Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Grote bevraging rond kwaliteit in publieke sector

Op 20 mei start ACV Openbare Diensten met een brede enquête rond kwaliteit bij de personeelsleden van openbare. De enquêteresultaten zullen omgezet worden in concrete maatregelen en beleidsadviezen en zullen de basis vormen voor de intersectorale onderhandelingen in het najaar.

De openbare sector lijdt al vele jaren onder een tekort aan investeringen. Toch beslist de Arizona-regering om nòg meer te besparen op zowel personeel als middelen. De werking van de openbare diensten komt daarmee in het gedrang, burgers zullen steeds minder dienstverlening krijgen en zo een aanzienlijk deel van hun koopkracht verliezen. Ook voor het personeel binnen de openbare sector hebben de besparingen grote gevolgen.

Ilse Heylen, voorzitter ACV Openbare Diensten:
“De openbare diensten krijgen steeds minder middelen en minder mensen. Maar er wordt wel steeds meer van hen gevraagd en verwacht.

ACV openbare diensten lanceert daarom op 20 mei een grote bevraging van het personeel van openbare diensten onder de titel ‘prioriteit kwaliteit’. Daarbij wordt gepeild naar de gevolgen die besparingen hebben op de kwaliteit van het werk en naar de voldoening dat het personeel zelf al dan niet nog ervaart in de job. 

Ilse Heylen:Vanuit de overheid wordt heel procesmatig gekeken naar kwaliteit: worden de cijfers wel gehaald? Hoeveel dossiers kunnen er afgewerkt worden binnen een bepaalde termijn? In hoeveel tijd kan je een patiënt wassen en aankleden? En hoe kan dat allemaal met minder geld? Maar het personeel vult kwaliteit helemaal anders in, namelijk ‘wat hebben we nodig om de kwaliteit te leveren die de burger verdient’.”

Het personeel binnen de publieke sector geeft al langer aan dat het moeilijk is om de kwaliteit te leveren die ze willen leveren. De lijst is eindeloos: cipiers die staken omwille van overvolle gevangenissen, buschauffeurs die het werk neerleggen omdat ze met defecte en zelfs gevaarlijke bussen de straat op moeten, zorgpersoneel dat betoogt omdat het dat amper tijd heeft om patiënten gerust te stellen of te informeren, loketbedienden die actie voeren tegen het stijgende geweld waaraan ze worden blootgesteld, politiemensen die in de pers getuigen omdat ze in aftandse gebouwen met stokoud materiaal moeten werken, magistraten die het werk onderbreken wegens een chronisch tekort aan middelen, personeel in lokale besturen dat steeds meer politieke druk ervaart, ... 

Ilse Heylen: “En nu wordt er nog maar eens geknipt in lonen en pensioenen. Dit moet echt stoppen. Het is hoog tijd dat de overheid zich toont als een goeie werkgever. Dat komt niet alleen het personeel, maar elke inwoner van ons land ten goede.”

Alle personeelsleden van openbare diensten worden uitgenodigd om de enquête in te vullen tussen 20 mei en 15 juli.  Dat kan via: https://forms.office.com/e/Peqpp1RanW

 

 

Je centrale op sociale netwerken