ACV-Transcom herhaalt pleidooi voor behoud treinbegeleiders

ACV-Transcom is enorm verbaasd dat minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke in diens beleidsverklaring eerder deze week het spook van de ‘one man car’ terug uit de kast haalt. “Treinbegeleiders hebben in meerdere opzichten een onmisbare rol te spelen. Concreet staan ze in voor de operationele veiligheid (bij een brand, ongeval,…), de persoonlijke veiligheid (in het geval van passagiers die zich ongepast of zelfs agressief gedragen, bij vandalisme,…), om de reizigers te informeren – zeker bij het schrappen van loketten en stationspersoneel – en om onder meer kinderen en personen met beperkte mobiliteit persoonlijk te helpen.”
Het debat over de ‘one man car’ werd sinds de aanstelling in 2016 van Sophie Dutordoir als CEO van de NMBS al meermaals gevoerd in het parlement. In 2019 werd bovendien een resolutie voor het behoud van de treinbegeleiders aangenomen in de plenaire vergadering van het parlement, dit in het kader van de onderhandelingen over het openbaredienstcontract tussen de overheid en de NMBS. De conclusie was altijd dezelfde: dit is een ‘vals goed idee’ dat, onder het mom van besparingen, de dienstverlening aan de reizigers zal ondermijnen en waarvan de technische implementatie veel meer kosten met zich mee zal brengen.
ACV-Transcom is altijd tegen het ‘one man car’-concept geweest en zal zich er ook in de toekomst tegen blijven verzetten.
Foto: NMBS