40% van de huishoudhulpen gaat nooit op vakantie

©Shutterstock

De lonen in de dienstencheque-sector zijn zo laag dat er voortdurend moet bespaard worden op uitgaven. Op reis gaan – zelfs in eigen land – is voor de meeste huishoudhulpen onmogelijk. Dat blijkt uit een enquête van het ACV bij meer dan 1.300 dienstencheque-werkneemsters.

30 augustus, de vakantie loopt op haar einde. Volgens Toerisme Vlaanderen trok twee derde van de Belgen deze zomer op reis in binnen- of buitenland. Opvallend is dat deze cijfers absoluut niet opgaan voor het personeel in de dienstencheque-sector. Met een uurloon van maximaal 12,06€ en 90% deeltijdse tewerkstelling, is vakantie voor de meeste huishoudhulpen onbetaalbaar.

Uit een bevraging, waar 1.335 huishoudhulpen aan deelnamen, blijkt dat 40% van de huishoudhulpen nooit op vakantie gaat. “Ik blijf werken in de zomer, neem verlof als mijn klanten annuleren en verdeel mijn verlof over het hele jaar omdat het loon niet al te veel zou schommelen per maand. Soms heb ik het gevoel er nooit tussenuit te zijn. Maar we ploeteren door...” vertelt een poetshulp. Nog eens 40% gaat af en toe op vakantie maar zeker niet jaarlijks. Slechts een goede 10% gaat jaarlijks op vakantie in het buitenland, voor de meesten blijft dat beperkt tot één week.

Bij de alleenstaanden zijn de cijfers nog schrijnender. 60% van de alleenstaande huishoudhulpen gaat nooit op vakantie. “Ondanks het harde werk, moeten we onszelf – en ook de kinderen – veel ontzeggen; zelfs een uitstapje van één dag in België is niet betaalbaar voor ons,” vertelt een alleenstaande poetshulp. Slechts 6,5% gaat jaarlijks op vakantie naar het buitenland en slechts 2% gaat dan langer dan één week. Bij de alleenstaanden met kinderen kan slechts 8% zich een jaarlijkse vakantie veroorloven; dat betekent dat zelfs een weekendje aan zee niet mogelijk is voor 92% van de alleenstaande huishoudhulpen met kinderen.

Deze bevraging is onderdeel van een enquête naar de inkomenspositie van dienstencheque-werkneemsters. ACV Voeding en Diensten organiseerde deze online enquête in april en mei 2021.

Personalization