Helft overheidspersoneel overweegt om binnen de 2 jaar van job te veranderen

Meer dan de helft van het personeel in de openbare sector kijkt uit naar andere jobmogelijkheden. Dat blijkt uit een enquête van ACV Openbare diensten. Het personeel lijdt al jaren onder de besparingen die in de sector worden doorgevoerd. Hoewel ze erg trots zijn op hun job, zien ze een nieuwe besparingsronde duidelijk niet zitten.
Op 20 mei startte ACV openbare diensten de enquête ‘prioriteit kwaliteit’ bij de personeelsleden van openbare diensten. Hierbij werd gepeild naar de tevredenheid van het personeel en naar de gevolgen van de besparingen hun werkervaring. 6926 (3986 Nederlandstaligen en 2940 Franstaligen) vulden de enquête in. Uit de resultaten blijkt dat 75% van de personeelsleden trots is om binnen de openbare sector te werken. Gemiddeld geven ze hun job 3.3 sterren (van 5). Opmerkelijk is wel dat 51.5% aangeeft uit te kijken naar andere jobmogelijkheden en overweegt om binnen dit en twee jaar van job te veranderen. 70% van hen is tussen 25 en 45 jaar.
Ilse Heylen, voorzitter ACV openbare diensten: “Openbare diensten krijgen steeds minder middelen en mensen, maar er wordt wel steeds meer van hen gevraagd en verwacht waardoor de werkdruk alleen maar toeneemt. Wij waarschuwen er al langer voor dat heel wat kennis en kwaliteit verdwijnt uit de sector omdat jonge mensen betere arbeidsvoorwaarden én meer respect krijgen in de privé-sector. Dit onderzoek bevestigt onze vrees.”
Dat de werkdruk hoog ligt, blijkt ook uit de resultaten: 38.8% geeft aan dat er te weinig tijd is om opdrachten goed uit te voeren. 60% vreest dat de job niet vol te houden is tot de pensioenleeftijd. De stijgende werkdruk, het chronisch tekort aan mankracht en het gebrek aan respect door de werkgever vormen dan ook de top drie van minpunten aan ‘werken voor de overheid’. Pluspunten zijn dan weer de relevantie en het belang van de job, hulp kunnen bieden en anderen en het contact met collega’s.
Ilse Heylen: “Vanuit de overheid wordt heel procesmatig gekeken naar kwaliteit: worden de cijfers wel gehaald? Hoeveel dossiers kunnen er afgewerkt worden binnen een bepaalde termijn? In hoeveel tijd kan je een patiënt wassen en aankleden? En hoe kan dat allemaal met minder geld? Maar het personeel vult kwaliteit duidelijk helemaal anders in, namelijk ‘wat hebben we nodig om de kwaliteit te leveren die de burger verdient’.”
Cipiers in overvolle gevangenissen, buschauffeurs die met defecte en zelfs gevaarlijke bussen de straat op moeten, zorgpersoneel dat dat amper tijd heeft om patiënten gerust te stellen of te informeren, loketbedienden die blootgesteld worden aan geweld, politiemensen die in aftandse gebouwen met stokoud materiaal moeten werken, magistraten die een chronisch tekort aan middelen hebben, personeel in lokale besturen dat steeds meer politieke druk ervaart, ... Het personeel binnen de publieke sector geeft al langer aan dat het moeilijk is om de kwaliteit te leveren die ze willen leveren. De openbare sector lijdt al vele jaren onder een tekort aan investeringen. Toch beslist de Arizona-regering om nòg meer te besparen op zowel personeel als middelen.
Ilse Heylen: “En nu wordt er nog maar eens geknipt in lonen en pensioenen. Dit moet echt stoppen. Het is hoog tijd dat de overheid zich toont als een goeie werkgever. Dat komt niet alleen het personeel, maar elke inwoner van ons land ten goede.”
De enquêteresultaten zullen nu omgezet worden in concrete maatregelen en beleidsadviezen en zullen de basis vormen voor de sectoronderhandelingen in het najaar.