Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Geen dictatuur van het schoolbestuur

Het is cruciaal dat onderwijspersoneel werkt als een stabiel schoolteam, verbonden aan een bepaalde school. Personeelsleden moeten onderling en met leidinggevenden kritisch ideeën en opvattingen kunnen uitwisselen, verdedigen en aftoetsen aan de praktijk. Kwaliteitsvol onderwijs vraagt een werkomgeving waarin leraren en docenten met hun leerlingen, studenten en cursisten bezig kunnen zijn en zich geen zorgen hoeven maken over de eigen tewerkstelling of onderlinge concurrentie.  

Elke school moet autonoom kunnen blijven functioneren met een gedragen schooleigen visie en er moet inspraak zijn op elk beslissingsniveau. 

We willen geen verregaande autonomie voor de schoolbesturen op vlak van personeelsinzet. Uit ervaringen in het hoger onderwijs weten we dat dit nadelig kan zijn voor de onderwijskwaliteit. Er is dan geen garantie meer dat er genoeg middelen gaan naar de kerntaak van onderwijs, namelijk lesgeven. 

De voorstellen daarover uit het rapport van de zogenaamde Commissie van Wijzen wezen we dan ook uitdrukkelijk af. De commissie pleitte ervoor om alle personeelsmiddelen toe te kennen aan het schoolbestuur en ze volledig te ontkleuren. Een bestuurlijke schaalvergroting samen met een uitbreiding van de macht van die (grote) schoolbesturen zou alle evenwichten volledig uit balans brengen.  

Je centrale op sociale netwerken