Zonder beperking van het aantal contacturen, zal onze werkweek duren en duren en duren ...

We herhalen: dé kernopdracht van onderwijs, kwaliteitsvol lesgeven, staat onder enorme druk. Jaar na jaar komen er taken en opdrachten voor het onderwijs bij, jaar na jaar stijgen de ziektecijfers, met psychosociale aandoeningen als voornaamste oorzaak.
Gelukkig wordt de opdracht van de leraar wel nog altijd uitgedrukt in de contacturen voor de klas. Dat maakt duidelijk dat de taak van de leraar daarom draait: lesgeven. Dat loslaten staat gelijk aan de deur wagenwijd openzetten voor nog meer bijkomstige taken of een onmogelijke lesopdracht. De ervaringen in het hoger onderwijs maken dat overduidelijk. Het is niet aan de schoolleider om voor elke leraar apart te beslissen hoeveel uur die voor de klas staat voor een voltijdse opdracht. Het is aan de overheid om erover te waken dat de leraar op een werkbare manier zijn kernopdracht kwaliteitsvol kan uitvoeren.
COC zal dus blijven ijveren voor het behoud van een onderwijsopdracht uitgedrukt in contacturen, zodat de werkweek van een leraar die nu al veel te lang duurt, niet nog verder uitloopt.
#SamenSterkVoorOnderwijs #KwaliteitsvolOnderwijs #AantrekkelijkWerkInOnderwijs