Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
ACV lidmaatschap
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Werf 2: Wat werkt voor een duurzame loopbaan?

Werf 2: Wat werkt voor een duurzame loopbaan?

Op het Vlaams ACV-congres van 2026 werken we een langetermijnvisie uit op tewerkstelling. Wat werkt voor een duurzame loopbaan?

Vandaag

Steeds meer wordt van werknemers verwacht dat ze zélf hun loopbaan in handen nemen. Maar de structuren die werknemers daarbij kunnen ondersteunen, staan onder druk: besparingen op loopbaancheques, het inperken van het Vlaams opleidingsverlof en nieuwe drempels voor wie zich wil omscholen.

De verantwoordelijkheden schuiven almaar meer richting de werknemer, zonder dat daar tijd, middelen of begeleiding tegenover staan. Opleidingen moeten zoveel mogelijk buiten de arbeidstijd, en liefst op eigen kosten. Werknemers ondervinden door tijdsgebrek hoge drempels om opleiding te volgen. En ook de combinatie werk-privé laat soms weinig ruimte. 

De arbeidsmarkt verandert razendsnel onder druk van digitalisering, klimaattransitie, vergrijzing/krapte en toenemende flexibiliteit. Daarom is het belangrijk dat we de competenties van onze werknemers up-to date houden, uitbreiden en vernieuwen. Competenties worden steeds meer de sleutel tot de arbeidsmarkt, en dus tot een volwaardig inkomen.

Opleiding en loopbaanondersteuning zijn dus helemaal geen luxe, maar bittere noodzaak. We moeten actief ruimte vrij maken voor competentie-ontwikkeling om ervoor te zorgen dat we niet verzuipen in de vooruitgang. Dit is bovendien een gedeelde verantwoordelijkheid van werknemer, werkgever én overheid. Alleen met structurele ondersteuning en gericht beleid kan iedereen inzetbaar blijven tot het einde van ieders loopbaan.

Onze vragen

  • Welke drempels ondervinden mensen om opleiding te volgen? 
  • Waarom blijft het zo moeilijk om opleiding te combineren met werk en gezin – en wat moet er veranderen zodat dat wél kan?   
  • Hoe pakken we de tijdsdrempel aan, zeker bij intensieve omscholing?  
  • Wie krijgt vandaag wél de ruimte – en wie systematisch niet? 
  • Wat is er nodig om van opleiding een recht te maken doorheen de loopbaan? 
  • Waarom is er soms zo weinig interesse in opleiding?  
  • Hoe maak je leernoden zichtbaar – bij jezelf én bij anderen?  
  • Hoe maken we mensen en organisaties meer bewust van de voordelen en relevantie van levenslang leren?   
  • Hoe stemmen we loopbaanaspiraties van werknemers en de richting van de organisatie beter op elkaar af?    
  • Is er begeleiding én voldoende ruimte als je nieuwe dingen moet leren op de werkvloer? 
  • Hoe creëer je ruimte, autonomie en vertrouwen op de werkvloer om te leren?   
  • Wat is de rol van de leidinggevenden of het middenkader hierin?  
  • Wat motiveert je om een opleiding te volgen? Wat zou je enthousiasme voor een opleiding kunnen vergroten? Wat schrikt je af om een opleiding te volgen? 
  • Wanneer loont leren écht voor de werknemer- en niet alleen voor de werkgever? 
  • Wat werkt er voor de groepen die vandaag te weinig aan bod komen? 
  • Hoe zorgen we ervoor dat competentieversterking ook gewaardeerd wordt via een attest, betere jobkwaliteit of verdere groei in de loopbaan?  
  • Welke vaardigheden werden de laatste jaren steeds belangrijker in jouw job? 
  • Werd je in het verleden al geconfronteerd met competentieveroudering?  
  • Hoe zorgen we voor een bredere blik op leren, ook bij werkgevers?