Quiz METEA MOVE

Het komende Congres ACV-CSC METEA gaat over de effecten van de nieuwe industriële revolutie op de werkomgeving en -omstandigheden van werknemers en hoe we daar als vakbond proactief willen op reageren.

 

In de voorbereidende vormingssessies werden heel wat moeilijke begrippen en Engelstalige termen gelanceerd. Weet jij nog wat deze woorden betekenen?

 

Duid hier onder de juiste definitie aan.

Kleur dan het overeenstemmende vakje van je antwoord aan op het bijgevoegde raster.

Aan de uiteindelijke tekening kan je merken waar je juist of verkeerd zat.

 

 

Veel plezier!

 

Klik hier om de quiz te raadplegen.

1. 3D-printing / Impression 3D 
  • Het feit dat je papier volledig gekreukeld uit de printer rolt wegens een ‘paper jam’, wreed ambetant !
Nummer 1
  • Op basis van digitale bouwtekeningen in computerbestanden worden driedimensionale objecten laag na laag opgebouwd.      
Nummer 14
2. Additive manufacturing  
  • Het plaatsen van kunstnagels, het toevoegen van versieringen aan de handen (vingertoppen)
Nummer 2
  • De industriële techniek waarbij voorwerpen worden gemaakt door toevoeging van grondstoffen ipv het wegnemen van de overtollige grondstoffen bv door te slijpen, frezen enz.   
 
Nummer 20
3. AGV 
  • Associatie Gezonde Vrouwen (de club voor een maatje mee)
Nummer 3
  • Associatie Gezette Venten (de club van de bierbuikjes)
Nummer 4
  • Automatisch Geleide Voertuigen (zelfrijdend zonder bestuurder)            
Nummer 32
4. Algoritme 
  • Het natuurlijke en aangeboren ritme van bewegen en dansen dat exotische allochtonen in het lijf hebben (salsa, rumba, chachacha)       
Nummer 5
  • Het tempo waarmee algen zich in de zee vermenigvuldigen       
Nummer 6
  • Een reeks instructies om een probleem stap voor stap op te lossen op basis van beschikbare gegevens
Nummer 58
5. AI 
  • Artificiële Intelligentie omvat systemen die intelligent gedrag vertonen door de omgeving te analyseren en zelfstandig actie ondernemen
Nummer 115
  • Aaibaarheids Index, de mate waarin iemand als knuffelbaar ervaren wordt
Nummer 7
6. AR 
  • De Algemene Raad van ACV-CSC METEA
Nummer 8
  • De aanduiding in een volautomatische wagen om Achteruit te Rijden
Nummer 9
  • Augmented reality, een beeld van de werkelijkheid waar extra digitale informatie wordt aan toegevoegd
Nummer 97
7. Machine vision  
  • Een AI-toepassing waarbij computers zelfstandig de omgeving kunnen waarnemen en interpreteren 
Nummer 127
  • Het bekijken van een machine om storingen op te sporen
Nummer 10
8. Big Data 
  • De data die belangrijk zijn om te onthouden zoals verjaardagen van partners, schoonmoeders, huwelijksverjaardagen, Valentijn enz
Nummer 11
  • Hoeveelheid gestructureerde gegevens die voortvloeit uit digitale activiteiten van klanten, gebruikers enz
Nummer 102
  • De achtergrondzangeressen van Lizzo op Werchter 2019               
Nummer 12
9.CAD  
  • Centrale Aansturing van Delegees, de taak van een secretaris om gewenst gedrag te bevorderen bij militanten
Nummer 13
  • Computer Aided Design, een softwareprogramma dat ondersteuning geeft bij het maken van plannen en tekeningen
Nummer 15
  • Commissie Aanhoudende Geschillen, een bemiddelingscomité van burgers bij het Vredegerecht
Nummer 16
10. Cloud computing  
  • In de wolken zijn als je een goede internetverbinding hebt en nét die website vindt waar je naar op zoek was
Nummer 17
  • Via een netwerk of het internet op aanvraag beschikbaar stellen van hardware, software en gegevens
Nummer 27
  • Het fenomeen waarbij mensen vooral de computer gebruiken bij slecht weer, want zonnige dagen zijn terrasjes-dagen
Nummer 18
11. Cobot 
  • De keukenrobot die voor je een kant-en-klare maaltijd kookt
Nummer 21
  • Het paritair opleidingsfonds van de textielsector             
Nummer 22
  • Een robot die samen werkt met de werknemer aan dezelfde taak en de operator ondersteunt
Nummer 107
12. Cognitive support system  
  • De methodiek waarbij je partner je helpt herinneren aan wat jij vergeten bent (meestal klusjes in huis of afspraken en beloftes die je maakte)
Nummer 36
  • Een opvoedingsmethodiek voor pubers waarbij je rekening houdt met de redelijkheid en  het gezond verstand
Nummer 42
  • De technologie die aan de gebruiker extra ondersteuning geeft door het verschaffen van informatie, zoals VR en AR      
Nummer 103
13. Connectivity  
  • De ‘klik’ die mensen voelen wanneer ze een knappe, gelijkgezinde partner ontmoeten  (meestal bevorderd door de inname van alcohol)       
Nummer 109
  • Verbindbaarheid, het gemak waarmee verbindingen met andere (bedrijfs)systemen kunnen worden gemaakt  
Nummer 114
14. Cyber physical system  
  • Pestgedrag dat gestart is op internet, maar uitmondt in fysieke agressie
Nummer 111
  • Een toepassing of hulpmiddel waarbij je fysiek geholpen wordt bij het bekijken van +18 websites
Nummer 122
  • CPS is een mechanisme waarbij de integratie van fysieke en softwarecomponenten gecontroleerd wordt door algoritmes zoals bij zelfrijdende auto’s
Nummer 53
15. Data driven technology  
  • Technologie die functioneert door het aanleveren van gegevens voor de gebruiker met het oog op leren of communiceren, zoals VR en AR
Nummer 108
  • Het gps-systeem van de wagen zodat je (hopelijke) rijdt naar het adres dat je ingegeven hebt
Nummer 128
16. Data collection technology  
  • Het verzamelen van gegevens over de werknemers, productieprocessen of producten met als doel de procesoptimalisatie, zoals trackingtechnologie
Nummer 72
  • Het bijhouden van de boodschappenlijstjes, kassabonnetjes, getrouwheids- en klantenkaarten om de gezinsuitgaven beter te beheersen        
Nummer 45
17. Digital twins  
  • Een website voor volwassenen waar (één of meerdere) tweelingen de fysieke hoofdrol hebben
Nummer 46
  • Dynamische softwaremodellen die met gebruik van AI exact gebeurtenissen kunnen voorspellen
Nummer 90
18. Digital information flow 
  • Het digitale (computer)pad dat gegevens volgen van de originele bron tot de aan de eindgebruiker        
Nummer 91
  • Alle flauwe informatie en fake news dat we digitaal opgedrongen worden          
Nummer 49
19.  Exoskeleton 
  • De sensatie uit het eigen lichaam te treden bij een bijna-doodservaring
Nummer 50
  • Het verlangen naar het lichaam van de ex-partner          
Nummer 51 
  • Een extern gemotoriseerd geraamte om de werknemer fysiek te ondersteunen bij de werkzaamheden
Nummer 98
20. Intelligent decision support system  
  • De partner (meestal de vrouw) die je helpt bij het verstandig kiezen van kledij, de juiste weg enz    
Nummer 131
  • Een systeem dat beslissingen ondersteunt door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie
Nummer 116
21. Internet of things 
  • De zoekmachine op het internet (zoals Google of Bing) waarmee je allerlei dingen terugvindt    
Nummer 36
  • Door gebruik van sensors kunnen objecten de omgeving waarnemen en door de netwerktechnologie kunnen ze met elkaar en met mensen communiceren
Nummer 48
22. Low road & high road  
  • Een autostrade met een viaduct waarop ook verkeer rijdt            
Nummer 37
  • Het verschil tussen een ondergrondse metrolijn en het bovengrondse autoverkeer in grote steden
Nummer 38
  • Het negatief en positief uitgangspunt of verwachtingspatroon : technologie zorgt voor het verdwijnen en de uitholling van jobs versus technologie zorgt voor betere jobs, betere arbeidskwaliteit, meer autonomie enz
Nummer 52
23. M2M communication  
  • Een gesprek tussen twee mannen aan den toog, dus pure onzin
Nummer 54
  • Een gesprek tussen twee madammen in de koffiebar, dus pure roddel
Nummer 55
  • Machines en apparaten of afstand wisselen informatie uit zonder menselijke tussenkomst
Nummer 118
24. Machine learning  
  • Een beroepsopleiding waarbij je leert met machines te werken obv het lezen van de handleiding
Nummer 39
  • Een AI-toepassing waarbij de computer zichzelf nieuwe dingen aanleert op basis van digitale gegevens
Nummer 59
25. Smartglasses 
  • Een bril waarmee je er heel slim uitziet, dus bij voorkeur met een extravagant en felgekleurd montuur
Nummer 40
  • De voorruit van een kleine auto, de Smart
Nummer 41
  • Een bril met ingebouwde informaticatoepassing die een virtuele laag bovenop de realiteit legt
Nummer 61
26. Voice recognition  
  • Een app waarmee de meest courante dialecten begrijpbaar worden (Kempisch, Limburgs en West-Vlaams zijn standaard)
Nummer 132
  • Het televisieprogramma waar amateurs liedjes van bekende artiesten zo goed als mogelijk nadoen 
Nummer 43
  • Een AI-toepassing waarbij computers gesproken taal herkennen en de commando’s uitvoeren 
Nummer 63
27.  System autonomy 
  • Het ogenblik waarop kinderen zelfstandig de kleine en grote boodschap kunnen doen zonder bijstand van een volwassene
Nummer 44
  • Ten gevolge van digitale informatie-uitwisseling en communicatie zijn technologieën in staat autonoom, zelfstandig te werken zonder tussenkomst van de operator of het centrale systeem. 
Nummer 64
28. System-interaction 
  • Het element dat bij een tweede (of derde) date bij een relatie komt kijken en er uitwisseling en samenspel van fysieke gegevenheden gebeurt
Nummer 35
  • De ergernissen aan blèrende kinderen en/of de partner en/of zijn/haar gedrag (er wordt op je systeem gewerkt)
Nummer 34
  • Machines reageren op de informatie die ze van elkaar doorkrijgen of van informatie die ze van operatoren of producten doorkrijgen
Nummer 29
29. Technostress 
  • Een ziekte als gevolg van het onvermogen om zich op gezonde wijze aan het werken met apparaten aan te passen
Nummer 47
  • De lichamelijke en geestelijke spanning die zich opbouwt bij het beluisteren van technobeats (zoals op Tomorrowland)
Nummer 33
  • De stress die zich manifesteert als de puberale buurjongen de stereo te luid zet met de boenke-boenke muziek
Nummer 31
30. Trackingtechnology 
  • Aan de hand van wearables of RFID, bar- en QR-codes kan de computer de locatie van goederen en personen bepalen
Nummer 117
  • De speurtocht van ouders naar hun kinderen (vooral de dochters) op zaterdag- of een uitgaansavond
Nummer 28
  • De zoektocht van dames op de eerste soldendag waar ze het tekort in de kleerkast kunnen aanvullen
Nummer 30
31. VR 
  • De aanduiding in een volautomatische wagen om Vooruit te Rijden        
Nummer 26
  • De Vlaamse Regering
Nummer 25
  • Een fictieve virtuele omgeving of realiteit wordt gecreëerd aan de hand van digitale toepassingen
Nummer 24
32. Whiteboard  
  • Een wit soep- of eetbord zonder randversieringen, hotelporselein
Nummer 23
  • Een stiftbord met een kunststof deklaag of gelakt metalen oppervlak
Nummer 19

 

 

 

 


 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
 12

 13

 14 15 16 17 18 19 20 21 22
 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
 45 46 47 48 49 50 51 52

 53

 54 55
 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66
 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77
 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88
 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99
 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110
 111 112

 113

 114 115 116 117 118 119 120 121
 122 123 124 125 126 127 128 129 130131  132

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.