Werk je in de privésector? Ken je rechten!
Wie goed geïnformeerd is, staat sterker in zijn schoenen. Als werknemer geniet je heel wat rechten. De sociale wetgeving bied je bescherming als je ziek wordt, recht op vakantie en mogelijkheden om de balans tussen privé en werk in evenwicht te houden.
Als vakbond komen wij op voor jouw rechten! We onderhandelen de afspraken op nationaal, sectoraal én bedrijfsniveau en waken er over dat jouw rechten gegarandeerd blijven.
Op zoek naar info? We zetten je hier alvast op weg.
🌵 Impact van de Arizona-maatregelen!
Ook als werknemer ontsnap je niet aan de blinde besparings- en flexibiliseringsdrang van de Arizona-regering die heel wat van onze werknemersrechten onder druk zetten. Lees hieronder verder welke impact de aangekondigde maatregelen voor jou kunnen hebben.👇

🌵 Welke impact hebben de Arizona-maatregelen op jou als werknemer?
De Arizona-regering neemt nogal wat besparingsmaatregelen op de kap van werknemers. Zo moeten we met z'n allen harder en langer werken, voor minder pensioen. Intussen sust men met erg onzekere en vage beloften voor een hoger loon. Het blijken hoogstens zeer twijfelachtige kruimels.👇De plannen in het regeerakkoord zijn nog niet definitief. Ze moeten nog verder uitgewerkt, goedgekeurd en in wetten gegoten worden. Ze kunnen en moeten nog bijgestuurd worden. Daarom blijft het ACV zich verzetten! Doe mee en kom op 14 oktober 2025 ook naar de Loopbaanmars. ℹ️ www.hetacv.be/arizona.

-
Meer en flexibeler werken
Versoepeling arbeidsduur
Arbeidsduur wordt versoepeld, waardoor oproepcontracten in de feiten de vrije baan krijgen. En dat wil zeggen dat je geen zekerheid hebt over je werktijd of werkvolume en je geen mogelijkheid meer hebt om meer werk aan te nemen.
- Werknemer en werkgever kunnen individueel onderhandelen over de arbeidstijd.
- Je contract zal niet langer minimum 1/3 van een voltijds overeenkomst moeten bedragen, dus evenzeer gemiddeld 1u per week.
- Je werkuren kunnen verrekend worden over een heel jaar, met dus pieken en dalen. Dit is de zogenaamde ‘annualisering van de arbeidstijd’. Een werkperiode moet wel nog steeds minstens 3u bedragen.
Nachtwerk
Daarnaast worden de momenten waarop gewerkt kan of moet worden uitgebreid:
- Afschaffing van het verbod op nachtwerk en sluitingsdagen. Dit zal een directe negatieve impact op de gezondheid van werknemers hebben.
- Versoepeling van de openingsuren. Ook deze maatregel kan niet anders dan een directe negatieve impact op de gezondheid van werknemers hebben.
- Nachtarbeid in distributie- en andere sectoren start pas vanaf middernacht in plaats van 20 uur, met verlies van compensaties voor nieuwe werknemers.
Nog meer flexibilisering
- Men wil het systeem van flexi-jobs ferm uitbreiden. Het risico van verdringing van normale tewerkstelling wordt zo erg groot. Tegelijk betekent een uitbreiding van het systeem een ernstige ondergraving van onze sociale zekerheid.
- Flexi-jobs zullen in alle sectoren toegelaten worden, waardoor systemen worden versterkt waar lage of geen bijdragen zijn aan de sociale zekerheid. Of waardoor er minder arbeidskansen zijn voor wie niet werkt.
- Het plafond voor een belastingvrij flexi-loon wordt verhoogd van 12.000 euro naar 18.000 euro.
- Voltijdse werknemers zouden voortaan kunnen flexi-jobben bij een onderneming die banden heeft met de huidige werkgever (bijvoorbeeld: in een ander filiaal).
-
Overuren worden aangemoedigd, via een algemeen stelsel van 180u per jaar met weinig belastte overuren en een uitbreiding van de vrijwillige overuren naar 360u per jaar, in de horeca zelfs 450! Maar liefst 240u zijn ook niet belast voor werkgever en werknemer.
- In de praktijk is overuren weigeren niet evident voor veel werknemers, dus dat betekent een gemiddelde werkweek van 49 tot zelfs 52 uur, waardoor de kans op uitval door werkstress wordt verhoogd.
- En de sociale zekerheid wordt zo verder uitgehold.
-
Meer nettoloon? Vestzak-broekzak?
Niet alle maatregelen draaien onverdeeld positief uit:
- Verhoging belastingvrije som voor wie werkt, wat voordeliger is voor mensen alle inkomens, hoog en laag.
- Verlagen Bijzondere Bijdrage Sociale Zekerheid, ook al komt dit slechts in geringe mate ten goede aan de mensen met de laagste inkomens.
- De federale regering wil de sociale werkbonus versterken die de lage en middeninkomens helpt. Maar zowel bedrag en timing lijken beperkt.
- “De index is gegarandeerd”, klinkt het. Maar dan wel maar tot 31 december 2026. Tegen dan verwacht de regering een hervorming van het indexmechanisme door de sociale partners. Of de regering beslist zelf over de index …
- Minimumlonen stijgen zowel in 2026 als 2028, én het bruto-minimumloon wordt gelijk aan netto. Maar je kan door deze maatregel ook minder nettoloon overhouden!
- Mogelijk verhoging van het plafond voor maaltijdcheques tot maximaal 12 euro. In het zomerakkoord is afgesproken dat die verhoging tussen 2025-2029 in 2 keer kunnen verhoogd worden. Vanaf 1 januari 2026 zou de waarde kunnen stijgen tot 10 euro in plaats van 8 euro nu. Dat lijkt goed nieuws maar er zijn kanttekeningen te plaatsen:
- Niet iedereen krijgt maaltijdcheques of krijgt het hoogste bedrag toegekend.
- Je bouwt geen sociale rechten op en de kosten worden deels terug afgeschoven op de overheid en dus terug op jezelf.
- Werkgeversorganisaties lijken de boot af te houden dus of de verhoging er daadwerkelijk komt is hoogst onzeker.
Het akkoord voorziet het schrappen van een reeks aftrekposten. Naargelang je gezinssituatie en uitgaven, kan dit zwaarder doorwegen dan de stijging van het netto loon.
- Zo voorziet men de halvering van huwelijkscoëfficiënt. Dat is een belastingvoordeel als 1 van beide partners geen of een beperkt inkomen heeft.
- Verminderingen van kinderen ten laste wordt gelijk per kind en niet oplopend, waardoor grote gezinnen minder zullen krijgen tegenover waarschijnlijk amper een stijging voor kleine gezinnen.
-
Een reeks van verminderingen wordt verlaagd of afgeschaft.
- Onderhoudsuitkeringen van 80% naar 50%.
- Giften van 40% aftrek naar 30% aftrek.
- Een reeks grensbedragen worden niet-geïndexeerd doorheen de legislatuur, waardoor je stelselmatig minder terugkrijgt.
-
Wat met de combinatie werk-zorg-privé en het 'familiekrediet'?
De arbeidsmarkt wordt flexibeler, met een afbouw van regels rond arbeidstijd en werkvormen. Vooral vrouwen, die vaak al in zeer flexibele banen werken, zullen dus nog meer moeite hebben om werk en privé te combineren. Mét directe, negatieve gevolgen voor hun gezondheid.
De verschillende vormen van loopbaanonderbreking en tijdskrediet worden vereenvoudigd in één systeem: het familiekrediet. Bedoeling is dat het familiekrediet verschillende verloven gaat vervangen: ouderschapsverlof, adoptieverlof, geboorteverlof, ... Elk kind zou zo'n familiekrediet krijgen. Als – en dat is nog maar de vraag – het systeem eenvoudiger wordt, is het makkelijker om je weg er in te vinden en effectief je rechten op te nemen. Daarnaast wil de regering opname door beide ouders stimuleren.
Maar zonder een goed kader zal het systeem genderrollen nog versterken, dus de uitwerking is cruciaal. Daarnaast blijft het ook jammer dat dit enkel geldt voor zorg voor kinderen.
Op dit moment is nog niet duidelijk hoe het familiekrediet er precies zal uitzien en wat de modaliteiten zullen zijn. Bovendien moet dit samen met de sociale partners besproken worden. De huidige vormen van ouderschapsverlof en tijdskrediet motief zorg kind blijven de komende tijd nog van toepassing. We raden je wel aan om niet te wachten met je aanvraag.
In de andere regelingen tijdskrediet verwachten we niet meteen ingrijpende aanpassingen.
-
Wat op het einde van mijn loopbaan? Gewoon doordoen!
Landingsbanen
Landingsbanen blijven behouden, maar uit het regeerakkoord bleek dat men de loopbaanvoorwaarden zodanig zou verstrengen dat de toegang tot een landingsbaan bijna onmogelijk zou worden. Uit het zomerakkoord van juli 2025 blijkt nu dat de regering rekening houdt met enkele gevraagde aanpassingen door de sociale partners.
Uitgangspunt blijft dat een landingsbaan pas mogelijk zou worden op 60 jaar en dat er strengere loopbaanvoorwaarden komen. Om op 60 jaar een landingsbaan te kunnen nemen zal men in de toekomst meer loopbaanjaren moeten kunnen voorleggen:
Er was eerst sprake om de de pensioengelijkstelling altijd te beperken maar uit het zomerakkoord blijkt dat er toch een volledige gelijkstelling komt van de periodes landingsbaan met uitkering voor wie tot de pensioenleeftijd werkt.
Volgende versoepelingen worden voorzien:
- Landingsbaan vanaf 55 jaar zal mogelijk blijven voor bijzondere regelingen
- Er komt een loopbaanvereiste van 25 jaar voor zware beroepen, 20 jaar nachtarbeid, medische ongeschiktheid bouwsector, maatwerkbedrijven en ondernemingen in moeilijkheden.
Goed om te weten: stap je voor 31 december 2025 in een landingsbaan, dan hoef je enkel aan de huidige voorwaarden te voldoen. Dien niettemin zo snel mogelijk je aanvraag in want je werkgever kan eisen dat je je aanvraag enkele maanden op voorhand indient. Vraag ook na of er impact is voor je pensioen.
Deze maatregelen zijn nog niet van kracht en zullen enkel gelden voor nieuwe aanvragen. Heb je op dit moment al een landingsbaan, dan blijft die gewoon doorlopen.
SWT dooft uit
SWT, beter gekend als brugpensioen, dooft uit: 'vanaf het regeerakkoord' stopt de instroom. Alleen medisch SWT blijft bestaan.
In het regeerakkoord stond er dat je vanaf 1 januari 2025 niet meer met SWT kon, zelfs als je al in opzeg stond! Die overhaaste beslissing stortte heel wat werknemers in totale rechtsonzekerheid.
Gelukkig kwam er via het sociaal overleg de bevestiging dat de gemaakte cao-afspraken rond SWT en landingsbanen die lopen tot 30 juni 2025 moeten worden gehonoreerd.
Deze saga en misinformatie rond SWT en landingsbanen is nog maar het topje van de ijsberg. Er worden nog meer harde en onrechtvaardige ingrepen door de regering voorgesteld. Dit is ook waar de algemene staking van 31 maart en acties sinds eind 2024 om gaan. Het zijn stuk voor stuk onderwerpen met een enorme impact op werknemers. Daarom is het cruciaal dat sociale partners daarover zelf onderhandelen, evenwichtige afspraken kunnen maken én dat deze afspraken gerespecteerd worden. Lees verder in het persbericht van 18 maart: 'ACV eist respect van regering voor sociaal overleg'.