Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

402.09 - Vlaamse overheid

VDAB: Voor kwalitatieve dienstverlening heb je voldoende personeel nodig

Shutterstock

De vakbonden bij de VDAB zijn niet verwonderd over wat er de voorlopige nota van het VDAB-management zegt over het groot gebrek aan personeel, zeker als er door de coronacrisis veel werklozen bij komen. Er is een tekort aan 358 voltijdse bemiddelaars. Al maanden zeggen wij dat er een tekort is aan operationeel personeel op de werkvloer en vragen wij extra personeel en middelen. 

Chris Moortgat van ACOD zegt dat de ‘koppen’-besparingen die worden opgelegd door de Vlaamse regering mee aan de basis liggen van het probleem. Door de komende drie jaar 419 VDAB-personeelsleden te moeten laten afvloeien, zal het probleem nog erger worden.

Chris Herreman van ACV Openbare Diensten geeft aan dat er daarnaast nog een forse besparing op werkingsmiddelen komt bij de VDAB. Dat zal de druk op personeel en dienstverlening nog vergroten.

Armin Box van VSOA geeft aan dat er bij de VDAB ook veel middelen naar uitbestedingen en consultancy gaan. Die middelen zouden eerder grotendeels binnen VDAB moeten gebruikt worden om zo een kwalitatieve dienstverlening te kunnen blijven garanderen naar de bevolking.

Het VDAB-personeel doet momenteel haar uiterste best om de boel draaiende te houden onder enorme werkdruk en met de nodige werkstress. Meer werk verrichten met minder personeel kan gewoonweg niet. Het water staat aan de lippen bij vele personeelsleden. Investeren in personeel en dienstverlening moet centraal staan.