Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

ACV-Transcom herhaalt pleidooi voor behoud treinbegeleiders

ACV-Transcom is enorm verbaasd dat minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke in diens beleidsverklaring eerder deze week het spook van de ‘one man car’ terug uit de kast haalt. “Treinbegeleiders hebben in meerdere opzichten een onmisbare rol te spelen. Concreet staan ze in voor de operationele veiligheid (bij een brand, ongeval,…), de persoonlijke veiligheid (in het geval van passagiers die zich ongepast of zelfs agressief gedragen, bij vandalisme,…), om de reizigers te informeren – zeker bij het schrappen van loketten en stationspersoneel – en om onder meer kinderen en personen met beperkte mobiliteit persoonlijk te helpen.”

Het debat over de ‘one man car’ werd sinds de aanstelling in 2016 van Sophie Dutordoir als CEO van de NMBS al meermaals gevoerd in het parlement. In 2019 werd bovendien een resolutie voor het behoud van de treinbegeleiders aangenomen in de plenaire vergadering van het parlement, dit in het kader van de onderhandelingen over het openbaredienstcontract tussen de overheid en de NMBS. De conclusie was altijd dezelfde: dit is een ‘vals goed idee’ dat, onder het mom van besparingen, de dienstverlening aan de reizigers zal ondermijnen en waarvan de technische implementatie veel meer kosten met zich mee zal brengen.

ACV-Transcom is altijd tegen het ‘one man car’-concept geweest en zal zich er ook in de toekomst tegen blijven verzetten.

 

Foto: NMBS

Je centrale op sociale netwerken