Akkoord over reorganisatie bij RVA
Na een jaar besprekingen met de directie van RVA heeft ACV Openbare Diensten samen met VSOA een akkoord bereikt over de reorganisatie. het akkoord kwam tot stand nadat de bemiddeling afsprong. ACV Openbare Diensten heeft, in het belang van alle personeelsleden bij RVA, al het nodige gedaan om het best mogelijke resultaat te bereiken.
Een reorganisatie waarbij kantoren worden hervormd, is nooit aangenaam, en daar zijn we ons absoluut bewust van! Echter is de huidige reorganisatie een verderzetting van de reorganisatie van 2014, waarbij 14 werkloosheidsbureaus omgevormd werden tot frontofficekantoren. Deze omvorming heeft tot gevolg gehad dat sommige teams in bepaalde frontofficekantoren niet meer leefbaar waren. Met het huidige akkoord hebben we een duurzame oplossing bereikt waarbij de 16 kantoren, de antennes en de teams op een duurzame manier kunnen blijven bestaan.
We hadden graag aanpassingen gezien aan de huidige structuur, maar voor het beheerscomité moet de huidige reorganisatie passen in het kader van de bestaande kantoren. Hierdoor was er geen ruimte om een huig frontofficekantoor terug om te vormen naar een volwaardig kantoor. Wij hebben gezocht naar aanpassingen waardoor we de impact op het personeel zo veel mogelijk als mogelijk konden beperken.
De kantoren
Huidige structuur met 16 centraliserende kantoren blijft de basis van huidige structuur. in de nieuwe structuur staat de autonomie van de 106 kantoren centraal. Ze behouden hun eigen dynamiek, beslissingsbevoegdheid, verantwoordelijkheid en autonomie.
De clusters
De kantoren werken samen in 9 verschillende clusters. De clusters hebben niet als doel om een toekomstige fusie voor te bereiden of de autonomie van de kantoren te beperken. De clusters dienen wel om bepaalde synergiën en schaalvoordelen te realiseren vooral op niveau van de proces Support zodat alle kantoren en medewerkers kunnen rekenen op de nodige ondersteuning.
De processen
Toelaatbaarheid en verificatie: blijven behouden in alle kantoren.
- Toelaatbaarheid en Verificatie: blijven behouden in alle kantoren.
- Loopbaanonderbreking en tijdskrediet: De processen blijven behouden in alle Nederlandstalige kantoren en Brussel. In de Franstalige kantoren worden de processen gecentraliseerd in Luik, Charleroi, Bergen en Verviers.
- Controle en vergoedbaarheid: Beide processen worden in alle kantoren behouden, maar deze worden samengevoegd. Er komen twee pijlers, een administratieve cel en een pijler controle. Beide pijlers hebben een onderscheiden structuur en doelstelling.
- Support: blijft in alle kantoren behouden, maar er komt een samenwerking op clusterniveau.
- Frontoffice: De activiteiten worden in alle kantoren behouden, maar door de afname van het aantal bezoekers zal de rol gedeeltelijk overgenomen worden door het KCC.