Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

38 uur en klaar? Was ‘t maar waar!

Er gaan stemmen op voor de invoering van een 38 urenweek in onderwijs. Het lijkt een mooi principe, maar past niet bij de realiteit. Veel onderwijspersoneelsleden besteden gemiddeld veel meer uur per week aan hun baan. Bovendien zijn sommige perioden drukker dan andere. “Dit idee is goed voor de publieke opinie”, horen we dan. “Het haalt het foute cliché van de baan dat een leerkracht maar 20 of 22 uur werkt.”

Onderwijs heeft geen simplistische maatregelen nodig die de publieke opinie strelen. Onderwijs heeft nood aan échte oplossingen.

Voor de werkbaarheid en de kwaliteit van de job moet het aantal contacturen centraal blijven staan. Die vormen de kern. Die mogen we niet lossen. Stel je voor dat de schoolleider voor elke leraar apart zelf mag beslissen hoeveel uur die voor de klas staat. Stel dat het verdict is: 32 uur les. Dat past wel binnen een 38 urenweek, maar niet binnen de onderwijsrealiteit. Wat met voorbereiden? Wat met bijkomende neventaken? Die krijg je er dan onmogelijk op een kwaliteitsvolle en leefbare manier bij.

Heb het liever over kwaliteitsvolle contacturen en focus op de kern: het lesgeven, niet over willekeurige getallen.

#SamenSterkVoorOnderwijs #KwaliteitsvolOnderwijs #AantrekkelijkWerkInOnderwijs

Volg ons ook op Instagram, Facebook en X!

Je centrale op sociale netwerken