Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Chauffeurs en logistiekers onvermoeibaar

©Shutterstock

OOK IN VOLLE CORONACRISIS : CHAUFFEURS EN LOGISTIEKERS GAAN ONVERMOEIBAAR DOOR…     

We zijn inmiddels dag 20 na de beslissing van de Belgische overheid om vanaf 12 maart strenge maatregelen in te voeren om het coronavirus te bestrijden. 
Sinds die dag is een sterk verminderde activiteit in heel wat sectoren merkbaar, al dan niet gedwongen.

Echter niet in de sectoren transport en logistiek… Chauffeurs voor zowel personen- als goederenvervoer en logistieke medewerkers werden van de ene dag op de andere gebombardeerd tot de redders van het land. Van vrachtwagenchauffeurs en logistiekers wordt nog steeds verwacht dat ze de levensnoodzakelijke producten en geneesmiddelen tijdig geleverd krijgen. Bus- en taxichauffeurs moeten er voor zorgen dat het hoognodige personenvervoer verzekerd blijft. Het belang van deze sectoren wordt meer dan ooit duidelijk…


Toegegeven : ook in sommige specifieke niches van de transportsector is de activiteit sterk gedaald. Het autocartoerisme ligt volledig lam en ook de taxisector wordt enkel nog ingeschakeld voor de noodzakelijke ritten. Voor die getroffen werknemers zijn er gelukkig de terechte regeringsmaatregelen, zoals de verhoogde uitkering en toeslag bij tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Ook de éénmalige tussenkomst in de water- en energiefactuur is een welkom extraatje, want wie nu tijdelijk werkloos wordt komt in een financieel moeilijke periode terecht. En het einde is niet meteen in zicht…
Maar ook voor wie wel aan het werk kan blijven dringen verregaande maatregelen zich op. Preventie op de werkvloer was nog nooit zo belangrijk als nu, want op de werkvloer loop je meer risico op een besmetting met het coronavirus dan thuis ‘in uw kot’.
En voor wie tewerkgesteld is in een sector met een laag uurloon wordt het verschil met tijdelijke werkloosheid een pak kleiner. Waar doe je het uiteindelijk nog voor ?

Preventie kan nog beter...

We mogen gerust stellen dat er bij de uitbraak van het coronavirus bij heel wat werkgevers sprake was van een zekere nalatigheid als het over passende preventieve maatregelen ging. Het zou wel zo’n vaart niet lopen. Inmiddels kunnen we gelukkig vaststellen dat de meeste bedrijven zich herpakt hebben en is preventie een topprioriteit geworden op de werkvloer, zeker wat de logistieke bedrijven betreft.
In de transportsector is er echter bij een aantal bedrijven nog werk aan de winkel wat de aanwezigheid van preventiemiddelen in de vrachtwagencabine betreft, zoals desinfecterende gels, handschoenen, mondmaskers enz… Maar vooral de situatie op de locaties waar geleverd moet worden is soms onrustwekkend. Chauffeurs krijgen geen toegang tot hygiënische voorzieningen en sanitair, de ‘social distancing’ wordt niet gerespecteerd,… Ook daar hebben werkgevers een verantwoordelijkheid om hun klanten aan te manen om alle nodige veiligheidsmaatregelen te voorzien.
Het is dan ook van cruciaal belang dat onze regering blijft inzetten op een streng toezicht door de arbeidsinspectie. Bedrijven die de preventiemaatregelen onvoldoende opvolgen moeten onherroepelijk gesloten worden. Ook ACV Transcom zal de situatie in de bedrijven nauwgezet opvolgen en ingrijpen waar nodig.

Maatregelen voor de ‘helden’…

De solidariteit voor wie nog aan het werk is in de essentiële sectoren is immens groot. Overal klinkt applaus, hangen de witte lakens buiten of worden deze werknemers ‘helden’ genoemd. Ook de transport- en logistieke sector behoort tot deze groep. Zonder hen geen volle winkelrekken, geen medicijnen bij de apothekers, geen noodzakelijk openbaar vervoer…

Heel wat werknemers uit die sectoren beseffen ook dat hun werk essentieel is en gaan er dan ook voor de volle 100% voor. Maar toch klinkt ook de vraag waarvoor ze het allemaal doen ? De publieke waardering is mooi, maar in de transport- en logistieke sector zijn de uurlonen laag. De regeringsmaatregelen voor tijdelijk werklozen, hoe terecht die ook zijn, zorgen er voor dat het verschil tussen werken en even werkloos zijn kleiner geworden is. En thuis is de kans op besmetting door het coronavirus miniem.
Hoog tijd dus dat de regering ook maatregelen voorziet voor wie wel nog aan het werk blijft. Maatregelen die hen financieel ook een extra duwtje in de rug geven, die hen uitzicht geven op wat extra betaalde vakantie eens deze coronacrisis over is,… Er zijn veel mogelijkheden om waardering te tonen voor de geleverde prestaties. Zolang het maar meer is dan een applaus.

Enkele werkgevers hebben dit reeds begrepen en nemen zelf een aantal maatregelen, gaande van waardebonnen tot een extra premie voor wie aan het werk blijft.
Maar ook op langere termijn is er werk aan de winkel. De werkgevers moeten ondertussen meer dan ooit begrepen hebben dat de transport- en logistieke sector van essentieel belang is. Jammer genoeg draagt deze sector ook het imago van de ‘lage uurlonen’ met zich mee. Tijd dus om het roer om te gooien en definitief werk te maken van een degelijk uurloon voor alle werknemers uit deze sector. Niet in het minst voor de vrachtwagenchauffeurs waar de discussie over een nieuwe classificatie al jaren aan de gang is…

Een duidelijke boodschap dus voor alle werkgevers van de sector : ‘Kom uit uw kot !’
 
Je centrale op sociale netwerken