Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Dringende noodkreet van werknemers in de ouderenzorg

In februari heeft ACV Puls bijna 2.000 werknemers uit de rusthuizen bevraagd over hun werksituatie. Wat volgt schetst een representatief en tegelijk verontrustend beeld van de huidige werkomstandigheden in de sector. Bart Thys (sectorverantwoordelijke ouderenzorg ACV Puls): “Er moeten dringend extra middelen komen om de werkomstandigheden te verbeteren. We willen op korte termijn met minister Crevits rond te tafel gaan zitten om te praten over structurele investeringen in de sector.”

Tekort aan personeel

Uit de bevraging blijkt vooral een enorme nood aan collega’s: van verpleeg- en zorgkundigen tot logistiek en ondersteunend personeel. Slechts vijf procent van de respondenten meldt geen openstaande vacatures in hun instelling, terwijl slechts 22% aangeeft dagelijks voldoende personeel te hebben.

Dat personeelstekort veroorzaakt een enorme werkdruk, dat vertaalt zich ook in de cijfers. Zeventig procent van de werknemers rapporteert een te hoge werkdruk, terwijl 72% altijd of vaak te veel taken heeft tijdens hun dienst. Bovendien geeft 66% aan dat een zware administratieve last ten koste gaat van de tijd die ze aan zorg voor bewoners kunnen besteden. Daarnaast leiden die tekorten er ook toe dat personeel met andere kwalificaties (kine, logo, ergo) moet bijspringen in de zorg, waardoor hun eigen taken onder druk komen te staan.

Overuren eisen tol

Wat blijkt? Het draaien van overuren om het werk af te krijgen is schering en inslag. 38% van de werknemers meldt dat ze vaak of altijd overuren draaien. Desondanks zegt 41% van hen dat ze vaak of altijd de benodigde zorg aan de bewoners kunnen bieden, wat getuigt van hun grote betrokkenheid en professionaliteit.

Maar we kunnen er niet rond, de hoge werkdruk heeft zijn tol geëist op vlak van het welzijn van het personeel. Minder dan 13% geeft aan dat ze altijd of vaak energie over hebben aan het einde van een werkdag, terwijl meer dan 46% aangeeft vaak ziek naar het werk te gaan. Privéplannen komen ook onder druk te staan: verschillende werknemers getuigen al eens van een trouw- of familiefeest te zijn vertrokken om te gaan inspringen op de vloer.

We willen het nog eens extra benadrukken, want de werknemers in de ouderenzorg tonen een enorme toewijding aan hun werk en aan de bewoners die ze verzorgen. Echter de rek is eruit, het vat is af. Want ondanks de immense inzet van het personeel staat de kwaliteit van zorg op losse schroeven.

Die investeringen willen we besteed zien aan verbeteringen in opleidingstrajecten voor jongeren en zij-instromers, lonen en arbeidsomstandigheden en een herziening van de verouderde personeelsnormering. Dat alles is het minimum om betere zorg voor bewoners én voor het personeel van de sector te garanderen. Voor ons als vakbond is het alleszins kraakhelder: wachten kan niet meer. 

Meer sectornieuws of informatie over loon- en arbeidsvoorwaarden in de ouderenzorg?

Je centrale op sociale netwerken