VDAB: Voor kwalitatieve dienstverlening heb je voldoende personeel nodig

Shutterstock

De vakbonden bij de VDAB zijn niet verwonderd over wat er de voorlopige nota van het VDAB-management zegt over het groot gebrek aan personeel, zeker als er door de coronacrisis veel werklozen bij komen. Er is een tekort aan 358 voltijdse bemiddelaars. Al maanden zeggen wij dat er een tekort is aan operationeel personeel op de werkvloer en vragen wij extra personeel en middelen. 

Chris Moortgat van ACOD zegt dat de ‘koppen’-besparingen die worden opgelegd door de Vlaamse regering mee aan de basis liggen van het probleem. Door de komende drie jaar 419 VDAB-personeelsleden te moeten laten afvloeien, zal het probleem nog erger worden.

Chris Herreman van ACV Openbare Diensten geeft aan dat er daarnaast nog een forse besparing op werkingsmiddelen komt bij de VDAB. Dat zal de druk op personeel en dienstverlening nog vergroten.

Armin Box van VSOA geeft aan dat er bij de VDAB ook veel middelen naar uitbestedingen en consultancy gaan. Die middelen zouden eerder grotendeels binnen VDAB moeten gebruikt worden om zo een kwalitatieve dienstverlening te kunnen blijven garanderen naar de bevolking.

Het VDAB-personeel doet momenteel haar uiterste best om de boel draaiende te houden onder enorme werkdruk en met de nodige werkstress. Meer werk verrichten met minder personeel kan gewoonweg niet. Het water staat aan de lippen bij vele personeelsleden. Investeren in personeel en dienstverlening moet centraal staan.

Personalization