Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
ACV lidmaatschap
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Word nu lid
Je centrale op sociale netwerken

Hou ons niet aan de lijn

Kom je naar actie van de Verenigde Supporters Openbaar Vervoer, i.s.m. het brede middenveld op zaterdag 20 september vanaf 11.30 uur tot 13.30 uur aan het Sint-Pietersstation in Gent? 

Onze oproep voor 20 september: Vlaamse overheid, minister van Mobiliteit, maak werk van openbaar vervoer dat het verschil kan maken. Een toekomstgericht vervoersbeleid dient het klimaat, vermindert het fileleed en zorgt dat iedereen op tijd zijn bestemming bereikt. Mobiliteit is een basisrecht.

Onze eis blijft helder: Een voor iedereen toegankelijk, efficiënt, comfortabel, stipt en betaalbaar openbaar vervoer, gebaseerd op participatie en eerlijke communicatie.

Tijdens de actie besteden we ook aandacht aan de recente 'agressies' t.a.v. bus- en tramchauffeurs en treinbegeleiders.


Vlaanderen heeft recht op sterk en sociaal openbaar vervoer
Het milieuvriendelijke openbaar vervoer (ov) moet een vooraanstaande rol spelen in onze vastlopende mobiliteit . Het middenveld wenst, wil en eist daarom een ov dat het verschil kan maken.
De Vlaamse regering en de minister van Mobiliteit blijven herhalen dat het beter wordt. Klopt dat?
Vlaanderen blijft de auto koesteren. Denk aan de eerdere subsidies voor elektrische wagens, belastingvoordelen voor bedrijfswagens en andere stimuli. De steun voor autogebruik overstijgt intussen het budget van De Lijn. Terwijl net vooral bus & tram – en niet de auto – onze mobiliteit en het klimaat vooruit helpen.Een eenmalige financiële injectie en een beloofde dotatieverhoging in 2026 zijn onvoldoende. Nodig zijn structurele investeringen in infrastructuur, bussen en trams. Voorts pleiten we voor voldoende tram- en busbestuurders en aantrekkelijke werkomstandigheden. Dat is de enige weg vooruit.

Geef gebruikers een stem in vervoerregioraden
In de vervoerregioraden keuren lokale politici plannen goed die ze vervolgens afkeuren. Vaak zijn ze slecht geïnformeerd, geen openbaarvervoer-gebruiker en worden ze gegijzeld door het principe van 'budgetneutraliteit'.

Geef ook gebruikers en middenveldorganisaties een stem in deze raden. Zo wordt de reiziger eindelijk gehoord.

Weer reguliere lijnen, flexhaltes onder loep
Afgeschafte lijnen moeten weer tot leven komen. Een flexhalte is géén volwaardig alternatief. Terwijl er voor elke Vlaming een elektrische laadpaal binnen de 250 meter komt, ligt de dichtstbijzijnde bushalte vaak verder dan ooit.
Kleine lijnen verdwijnen stilaan, met grote gevolgen voor scholieren en pendelaars. Dat zagen we al in juli, en in september wordt het pas echt voelbaar.

Flexvervoer is een mislukking
Het flexvervoer werkt niet. Dat bevestigde ook het Rekenhof. Te grote gebieden, lege ritten, onbetrouwbare service. En nu wil de minister zelfs gebruikers straffen die hun rit annuleren. Terwijl het systeem zélf faalt. De reiziger wordt verantwoordelijk gehouden voor een slecht uitgewerkt plan. Dat moet anders. Er zijn meer middelen en betere oplossingen nodig, zeker voor mensen met een beperking. Een halte op 600 meter is géén maatwerk.
Er is geen 'leesbaar' structureel overzicht voor de gebruiker, over hoe, waar en wanneer, kun je de flexbus gebruiken. Ook ontbreekt de infrastructuur om de aansluiting tussen hoofdas en flexbus succesvol en veilig te maken.
Met een degelijke opbouw hoef je slechts een beperkt aantal minibusjes in te zetten, om de klant een duidelijk idee te geven hoe laat hij of zij de overstap op de hoofdas kan maken. Zo krijgen de bewoners in landelijke gebieden of de mindermobiele reiziger toch nog de nodige mobiliteit.

Dit vraagt de inzet van alle betrokkenen zoals de Vlaamse overheid, De Lijn maar ook de vervoerregioraden en lokale besturen. Alleen zo kan klantgerichte mobiliteit worden gewaarborgd en vervoersarmoede vermeden.

Doorstroming, communicatie en één ticket
Al meer dan vijftig jaar wordt met weinig resultaat gepleit voor doorstroming van tram en bus.

Met doorstroming
  • bespaar je fors op de exploitatiekosten
  • maak je het openbaar vervoer sneller, stipter en betrouwbaarder
  • trek je méér reizigers die voor meer inkomsten zorgen.
Op vlak van doorstroming blijft Vlaanderen ziende blind. Geef de tram en de bus alleen groen als ze het verkeerslicht naderen. Vandaag krijgt de tram groen als hij nergens te bespeuren is en vaak rood als hij in aantocht is. Waar Vlaanderen begint, eindigt de logica.

De communicatie moet beter. De app blijft verwarrend. 'Geen tracking' betekent vaak géén bus. Waarom heet alles nog steeds 'Hoppin'?

Door het schrappen van buslijnen moeten reizigers nu vaak én een bus- én een treinticket kopen. Dat is duurder, omslachtiger en zorgt voor extra overstappen. Eén ticket voor trein, tram en bus in heel Vlaanderen zou al veel drempels wegnemen.
20-9-2025 11:30
station Gent Sint-Pieters, Koningin Maria Hendrikaplein 1, Gent

Hou ons niet aan de lijn

Details over de sessie

Kom je naar actie van de Verenigde Supporters Openbaar Vervoer, i.s.m. het brede middenveld op zaterdag 20 september vanaf 11.30 uur tot 13.30 uur aan het Sint-Pietersstation in Gent? 

Onze oproep voor 20 september: Vlaamse overheid, minister van Mobiliteit, maak werk van openbaar vervoer dat het verschil kan maken. Een toekomstgericht vervoersbeleid dient het klimaat, vermindert het fileleed en zorgt dat iedereen op tijd zijn bestemming bereikt. Mobiliteit is een basisrecht.

Onze eis blijft helder: Een voor iedereen toegankelijk, efficiënt, comfortabel, stipt en betaalbaar openbaar vervoer, gebaseerd op participatie en eerlijke communicatie.

Tijdens de actie besteden we ook aandacht aan de recente 'agressies' t.a.v. bus- en tramchauffeurs en treinbegeleiders.


Vlaanderen heeft recht op sterk en sociaal openbaar vervoer
Het milieuvriendelijke openbaar vervoer (ov) moet een vooraanstaande rol spelen in onze vastlopende mobiliteit . Het middenveld wenst, wil en eist daarom een ov dat het verschil kan maken.
De Vlaamse regering en de minister van Mobiliteit blijven herhalen dat het beter wordt. Klopt dat?
Vlaanderen blijft de auto koesteren. Denk aan de eerdere subsidies voor elektrische wagens, belastingvoordelen voor bedrijfswagens en andere stimuli. De steun voor autogebruik overstijgt intussen het budget van De Lijn. Terwijl net vooral bus & tram – en niet de auto – onze mobiliteit en het klimaat vooruit helpen.Een eenmalige financiële injectie en een beloofde dotatieverhoging in 2026 zijn onvoldoende. Nodig zijn structurele investeringen in infrastructuur, bussen en trams. Voorts pleiten we voor voldoende tram- en busbestuurders en aantrekkelijke werkomstandigheden. Dat is de enige weg vooruit.

Geef gebruikers een stem in vervoerregioraden
In de vervoerregioraden keuren lokale politici plannen goed die ze vervolgens afkeuren. Vaak zijn ze slecht geïnformeerd, geen openbaarvervoer-gebruiker en worden ze gegijzeld door het principe van 'budgetneutraliteit'.

Geef ook gebruikers en middenveldorganisaties een stem in deze raden. Zo wordt de reiziger eindelijk gehoord.

Weer reguliere lijnen, flexhaltes onder loep
Afgeschafte lijnen moeten weer tot leven komen. Een flexhalte is géén volwaardig alternatief. Terwijl er voor elke Vlaming een elektrische laadpaal binnen de 250 meter komt, ligt de dichtstbijzijnde bushalte vaak verder dan ooit.
Kleine lijnen verdwijnen stilaan, met grote gevolgen voor scholieren en pendelaars. Dat zagen we al in juli, en in september wordt het pas echt voelbaar.

Flexvervoer is een mislukking
Het flexvervoer werkt niet. Dat bevestigde ook het Rekenhof. Te grote gebieden, lege ritten, onbetrouwbare service. En nu wil de minister zelfs gebruikers straffen die hun rit annuleren. Terwijl het systeem zélf faalt. De reiziger wordt verantwoordelijk gehouden voor een slecht uitgewerkt plan. Dat moet anders. Er zijn meer middelen en betere oplossingen nodig, zeker voor mensen met een beperking. Een halte op 600 meter is géén maatwerk.
Er is geen 'leesbaar' structureel overzicht voor de gebruiker, over hoe, waar en wanneer, kun je de flexbus gebruiken. Ook ontbreekt de infrastructuur om de aansluiting tussen hoofdas en flexbus succesvol en veilig te maken.
Met een degelijke opbouw hoef je slechts een beperkt aantal minibusjes in te zetten, om de klant een duidelijk idee te geven hoe laat hij of zij de overstap op de hoofdas kan maken. Zo krijgen de bewoners in landelijke gebieden of de mindermobiele reiziger toch nog de nodige mobiliteit.

Dit vraagt de inzet van alle betrokkenen zoals de Vlaamse overheid, De Lijn maar ook de vervoerregioraden en lokale besturen. Alleen zo kan klantgerichte mobiliteit worden gewaarborgd en vervoersarmoede vermeden.

Doorstroming, communicatie en één ticket
Al meer dan vijftig jaar wordt met weinig resultaat gepleit voor doorstroming van tram en bus.

Met doorstroming
  • bespaar je fors op de exploitatiekosten
  • maak je het openbaar vervoer sneller, stipter en betrouwbaarder
  • trek je méér reizigers die voor meer inkomsten zorgen.
Op vlak van doorstroming blijft Vlaanderen ziende blind. Geef de tram en de bus alleen groen als ze het verkeerslicht naderen. Vandaag krijgt de tram groen als hij nergens te bespeuren is en vaak rood als hij in aantocht is. Waar Vlaanderen begint, eindigt de logica.

De communicatie moet beter. De app blijft verwarrend. 'Geen tracking' betekent vaak géén bus. Waarom heet alles nog steeds 'Hoppin'?

Door het schrappen van buslijnen moeten reizigers nu vaak én een bus- én een treinticket kopen. Dat is duurder, omslachtiger en zorgt voor extra overstappen. Eén ticket voor trein, tram en bus in heel Vlaanderen zou al veel drempels wegnemen.