Internationale dag van de leraar ... of beter: van het onderwijspersoneel!

Op 5 oktober is het de Internationale dag van de leraar. Unesco nam daarvoor het initiatief in 1994. De organisatie wil zo het werk van de leraar in de kijker plaatsen en internationale normen voor het beroep bevorderen.
De Wereldlerarendag herdenkt de goedkeuring van de IAO-/Unesco-aanbeveling van 1966 over de status van leraren. Die aanbeveling legt benchmarks vast voor de rechten en verantwoordelijkheden van leraren en stelt normen voor hun initiële voorbereiding en vervolgopleiding, werving, werkgelegenheid en onderwijs- en leeromstandigheden.
Dag van het onderwijspersoneel
COC onderschrijft die visie en wil leraren daarom mee in de kijker zetten en bedanken voor de rol die zij elke dag enthousiast en gedreven opnemen. Maar een goed draaiend onderwijsteam steunt op veel verschillende medewerkers. Daarom spreekt COC liever over de Dag van het onderwijspersoneel, waarop het hele team in de schijnwerpers geplaatst wordt.
Lerarentekort
Unesco, Unicef, UNDP, IAO en Education International legden enkele jaren geleden, naar aanleiding van de Internationale dag van de leraar, een gemeenschappelijke verklaring af: recht op onderwijs betekent recht op een gekwalificeerde leraar! “Om aan de vraag naar nieuwe leraars te voldoen, werven onderwijsautoriteiten vaak mensen aan met weinig of geen lerarenopleiding of leggen zij de onderwijslat lager. Soms wordt aan leraars ook gevraagd vakken te geven waarvoor zij niet zijn opgeleid. In armere landen wordt het lerarentekort opgelost door de klasgroepen groter te maken met een verwoestende impact op de onderwijskwaliteit en de taakbelasting van de leraar.” Die noodkreet blijft actueel. Ook wij ontsnappen niet dat soort ‘oplossingen’.
Pensioenen
De podcast “COC in gesprek. Wat betekenen de pensioenmaatregelen nu echt?” behandelt de recente pensioenmaatregelen van de federale regering en hun impact op toekomstige gepensioneerden. De kernboodschap is dat veel mensen in de nabije toekomst geconfronteerd zullen worden met een lager pensioen dan verwacht terwijl de verplichte pensioenleeftijd wordt opgetrokken of de uitkeringen worden ingeperkt. De sprekers benadrukken dat die maatregelen vooral de laag- en middeninkomens treffen die niet voldoende alternatieve buffers (zoals privésparen of beleggingen) hebben kunnen opbouwen. Ze signaleren een groeiende kloof tussen wie zich financieel kan beschermen en wie dat niet kan. Dat beleid betekent dus een koopkrachtverlies voor gepensioneerden. Het gaat het ook over maatschappelijke verantwoordelijkheid: pensioen zou een zekerheid moeten zijn, geen variabele topic onderhevig aan beleidswijzigingen. Tot slot gaan de sprekers in op mogelijke correcties: het koppelen van pensioenuitkeringen aan inflatie, het creëren van wettelijke garanties en het versterken van collectieve pensioenstelsels die minder kwetsbaar zijn voor politieke beslissingen. COC roept de politieke wereld op om de sociale contracten te respecteren en het pensioenbeleid niet langer te herleiden tot cijfers in een begroting, maar te erkennen als fundament van sociale rechtvaardigheid. Wij roepen de onderwijssector op om samen te strijden voor koopkrachtbehoud en waardig ouder worden. Niet de vraag “wat kost het ons?”, maar de vraag “wat is het ons waard?” moet leidend zijn. Want wie vandaag zijn ouderen in de steek laat, verraadt morgen zijn jongeren.
Duizendmaal bedankt
Personeelsleden die werken in onderwijs zijn de sleutel tot een stralende toekomst, want ze vormen de komende generaties niet alleen met kennis en vaardigheden, maar ook met waarden, ethiek en inspiratie. Dagelijks zetten zij zich in om elke leerling, student of cursist te betrekken en te ondersteunen.
Als mentors en vormgevers van de samenleving hebben ze de kracht om levens te veranderen en dragen ze bij aan positieve veranderingen en groei. Met de uitdagende omstandigheden waarin ze werken, verdienen alle personeelsleden onze oprechte dankbaarheid, want ze inspireren niet alleen huidige, maar ook toekomstige generaties om het onderwijs te blijven verbeteren. Ondanks alles hoopt COC dat je toch een mooie ‘Dag van het onderwijs’ had. Duizendmaal dank om je dag na dag in te zetten voor je leerlingen, studenten en cursisten.
Koen Van Kerkhoven