Werkgeluk is voor verbetering vatbaar
Werknemers zijn best gelukkig, maar er is marge voor verbetering. Dat is de conclusie van ACV Puls op basis van een bevraging die bijna 2.500 werknemers uit verschillende sectoren invulden tijdens de week van het werkgeluk. De bevraging biedt de onderhandelaars in sectoren en bedrijven alvast heel wat inspiratie om te werken aan betere werkafspraken.
Aan de bevraging was ook een wedstrijd verbonden. De vijf winnaars werden inmiddels al gecontacteerd. Zij ontvangen eerstdaags een goodiebag van ACV Puls.
Op de algemene openingsvraag ‘Hoe tevreden ben jij over je job?’ gaf 49% van de respondenten aan best tevreden te zijn. Nog eens 31% schommelde halverwege. Toch gaf ook nog altijd 20% van de respondenten de job een onvoldoende. Er is dus nog werk om iedereen gelukkig aan de slag te houden.
Wat bepaalt jouw werkgeluk?
In de volgende vragen peilden we wat dieper naar een aantal factoren die het werkgeluk bepalen. Een eerste vraag peilde naar de gevoelde waardering. Daar blijkt nog wel ruimte voor verbetering. Het is alleszins de vraag waar gemiddeld het laagst op wordt gescoord. Liefst 37% geeft aan te weinig gewaardeerd te worden. Net even veel mensen voelen zich wél gewaardeerd. Maar de tussengroep op de wip is met 27% nog meer dan een kwart van de werknemersgroep groot. Waardering laten blijken is dus op veel werkvloeren nog een stevig werkpunt.
Ook qua balans tussen werk en privé twijfelen veel werknemers tussen evenwichtig of niet. Toch ervaart 45% de balans als leefbaar en geeft ‘slechts’ 24% aan dat het evenwicht (ver) zoek is.
Ook over het verdiende loon zijn er heel wat twijfelaars. 34% heeft geen uitgesproken mening. 21% vindt het loon te laag, maar 45% is eigenlijk best content.
De relatie met de leidinggevende blijkt overwegend in orde. 46% heeft een fijne leidinggevende. Maar toch nog 28% heeft er meer moeite mee. 15% noemt de relatie ronduit slecht. Dat cijfer hangt relatief samen met het gebrek aan waardering dat uit een eerdere vraag bleek.
Positieve en negatieve aspecten
In de bevraging peilden we ook naar positieve en negatieve jobaspecten. De antwoorden lopen fel uiteen. Maar toch zien we een aantal elementen aan beide kanten veelvuldig terugkeren. Dingen die het werkgeluk bevorderen zijn vaak de contacten met klanten/cliënten of collega’s. Ook al wat te maken heeft met autonomie helpt. Wie flexibel en op eigen maat de job kan organiseren, blijkt meer tevreden dan wie vastzit in regeltjes die anderen opleggen. Ook de jobinhoud is bepalend. Variatie helpt, maar ook voldoende uitdaging en verantwoordelijkheid worden positief ervaren.
Een aantal elementen komen ook terug aan de andere kant van het spectrum. Collega’s en klanten/cliënten kunnen je werkgeluk ook helemaal onderuit halen. Net zoals leidinggevenden die te weinig verbindend met hun medewerkers omgaan. Het kan dan gaan over een gebrek aan respect, maar ook werkdruk of de fysieke zwaarte van de job. Nog energieslurpers zijn slechte of te veel werkuren. En daar hoort dan ook de woonwerkverplaatsing bij. Ook die weegt zwaar door voor wie elke dag uren in de file spendeert. Een laatste ietwat specifiekere ergernis is administratie. Steeds meer voelen werknemers aan dat alles genoteerd en geregistreerd moet worden. En dat blijkt een drempel naar werkplezier.
Werkgeluk in grafiekjes
Hieronder vind je de grafiekjes voor de verschillende vragen in de bevraging.