 'stempelen'. Je krijgt een genummerde controlekaart C3.2A via je werkgever:
- Je moet deze krijgen vóór de eerste dag werkloosheid.
- Deze genummerde controlekaart moet je vanaf de eerste dag werkloosheid invullen en altijd bij jou hebben.
- Op het einde van de maand dien je je controlekaart in bij het ACV. Op basis hiervan wordt je uitkering berekend.
- Je ontvangt je uitkering via het ACV. Je kan dit altijd nazien in www.mijnacv.be.
-
Ik ben tijdelijk werkloos. Kan ik ook digitaal stempelen?
Sinds 2023 is het mogelijk om elektronisch te stempelen als je tijdelijk werkloos bent. Je gebruikt daarvoor de elektronische controlekaart EC 3.2.
Voorwaarde is wel dat dit systeem ingevoerd is op je werk. Je kan dit checken bij je personeelsdienst.
Is dit nog niet ingevoerd en wil je liever elektronisch stempelen? Spreek je vakbondsafvaardiging hierop aan. Zij kunnen dit voorleggen aan je werkgever.
Meer info vind je ook op de site van de RVA.
-
Hoe gebruik je de elektronische controlekaart EC 3.2?
- Log in op deze pagina van socialsecurity.be via Itsme of de eID.
- Vul de overeenkomst in waarin je verklaart in de toekomst elektronisch te zullen stempelen.
- Je komt op de kalender van de lopende maand terecht, waar je de nodige aanduidingen kan aanbrengen (zoals op de papieren kaart)
- Op het einde van de maand dien je de controlekaart elektronisch in via de toepassing.
Check ook het filmpje of lees de handleiding van de RVA na (pdf).
Let op: als grensarbeiders heb je doorgaans geen eID of Itsme. De identificatieprocedure kan via een Lokaal Registratiekantoor van de FOD Bosa. RVA-ambtenaren kunnen je zo als grensarbeiders identificeren, waarna je via userid en een paswoord toegang krijgt tot de toepassing.
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Impact tijdelijke werkloosheid
-
Ik ben tijdelijk werkloos, maar word ziek. Heb ik recht op gewaarborgd loon?
- Voor arbeiders is het duidelijk. Als je ziek wordt tijdens een lopende periode tijdelijke werkloosheid is er geen recht op gewaarborgd loon ziekte, ook niet bij tijdelijke werkloosheid overmacht. Je komt dus onmiddellijk terecht in de ziekteverzekering. Vraag dus onmiddellijk je zieke-uitkering aan.
- Voor bedienden is dit minder duidelijk. Meestal geldt dezelfde regeling als bij arbeiders en heb je geen recht op gewaarborgd loon. Er zijn ook argumenten om voor bedienden toch voorrang te geven aan het gewaarborgd loon, maar hiervoor is het nog afwachten of rechtbanken dit standpunt zullen volgen. Dus ook hier veiligheidshalve al ziekte-uitkeringen aanvragen.
Meer info in de rubriek ziekte.
- Voor arbeiders is het duidelijk. Als je ziek wordt tijdens een lopende periode tijdelijke werkloosheid is er geen recht op gewaarborgd loon ziekte, ook niet bij tijdelijke werkloosheid overmacht. Je komt dus onmiddellijk terecht in de ziekteverzekering. Vraag dus onmiddellijk je zieke-uitkering aan.
-
Ik ben tijdelijk werkloos. Binnenkort is er een wettelijke feestdag. Krijg ik die feestdag uitbetaald?
Je bent tijdelijke werkloos wegens overmacht
Dat hangt af van het moment waarop je tijdelijk werkloos werd.
- Ben je al langer dan 14 dagen werkloos, dan krijg je voor een feestdag de tijdelijke werkloosheid uitbetaald door de RVA.
- Valt de feestdag binnen de 14 (kalender)dagen nadat je tijdelijk werkloos werd? Dan moet je werkgever je de feestdag/loon uitbetalen.
Voorbeeld:
Je wordt op 12 december tijdelijk werkloos (omwille van overmacht). Dan krijg je voor 25 december de feestdag uitbetaald door je werkgever.Werk je nog af en toe een dag? Dan moet de werkgever loon voor de feestdag betalen als je in de 2 weken voor de feestdag nog minstens 1 dag gewerkt hebt. Wanneer de werkgever activiteitsdagen afwisselt met dagen van tijdelijke werkloosheid, start de periode van 14 kalenderdagen dus opnieuw na elke gewerkte dag of elke werkelijk opgenomen vakantiedag. Een dag arbeidsduurvermindering of inhaalrustdag onderbreekt die 14 kalenderdagen niet.
Je bent tijdelijk werkloos wegens economische redenen
Ben je tijdelijk werkloos wegens economische redenen, dan moet je werkgever alle feestdagen betalen, ongeacht of je nog af en toe een dag moet werken of niet.
-
Ik was tijdelijk werkloos. Wat zijn de gevolgen voor mijn belastingen?
Normaalgezien moet je rekeningen houden met een bedrijfsvoorheffing van 26,75%.
Maar: tijdens de corona- en energiecrisis werd dit verlaagd naar 15%. Hierdoor is het mogelijk dat je moet bijbetalen op je inkomsten. Dat komt het vaakst voor wie hogere inkomsten had. Bij de lagere inkomsten geldt het omgekeerde.
Het betekent concreet dat sommige tijdelijke werklozen meer en andere minder belastingen moeten betalen. Vooral wie tijdelijke werkloosheidsdagen afwisselt met werkdagen, kan dat bedrag oplopen. Het fiscale voordeel bij werkloosheid mindert immers naarmate er meer activiteitsinkomsten zijn.
💡 TIP: een indicatie van je eindbelasting bereken je met de digitale berekeningstool Tax-Calc van de FOD Financiën
💡 Voor meer informatie of advies kan je terecht bij MyMinfin. -
Ik ben tijdelijk werkloos. Klopt het ik geen opzegtermijn heb als ik zelf mijn ontslag geef?
Ja, als je tijdelijk werkloos gesteld bent om economische redenen, dan kan je als werknemer ontslag nemen zonder een opzegtermijn te moeten presteren. Dit geldt ook als voor meer dan 1 maand tijdelijk werkloosheid bent door slecht weer.
Je kan je ontslag indienen via e-mail aan je werkgever. Vermeld wel dat je omwille van de tijdelijke werkloosheid gebruik maakt van je recht om zonder opzegtermijn de onderneming te verlaten. Vraag je werkgever ook om de ontvangst van de e-mail te bevestigen.
Blijf niet bij de pakken zitten!
Ben je noodgedwongen langer tijdelijk werkloos? Check dan zeker het aanbod van de VDAB op vdab.be/tijdelijkwerkloos:
- Gratis opleidingen: keuze uit meer dan 300 online opleidingen
- Tijdelijk elders aan de slag: aanbod van meer dan 10.000 tijdelijke jobs in de zorg tot lasser
- Stilstaan bij je loopbaan: online testen en loopbaanbegeleiding
Nog een vraag of hulp nodig voor je werkloosheidsdossier?
Maak je graag een afspraak?
Eén adres: www.afspraak ACV.be.
Of bel je liever? Neem contact op met je contactcenter:
- Antwerpen: 02 244 30 00
- Limburg: 011 30 60 00
- Oost-Vlaanderen: 09 244 21 11
- West-Vlaanderen: 051 23 58 00
- Brussel: 02 557 88 88
- Vlaams-Brabant: 078 15 15 99
Volg je dossier online op via Mijn ACV!
Meld je als ACV-lid aan bij Mijn ACV, je persoonlijke e-dossier! Je kan er onder meer:
- Nagaan wanneer je je werkloosheidsuitkering ontvangen hebt of hoeveel die bedraagt
- Je persoonlijke gegevens aanpassen
- Je werkloosheidsattesten opzoeken en meteen downloaden!
Mijn ACV: handig en eenvoudig! Je kan je altijd linksboven aanmelden met je eID of Itsme!
Wat je nog moet weten als je tijdelijk werkloos wordt
- Kies nu je sector om meteen ook informatie op maat te krijgen. De regeling en vergoedingen (toeslagen) voor tijdelijke werkloosheid zijn immers vaak sectorspecifiek.
- Actuele info vind je ook op de website van de RVA.
Documenten
- Formulier C3.2: aanvraag tijdelijke werkloosheid
-
RVA-informatiebladen: filter op tijdelijke werkloosheid voor meer gedetailleerde en actuele informatie
Of als je werkloos bent
PC 340 - Orthopedische technologieën
Recht
Aanvullende vergoeding bij alle vormen van tijdelijke werkloosheid, behalve overmacht.
Voorwaarden
Enkel van toepassing op arbeiders die in dienst waren op 31/03/2014!
Bedrag
€ 18,8290/dag.
Uitbetaald door de werkgever.
Aantal vergoedbare dagen
Voor elke arbeider maximum 75 dagen/kalenderjaar. In de onderneming kan wel een pool gemaakt worden. Deze wordt gevormd door het aantal werklieden op 1 januari te vermenigvuldigen met 75. Arbeiders die meer dan 75 dagen tijdelijk werkloos zijn, kunnen hieruit extra dagen putten.
Indien indiensttreding in de loop van het jaar, heeft de arbeider recht op deze vergoeding pro rata het aantal dagen werkloosheid in verhouding tot het aantal volledige maanden tewerkstelling.