38 uur en klaar? Was ‘t maar waar!
Er gaan stemmen op voor de invoering van een 38 urenweek in onderwijs. Het lijkt een mooi principe, maar past niet bij de realiteit. Veel onderwijspersoneelsleden besteden gemiddeld veel meer uur per week aan hun baan. Bovendien zijn sommige perioden drukker dan andere. “Dit idee is goed voor de publieke opinie”, horen we dan. “Het haalt het foute cliché van de baan dat een leerkracht maar 20 of 22 uur werkt.”
Onderwijs heeft geen simplistische maatregelen nodig die de publieke opinie strelen. Onderwijs heeft nood aan échte oplossingen.
Voor de werkbaarheid en de kwaliteit van de job moet het aantal contacturen centraal blijven staan. Die vormen de kern. Die mogen we niet lossen. Stel je voor dat de schoolleider voor elke leraar apart zelf mag beslissen hoeveel uur die voor de klas staat. Stel dat het verdict is: 32 uur les. Dat past wel binnen een 38 urenweek, maar niet binnen de onderwijsrealiteit. Wat met voorbereiden? Wat met bijkomende neventaken? Die krijg je er dan onmogelijk op een kwaliteitsvolle en leefbare manier bij.
Heb het liever over kwaliteitsvolle contacturen en focus op de kern: het lesgeven, niet over willekeurige getallen.
#SamenSterkVoorOnderwijs #KwaliteitsvolOnderwijs #AantrekkelijkWerkInOnderwijs