Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

402.07 - Federale overheid

Akkoord over reorganisatie bij RVA

©Shutterstock

Na een jaar besprekingen met de directie  van RVA heeft ACV Openbare Diensten samen met VSOA een akkoord bereikt over de reorganisatie. het akkoord kwam tot stand nadat de bemiddeling afsprong. ACV Openbare Diensten heeft, in het belang van alle personeelsleden bij RVA, al het nodige gedaan om het best mogelijke resultaat te bereiken. 

Een reorganisatie waarbij kantoren worden hervormd, is nooit aangenaam, en daar zijn we ons absoluut bewust van! Echter is de huidige reorganisatie een verderzetting van de reorganisatie van 2014, waarbij 14 werkloosheidsbureaus omgevormd werden tot frontofficekantoren. Deze omvorming heeft tot gevolg gehad dat sommige teams in bepaalde frontofficekantoren niet meer leefbaar waren. Met het huidige akkoord hebben we een duurzame oplossing bereikt waarbij de 16 kantoren, de antennes en de teams op een duurzame manier kunnen blijven bestaan.

We hadden graag aanpassingen gezien aan de huidige structuur, maar voor het beheerscomité moet de huidige reorganisatie passen in het kader van de bestaande kantoren. Hierdoor was er geen ruimte om een huig frontofficekantoor terug om te vormen naar een volwaardig kantoor. Wij hebben gezocht naar aanpassingen waardoor we de impact op het personeel zo veel mogelijk als mogelijk konden beperken.

De kantoren
Huidige structuur met 16 centraliserende kantoren blijft de basis van huidige structuur. in de nieuwe structuur staat de autonomie van de 106 kantoren centraal. Ze behouden hun eigen dynamiek, beslissingsbevoegdheid, verantwoordelijkheid en autonomie. 

De clusters
De kantoren werken samen in 9 verschillende clusters. De clusters hebben niet als doel om een toekomstige fusie voor te bereiden of de autonomie van de kantoren te beperken. De clusters dienen wel om bepaalde synergiën en schaalvoordelen te realiseren vooral op niveau van de proces Support zodat alle kantoren en medewerkers kunnen rekenen op de nodige ondersteuning. 

De processen
Toelaatbaarheid en verificatie: blijven behouden in alle kantoren. 

De processen
  • Toelaatbaarheid en Verificatie: blijven behouden in alle kantoren.
  • Loopbaanonderbreking en tijdskrediet: De processen blijven behouden in alle Nederlandstalige kantoren en Brussel. In de Franstalige kantoren worden de processen gecentraliseerd in Luik, Charleroi, Bergen en Verviers.
  • Controle en vergoedbaarheid: Beide processen worden in alle kantoren behouden, maar deze worden samengevoegd. Er komen twee pijlers, een administratieve cel en een pijler controle. Beide pijlers hebben een onderscheiden structuur en doelstelling.
  • Support: blijft in alle kantoren behouden, maar er komt een samenwerking op clusterniveau.
  • Frontoffice: De activiteiten worden in alle kantoren behouden, maar door de afname van het aantal bezoekers zal de rol gedeeltelijk overgenomen worden door het KCC.
Om ervoor te zorgen dat de activiteiten in Namen/Aarlen behouden kunnen blijven komt er een intercluster-overdracht voor de dossiers Toelaatbaarheid uit Charleroi, Luik en Bergen.

De antennes
De 14 frontofficekantoren worden omgevormd tot antennes. Een antenne zal een klein kantoor zijn waar er voldoende plaats is om minstens 4 werkposten te voorzien, om sociaal verzekerden te ontvangen en te verhoren. De antennes zullen ook met alle nodige voorzieningen uitgerust worden zodat de medewerkers er in goede omstandigheden kunnen werken. In een antenne zullen er altijd minstens 3 medewerkers aanwezig moeten zijn.

Het personeel van de huidige frontofficekantoren zullen geaffecteerd worden in de kantoren en zullen het grootste deel van de tijd blijven werken in hun huidig proces.

Medewerkers die door deze aanpassing een mutatie willen aanvragen naar een ander kantoor kunnen dit doen, alle aanvragen voor 31 juni 2024 zullen automatisch goedgekeurd worden!

De antennes kunnen door alle medewerkers van de RVA gebuikt worden als satellietkantoor (als je dus zou willen telewerken, kan het thuis of in een antenne). Bovendien kunnen de huidige medewerkers van de frontofficekantoren, in een overgangsperiode, een 4de dag blijven werken in hun antenne, en dit zeker tot eind 2027. Hierdoor moeten zij slechts 1 dag per week fysiek aanwezig zijn in het kantoor. Deze overgangsperiode zal tegen begin 2027 geëvalueerd worden. Indien het nodige zou zijn kan er dan afgeweken worden van de einddatum.


De reorganisatie
Bovendien werden ook volgende afspraken vastgelegd voor de medewerkers die door de reorganisatie hun proces niet kunnen blijven uitvoeren in hun eigen kantoor:
De mutatie-aanvragen voor 31 juni 2024 worden automatisch goedgekeurd;
Als een activiteit zou verdwijnen kan de medewerker zich heroriënteren naar een ander proces in zijn eigen kantoor, en zal hierbij alle nodige ondersteuning en opleiding krijgen, of kan een mutatie aanvragen naar een ander kantoor.

Doornik/Moeskroen
Net als bij de reorganisatie van 2014 was Doornik en Moeskroen het zwaarste struikelblok. Omdat de beslissing reeds in 2014 werd genomen om Doornik en Moeskroen om te vormen tot een frontofficekantoor, wou het beheerscomité hier niet van afwijken.
Doornik en Moeskroen worden, net als alle frontofficekantoren, antennes ook al hadden we dat graag anders gezien.
De mogelijkheid bestaat om een KCC in te richten in Doornik, zodat de medewerkers in Doornik geaffecteerd kunnen worden. Het KCC kan enkel opgericht worden indien er minstens 18 medewerkers kandidaat zijn. Daarnaast zullen de medewerkers die in Bergen geaffecteerd worden gebruik kunnen maken van de overgangsbepaling zoals in alle andere frontofficekantoren geldt, zodat hun verplaatsingen naar Bergen tot een absoluut minimum beperkt kunnen worden.