Digi-ambassadeurs: Discretie is ons succes
Normaal
Digitaal is het nieuwe normaal. Corona schoof meer dan ooit de nood aan digitale zelfredzaamheid naar voor. Opeens werd alles digitaal: online vergaderen, webinars, biepen … Wie nooit leerde omgaan met digitale informatie of diensten zat erbij en keek ernaar. ACV Limburg maakte van die nood een deugd en riep de digi-ambassadeurs in het leven. Zij brengen je niet de finesses van het online shoppen bij maar helpen je verder met de online apps en toepassingen van de overheid en het ACV. In het verlengde van ACV-infomomenten kan het dus zijn dat je bij Jack of Stefanie aan tafel schuift om je te laten inwijden in de wereld van itsme, My ebox, Mijn Burgerprofiel …
Freak
Voor Jack is het digi-ambassadeurschap een verderzetting van wat hij altijd al deed. Als voormalig vakbondsman in Nederland staat hij op stel en sprong gereed om wie dan ook verder te helpen. ‘Ik ga daarin ook heel ver en ga desnoods tot bij de mensen thuis’, aldus Jack. Zijn uitgebreide kennis over grensarbeid en pensioen maken hem een graag geziene gast. Stefanie was eerder op zoek naar vrijwilligerswerk dat ze kon combineren met haar werk. Dat en het feit dat ze op haar werk continue met de laptop in de weer is, deed haar keuze vallen op het digi-ambassadeurschap. ‘Corona heeft me nog even doen twijfel maar na de ACV-opleidingen en onze eerste ‘live’ sessie smaakte dit naar meer.’
Tastbaar
De digi-ambassadeurs tillen met hun service de infosessies van ACV Limburg naar een hoger niveau. ‘Het is heel handig als je na een info over pensioen en swt meteen kan kennismaken met de toepassing Mypension.be van de overheid. Zo wordt die info tastbaar en visueel’, zegt Stefanie. Tot nu toe reageerde iedereen heel positief op de digi-ambassadeurs. ‘De mensen zijn dankbaar dat ze gratis hulp krijgen. Niet alleen degenen die de mogelijkheden niet kennen of er niet mee kunnen werken maar ook zij die geen vertrouwen hebben in die digitale wereld’, vertelt Jack.