Nieuws
7-10-2025
Genderdiversiteit en LGBTI+ op de onderwijswerkvloer: enquête

We krijgen bij COC (onder andere bij de juridische dienst en COnneCt) al een tijdje verontrustende signalen over de situatie van LGBTI+-collega’s op de onderwijswerkvloer. Zo kon je in het Brandpuntnummer van september lezen hoe Frank, een leraar Nederlands, tijdens een poëzieles de klas vertelde dat hij homoseksueel was en het daarna hard te verduren kreeg.
Die signalen worden ook bevestigd van buitenaf. Zo hoorden we eerder dit jaar nog dat volgens een onderzoek van JOP (Jeugdonderzoeksplatform) in 2023 bij 1.500 leerlingen uit het vijfde en zesde middelbaar 1 op de 5 van de ondervraagde jongeren geen homoseksuele leerkracht wil.
Het zijn verontrustende resultaten, die erop wijzen dat er in het onderwijs nog werk aan de winkel is op vlak van gender en LGBTI+. Maar het is gelukkig niet al kommer en kwel. We krijgen ook positieve signalen: LGBTI+-collega’s die in hun school ongehinderd kunnen functioneren als rolmodel en hun ervaringsexpertise mogen delen, talrijke scholen die rond IDAHOT een week lang werken rond diversiteit ...
COC wil aan de hand van een enquête beter zicht krijgen op LGBTI+ op de onderwijswerkvloer: moeten we ons zorgen maken over de werkomstandigheden van de LGBTI+-collega’s in onderwijs? Zo ja, hoe kunnen wij vanuit COC helpen om hun situatie te verbeteren? En wat kunnen we leren van scholen waar het wel goed gaat?
Onze enquête pretendeert geenszins een wetenschappelijke studie te zijn, hoogstens een manier om naar het LGBTI+-klimaat op de onderwijswerkvloer te peilen. Aan de hand van meerkeuzevragen en open vragen gaan we op zoek naar ervaringen, getuigenissen, good practices ... Daarom willen we met deze enquête niet alleen LGBTI+-collega’s uit het onderwijs bereiken, maar zoveel mogelijk verschillende onderwijspersoneelsleden.
Vul de enquête in (voor woensdag 12 november) en verspreid ze onder je collega's! Download de affiche en de flyer.