Alyzia: verdere race-to-the-bottom op Brussels Airport

©Shutterstock

Na het georchestreerde en dubieuze faillissement van Swissport in juni 2020 op Brussels Airport kwam al snel het Franse bedrijf Alyzia op de proppen. Na contacten met onze collega vakbonden uit Frankrijk bleek al snel dat Alyzia er ook eigenaardige werkwijzen op nahoudt. Zo werkt Alyzia nog steeds vooral met tijdelijke werknemers. Verder was er een dubieuze selectieprocedure en werken ze in Frankrijk vooral met postbussen in plaats van échte administratieve zetels. Ook op Brussels Airport zet Alyzia deze praktijk verder en wil ze een lege doos cao afsluiten met de vakbonden voor de werknemers. In deze cao staan – naast heel wat zaken die sowieso al sectoraal geregeld zijn -  de invoering van een doorgedreven flexibiliteit en split shifts.

ACV-Transcom zal een cao die de race-to-the-bottom verder cultiveert en een flexibiliteit die nog verder gaat dan wat allemaal al mogelijk is in de zware omstandigheden waarin onze bagagisten moeten werken, niet goedkeuren. Geen verdere downsizing, geen verdere uitpersing van onze arbeiders, geen sociale dumping, niet nog meer flexibiliteit op Brussels Airport. ACV-Transcom verzet zich manifest tegen deze praktijken. Genoeg is genoeg. Alyzia is dus in hetzelfde bedje ziek als het voormalige Swissport en verkoopt gewoon oude wijn in nieuwe zakken. ACV-Transcom laat zich niet in de luren leggen! Het personeel op onze luchthavens en onze bagagisten verdienen respect en correcte loon- en arbeidsomstandigheden voor de zware job die ze in weer en wind uitvoeren.

Alyzia is een Frans bedrijf dat in 1948 werd opgericht (niet onder de huidige naam). Groupe 3S, een bedrijf dat diensten aanbiedt aan luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zoals grondafhandeling, de-icing en het verwijderen van sneeuw op luchthavens is sedert 2012 de volledige eigenaar. 



Personalization