Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Digi-ambassadeurs: Discretie is ons succes

ACV Limburg

In volle coronatijd startte ACV Limburg een project om zijn leden wegwijs te maken in veel gebruikte digitale tools en apps. Ondertussen zijn ze met 35, de digi-ambassadeurs van ACV Limburg. ‘Noem mij gerust een digi-freak’, lacht Jack. ‘Ik heb destijds geen seconde getwijfeld om in dit project te stappen.’

Normaal

Digitaal is het nieuwe normaal. Corona schoof meer dan ooit de nood aan digitale zelfredzaamheid naar voor. Opeens werd alles digitaal: online vergaderen, webinars, biepen … Wie nooit leerde omgaan met digitale informatie of diensten zat erbij en keek ernaar. ACV Limburg maakte van die nood een deugd en riep de digi-ambassadeurs in het leven. Zij brengen je niet de finesses van het online shoppen bij maar helpen je verder met de online apps en toepassingen van de overheid en het ACV. In het verlengde van ACV-infomomenten kan het dus zijn dat je bij Jack of Stefanie aan tafel schuift om je te laten inwijden in de wereld van itsme, My ebox, Mijn Burgerprofiel … 

Freak

Voor Jack is het digi-ambassadeurschap een verderzetting van wat hij altijd al deed. Als voormalig vakbondsman in Nederland staat hij op stel en sprong gereed om wie dan ook verder te helpen. ‘Ik ga daarin ook heel ver en ga desnoods tot bij de mensen thuis’, aldus Jack. Zijn uitgebreide kennis over grensarbeid en pensioen maken hem een graag geziene gast. Stefanie was eerder op zoek naar vrijwilligerswerk dat ze kon combineren met haar werk. Dat en het feit dat ze op haar werk continue met de laptop in de weer is, deed haar keuze vallen op het digi-ambassadeurschap. ‘Corona heeft me nog even doen twijfel maar na de ACV-opleidingen en onze eerste ‘live’ sessie smaakte dit naar meer.’

Tastbaar

De digi-ambassadeurs tillen met hun service de infosessies van ACV Limburg naar een hoger niveau. ‘Het is heel handig als je na een info over pensioen en swt meteen kan kennismaken met de toepassing Mypension.be van de overheid. Zo wordt die info tastbaar en visueel’, zegt Stefanie. Tot nu toe reageerde iedereen heel positief op de digi-ambassadeurs. ‘De mensen zijn dankbaar dat ze gratis hulp krijgen. Niet alleen degenen die de mogelijkheden niet kennen of er niet mee kunnen werken maar ook zij die geen vertrouwen hebben in die digitale wereld’, vertelt Jack. 

Vertrouwen

In dat vertrouwen ligt ook het succes van de digi-ambassadeurs. ‘Wij gaan heel discreet om met de informatie die mensen ons geven of die we te zien krijgen. Je voelt wel dat dit soms een drempel is want uiteindelijk zit je in hun privézaken en zelfs in hun smartphone. Wij benadrukken dan ook dat alles vertrouwelijk wordt behandeld en vergeten bij wijze van spreken wie voor ons zat zodra iemand vertrokken is’, lacht Stefanie.
Je verbond op sociale netwerken