Onduidelijkheid troef bij TUI

Het Duits-Britse reisconcern TUI Group liet vandaag via de media weten dat het wereldwijd 8000 banen gaat schrappen, dit om de vaste lasten te verlagen. Het bedrijf streeft naar een permanente verlaging met dertig procent van de vaste lasten voor de hele groep. Op niveau van België is er frequent contact met de directie om te bekijken hoe door de COVID-19 crisis te raken. Hier werd echter niets over gezegd. Op 27 mei is er een Europese ondernemingsraad waar vermoedelijk meer informatie zal gegeven worden. We namen ook meteen contact met de directie van TUI Airlines om de gevolgen voor de reeds zwaar getroffen Belgische luchtvaart in te schatten. Hierop gaf de directie geen antwoord. Deze werkwijze zorgt voor sociale onrust bij het personeel wat al heel wat te lijden heeft onder COVID-19. 

De reissector en de luchtvaart is keihard getroffen door COVID-19. Ook de komende weken en maanden voorspellen weinig goeds voor de luchtvaart en belendende sectoren. Zo zal er een rechtstreeks effect op tewerkstelling zijn b.v. bij Swissport indien de reorganisatie bij Brussels Airlines zich doorzet. Regelmatig was de afgelopen weken overleg bij TUI Airlines om te bekijken welke maatregelen kunnen genomen worden om zo goed als mogelijk door de crisis te raken en om zo veel als mogelijk jobs en tewerkstelling te bewaren. Deze aankondiging komt dan ook als een onweer bij heldere hemel.

Tui Airlines en de Belgische tak van TUI presteerde de afgelopen jaren erg goed, het laatste jaar niet te na gesproken o.a. door het debacle rond de Boeing 737 MAX die ze met veel bombarie aankondigden. Ook de airline werkte zeer performant binnen de groep van 5 TUI-luchtvaartmaatschappijen. Regelmatig was er zelfs te veel werkdruk bij piloten en cabinepersoneel, werkte men op het scherp van de snede (of erover). Hier bijkomend in gaan snoeien zal aan het businessmodel van TUI raken en de fundamenten ervan. 

In België is TUI Airlines de tweede belangrijkste home carrier, naast Brussels Airlines met ongeveer 1200 personeelsleden. De groep heeft ongeveer 2300 personeelsleden in dienst. Daarnaast investeerde men hier ook in een centralisatie op Brussels Airport waar naast de luchtvaartmaatschappij ook het vliegtuigonderhoud (TEC4JET) is gehuisvest in een uniek concept. Snoeien in de luchtvaartmaatschappij zal ook gevolgen hebben op economische gebied, niet enkel op de luchtvaart te Brussels Airport, maar ook in alle luchthavens van ons land (post-corona) omdat TUI Airlines als home carrier niet enkel via Brussels Airport vliegt, maar ook vanuit Charleroi, Brussels South, de luchthavens van Antwerpen en Oostende. 

ACV-Transcom wil dus ASAP duidelijkheid over de aankondiging van de TUI groep en het effect op België en de luchtvaartmaatschappij. De aankondiging van vandaag doorkruist het overleg en zorgt voor onrust bij het personeel, welk al heel wat te verduren had de voorbije periode. Als ACV-Transcom zullen we er alles aan doen de tewerkstelling ten volle te verdedigen en te bewaren. Het personeel heeft al meer dan genoeg te lijden onder COVID-19. COVID-19 aangrijpen om recurrente besparingen kunnen door te voeren omwille de gewijzigde concurrentiële positie is dan ook schandalig. Zeker als hierdoor een hele hoop gezinnen in onzekerheid worden geduwd omtrent wat de toekomst brengen zal!

 

Personalization