VELO
Los administratieve vragen en problemen op met de VELO-tool


Info voor VELO-militanten
Als VELO-militant (VErantwoordelijke Leden Opvolging) kan je met de VELO-tool lijsten raadplegen van ACV-leden in je onderneming. Zo kan je hen helpen bij vragen en problemen. 👍
💡 Heb je een vraag over de VELO-tool of over VELO in het algemeen? Bekijk onze FAQ's onderaan de pagina.
Dit moet je weten over de VELO-tool

Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
-
Wat is VELO en wat kan ik ermee doen?
Als VELO-militant (VErantwoordelijke LedenOpvolging) kan je met de VELO-tool lijsten raadplegen van leden die in je onderneming werken. Je vindt er:
- Persoonlijke gegevens
- Lijsten van nieuwe en vertrekkende leden
- Lijsten van leden met betalingsachterstand
- Informatie over premies
- …
Zo heb je een zicht op de ledenbewegingen en kan je de ACV-leden in je bedrijf of organisatie helpen bij administratieve vragen of problemen. Je houdt er ook de ledengegevens mee up-to-date.
-
Hoe kan ik de VELO-tool gebruiken?
Om toegang te krijgen tot de tool, moet je VELO-militant zijn. Klik hier om naar de tool te gaan en log in. Dat kan via Itsme of je e-ID (je kan niet inloggen met je ACV-account).
Vragen? Bekijk handige uitlegvideo over de tool. 👇
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Voice-over gegenereerd met AI.
-
Ik ondervind problemen met de VELO-tool. Bij wie kan ik terecht of wat kan ik doen?
Dat hangt af van het specifieke probleem dat je hebt:
- Ben je nog geen VELO-militant? Spreek er over met je secretaris. Enkel militanten die erkend zijn als VELO-militant hebben toegang.
- Zijn de gegevens in de VELO-tool niet correct? Vind je bijvoorbeeld een lid van je bedrijf niet terug? Mogelijks staat er dan een foute tewerkstelling bij dit lid. Vraag aan je beroepscentrale om dit even na te kijken. Zij kunnen via de ACV-ledendatabank Syndical nakijken of de gegevens correct zijn.
-
Heb je een technisch probleem? Kan je bijvoorbeeld niet inloggen? Probeer dan eerst het volgende:
- Gebruik je de juiste browser? Gebruik best Edge of Chrome.
- Probeer je browser een keer te refreshen. Druk op F5.
- Is er misschien een probleem bij itsme of eID zelf? Probeer eventueel via itsme of eID in te loggen bij een andere applicatie (myminfin, mypension, enz.). Lukt het daar ook niet? dan is er allicht een probleem bij itsme of je eID
- Verwijder je cookies en geschiedenis. Dit lost vaak het probleem op
- Sluit je computer even af en start hem terug op.
- Heb je nog geen itsme-account geïnstalleerd? Doe het vandaag nog. Itsme is een veilige en handige manier om in te loggen op heel wat interessante website (vb. mypension, myminfin, enz.). De handleiding zet je alvast goed op weg!
- Nog andere problemen bij het inloggen? Raadpleeg dan deze FAQ’s.
- Is je probleem nog niet opgelost? Vul dit formulier in. Deze vragen worden opgevolgd door de collega’s op het nationaal kantoor van ACV. We zoeken binnen een redelijke termijn naar een oplossing. Probeer je probleem zo specifiek mogelijk toe te lichten. Indien nodig nemen we contact me jou of je secretaris op.
Over de gegevens in de VELO-tool
-
Hoe up-to-date zijn de gegevens in de VELO-tool?
Er is een automatische synchronisatie tussen de gegevens in de VELO-tool en de ACV-ledendatabank. Dat wil zeggen dat elke aanpassing in een van beide meteen wordt overgezet naar de andere databank.
Wijzig jij bijvoorbeeld het e-mailadres van een lid, dan wordt dit meteen ook aangepast in de ledendatabank van het ACV.
-
Wat met de beveiliging van de ledengegevens?
De ledengegevens worden uiteraard goed beveiligd. Om te beginnen staan ze in een beveiligde zone. Ze kunnen enkel geconsulteerd worden door een beperkt aantal VELO-militanten. Om de veiligheid verder te garanderen moet je als VELO-militant:
- Een privacyverklaring onderteken
- Elke keer inloggen via itsm of eID
- Telkens weer je akkoord geven dat je de privacy van de leden zal respecteren
-
Waarom kan ik geen VELO-lijsten printen?
Omdat dit over gevoelige informatie gaat, moeten we de privacywetgeving respecteren. We willen absoluut vermijden dat persoonsgegevens in verband met iemand zijn vakbondslidmaatschap in de verkeerde handen terecht komt. In de VELO-tool zit immers heel wat persoonsgebonden data. Denk maar aan e-mail, adres, gsm-nummer, bankrekening, ontvangen premies, ....
De gegevens mogen daarnaast enkel voor vakbondsdoeleinden aangewend worden en enkel door vakbonden zelf verwerkt en bewaard worden.
Daarnaast leg de privacywetgeving ook zware straffen op bij misbruik en moeten we het recht van leden om vergeten te worden ook respecteren.
Wat kan ik met de VELO-tool doen?
-
Hoe zie ik in de VELO-tool hoeveel leden er in mijn bedrijf zijn?
Als je de lijst van actieve leden opent, zie je bovenaan links hoeveel leden er in je bedrijf zijn. Je zal bijvoorbeeld 'Actief lidmaatschap (324)' zien staan. Zo weet je dat er 324 leden zijn.
Opgelet: sommige beroepscentrales zetten een lid op niet-actief bij langdurige ziekte, SWT of arbeidsongeval. In dat geval, is dit lid niet zichtbaar in de lijst met actieve leden.
💡Klik op het pijltje rechts bij een lid om een overzicht te krijgen van alle persoons- en tewerkstellingsgegevens en van de premies van dat lid.
-
Hoe kan ik zoeken en filteren in de VELO-tool?
Voor een goede ledenzorg is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van alle leden in je bedrijf. Daarom is het handig om te filteren op:
- De onderneming
- De beroepscentrale en paritair comité
- Het statuut: arbeiders, bedienden, kaderleden, ander statuten
Wil je bijvoorbeeld alleen de kaderleden in je onderneming zien, filter dan bij het statuut op kaderleden. Nood aan een overzicht van alle leden uit je paritair comité? Filter dan op paritair comité. Opgelet: het is dus mogelijk dat je leden uit andere centrales in je lijst ziet verschijnen.
Zoek je een specifiek lid, zoek dan op:
- Naam. Het volstaat om de eerste letters te typen en dan op zoeken te klikken
- Lidnummer
- Rijksregisternummer
💡 Klik op het pijltje rechts bij een lid om een overzicht te krijgen van alle persoons- en tewerkstellingsgegevens en van de premies van een lid.
-
Wat als ik een lid niet terugvind in de VELO-lijst?
Dan staat de tewerkstelling van dat lid mogelijk niet correct geregistreerd in de ledendatabank.
Neem in dat geval contact op met je beroepscentrale om dat te laten nakijken en eventueel te laten aanpassen.
-
Welke gegevens kan ik wijzigen in de VELO-lijsten?
Op dit moment is het mogelijk om volgende gegevens zelf aan te passen via de VELO-tool:
- Gsm-nummer
- E-mailadres
- Rijksregisternummer (als er nog geen rijksregisternummer gekend is)
Alle andere aanpassingen geef je door aan je beroepscentrale.
Om na te gaan welke gegevens ontbreken, kan je trouwens filteren op:
- E-mailadres
- Gsm-nummer
- Telefoonnummer
- Banknummer
- Adres
💡 Voor een goede ledenzorg zijn betrouwbare gegevens erg belangrijk. Zo moeten we leden snel kunnen contacteren. Bijvoorbeeld als ze aan ons een vraag hebben gesteld. Daarnaast mailen onze verbonden en centrales vaak ook heel gerichte informatie over nieuwe wetgeving of activiteiten van de sector of regio waar de leden werken/wonen.
-
Waarom zijn volledige ledengegevens zo belangrijk en hoe kan ik als VELO-militant helpen?
Voor een goede ledenzorg zijn betrouwbare gegevens erg belangrijk.
Zo moeten we leden snel kunnen contacteren. Bijvoorbeeld als ze aan ons een vraag hebben gesteld. Daarnaast mailen onze verbonden en centrales vaak ook heel gerichte informatie over nieuwe wetgeving of activiteiten van de sector of regio waar de leden werken/wonen.
Anderzijds hebben we ook praktische gegevens nodig. Soms beschikken we niet over een banknummer. Dan kunnen we er uiteraard geen premies uitbetalen. Belangrijk dus om ervoor te zorgen dat we deze informatie hebben.
Als VELO-militant kan jij nagaan welke gegevens ontbreken door te filteren op:
- E-mailadres
- Gsm-nummer
- Telefoonnummer
- Banknummer
- Adres
In de VELO-tool kan je zelf het e-mailadres, gsm-nummer en rijksregister aanpassen of aanvullen. Alle andere aanpassingen kan je doorgeven aan je beroepscentrale.
-
Wat wordt bedoeld met nieuwe en vertrekkende leden?
Nieuwe leden
Hierbij telt de datum van registratie van de tewerkstelling in de ledendatabank. Een nieuw lid lid is iemand die sinds de laatste drie maanden administratief nieuw is in de onderneming. Drie voorbeelden:
- Iemand werkt al langer in het bedrijf maar verandert van beroepscentrale. Bijvoorbeeld een arbeider die bediende wordt.
- Iemand die in het bedrijf start en lid wordt.
- Iemand die al langer lid is maar waarvan de tewerkstelling pas nu aangepast wordt. Ook deze persoon verschijnt bij de nieuwe leden
Vertrekkende leden
Ook hier gaat het om leden die in de laatste drie maanden vertrokken zijn. Hier hanteren we 2 definities. Er zijn dus 2 mogelijkheden:
- Lid verandert van tewerkstelling: datum einde tewerkstelling (registratiedatum van de einddatum) PLUS
- Lid neemt ontslag uit het ACV : plaats van tewerkstelling en is geen lid meer (registratiedatum van ontslagdatum)
-
Welke premies kan ik in de VELO-tool vinden?
Je kan premies opzoeken via 3 verschillende manieren:
- Via de lijst met actieve leden. Ga naar het desbetreffende lid en open het tabblad premies
- Via de lijst premies per lid
- Per type premie
In de VELO-tool vind je volgende premies:
- Syndicale premies: alle syndicale premies die de laatste 3 jaar werden betaald. Je kan zelf op het jaartal filteren
- Statutaire premies: alle statutaire premies die de laatste 3 jaar werden betaald
- Stakingen en betogingen: je vindt hier alle vergoedingen voor stakingen, maaltijd, vervoer die de laatste 2 jaar werden betaald
Wil je meer informatie over de stakingsvergoeding, dan kan je zoeken via:
- Premie per lid: hier vind je bij de premie het bankrekeningnummer, het bedrag en de datum van betaling van de stakingsvergoeding
- Type premie: hier vind je dezelfde informatie én het nummer en de datum van de staking en de datum van de staking
-
Welke info over de ledenbijdrage vind ik in de VELO-tool?
De VELO-tool is handig om na te gaan of een lid zijn bijdragen betaald heeft. Zo kan je zien hoelang leden al achterstand hebben (van 1 tot 6 maand). Je bepaalt – in samenspraak met je secretaris – welke mogelijke acties je best onderneemt.
Wil je weten of de leden de juiste bijdrage betalen? Dat kan je hier controleren.
-
Wat wordt bedoeld met geschrapte leden?
Dat zijn leden die de voorbije 2 jaar het bedrijf hebben verlaten of hun ACV-lidmaatschap opgezegd hebben.
Praktische info over VELO
-
Wie kan VELO-militant worden?
Omdat het om gevoelige informatie gaat, wordt het aantal VELO-militanten per bedrijf beperkt. Het is de beroepssecretaris die samen met de militantenkern beslist wie er VELO-militant kan zijn.
Er zijn ook wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo moet je als VELO-militant:
- Lid van het ACV zijn. Je mag dus niet als geschrapt zijn
- In het bedrijf werken
- ACV-militant zijn
- Een privacy-verklaring ondertekenen
-
Kan ik VELO-militant zijn voor meerdere filialen?
Ja, dat kan. Als je bij het ACV geregistreerd bent als militant voor dat filiaal, dan is dat mogelijk. Spreek dit duidelijk af met je beroepssecretaris.
Ben je VELO-militant voor meerdere filialen, kies dan na het inloggen van welk filiaal/onderneming je de ledengegevens wil raadplegen. Je kan ook kiezen om de ledengegevens van alle bedrijven die je opvolgt te bekijken. Je hoeft dus niet voor 1 filiaal te kiezen.
-
Kan ik VELO-militant zijn voor een bedrijf waar ik niet werk?
Dat kan in principe, maar enkel met de goedkeuring van je secretaris. Hiervoor bestaat een aparte procedure (VISA-procedure). Bespreek dit met je beroepscentrale. -
Hoeveel VELO-militanten kunnen er zijn in een bedrijf?
Het aantal VELO-militanten per onderneming wordt best beperkt tot 1 per bedrijf.
In bedrijven met veel werknemers, meervoudige filialen, verschillende talen is het technisch mogelijk om maximum 3 personen per onderneming over alle centrales heen toegang te geven tot de VELO-tool.
