Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Word lid van het ACV
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Hoe beleef jij de digitalisering van het onderwijs? Vul onze enquête in!

Ben je (kleuter)onderwijzer, leermeester, ICT- of zorgcoördinator, directeur,  kinderverzorger, … en wil je helpen in kaart brengen hoe het Vlaamse onderwijspersoneel het gebruik van digitale technologie ervaart? Dan ben jij de geknipte collega om onze enquête in te vullen.

Naar de enquête

Digitalisering is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en al zeker niet meer uit het onderwijs. Ook voor de Digisprong waren we al volop digitaal actief: we werken al jaren met allerlei software om teksten, presentaties en filmpjes te maken; voor onze leerlingen- en personeelsadministratie klikken we er digitaal op los, we dompelen ons dagelijks onder in schoolplatformen, … En sinds de coronalockdown is ook het digitale onlinegebeuren ons niet meer vreemd: we geven online les, hebben oudercontacten online, vergaderen online, … We ontdekken steeds meer mogelijkheden van de digitalisering, maar beseffen tegelijkertijd dat er risico’s aan verbonden zijn. De vele vragen die de snelle opmars van artificiële intelligentie ook in het onderwijs oproept, zijn een duidelijk teken aan de wand.

Digitalisering doet ook iets met onszelf, met ons werk, ons (arbeids)welzijn. Er verandert zoveel en zo snel dat het sommigen van ons onzeker maakt. Onzeker over ons kunnen, ons mee-kunnen, ons beroep en de invulling daarvan. Die mate van beroepsonzekerheid bij onderwijspersoneelsleden door de digitalisering willen we vanuit het COV en COC in kaart brengen.

Naar een gezond evenwicht tussen digitalisering en welzijn
Prof. dr. Hans De Witte en dr. Lara Roll (beiden KU Leuven, Onderzoeksgroep Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie) ontwikkelden een wetenschappelijk onderbouwde schaal om te meten in hoeverre werknemers bang zijn dat hun beroep volledig verdwijnt (‘global occupation insecurity’) of sterk verandert (‘content occupation insecurity’) door automatisering. Het resultaat is de OCIS: ‘Occupation Insecurity Scale’, de ‘beroepsonzekerheidsschaal’. Meer info over het grootschalige onderzoeksproject van professor De Witte en doctor Roll kan je lezen op KU Leuven blogt
Op uitnodiging van het COV en COC hebben de wetenschappers hun vragenlijst specifieker gemaakt zodat we de omgang met en de beleving van digitale technologie bij het Vlaamse onderwijspersoneel in kaart kunnen brengen. Professor De Witte en doctor Roll staan ook in voor de onafhankelijke verwerking van de gegevens.
Dit onderzoek zal ons belangrijke gegevens bezorgen over hoe onderwijspersoneelsleden de digitalisering beleven. Daaruit hopen we dan weer maatregelen te kunnen distilleren om te streven naar een gezond evenwicht tussen de steeds verder evoluerende digitalisering van het onderwijs en het (arbeids)welzijn van het onderwijspersoneel. We zijn er trouwens van overtuigd dat het gros van die maatregelen ook al onze lerenden ten goede kan komen!

Het is belangrijk dat zoveel mogelijk onderwijspersoneelsleden - leden van het COV en COC - aan het onderzoek deelnemen. Roep je collega’s mee op. De vragenlijst invullen neemt ongeveer vijftien minuten in beslag en kan tot en met woensdag 31 mei 2023. Het spreekt vanzelf dat alle gegevens strikt vertrouwelijk en anoniem verzameld en verwerkt worden.

Naar de enquête