Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

328.01 - Stads- en streekvervoer (Vlaamse gewest)

Mogen we nog een beetje trots zijn?

Er vloeide de voorbije dagen heel wat inkt  over de start van Hoppin-fase 2. Dagelijks lezen wij de ‘Titanic-verhalen’ over De Lijn. We stellen vast dat over het hele land reizigers, (lokale) politici en zelfs chauffeurs van exploitanten geïnterviewd worden. Uiteraard zoekt de pers de confrontatie op en is De Lijn kop van jut… Ook wij, de ACV-afgevaardigden, zijn ontgoocheld.

Bovenal vinden we het bijzonder jammer dat er, naar ons gevoel, te weinig pogingen worden ondernomen om de permanente aanvallen te counteren. De voorbije jaren kregen we steevast op ons bord dat men klaar wou staan bij de invoering van de ‘big bang’ van de ‘basisbereikbaarheid’, zo zou men ons alvast niets kunnen verwijten. Die perceptie is er momenteel allerminst. We lazen het voorstel om zelfs de tarieven op te trekken; net op het moment dat het hele land ongestoord aan “Lijnbashing” mag doen. Hoe verzin je het? De imagoschade is immens, en dat viel eigenlijk perfect te voorspellen.

Daarnaast stellen we ons ernstige vragen bij enkele operationele zaken die nu plots opduiken:

  • Het uitwisselen van bussen met stelplaatsen van buiten de provincie vlak voor de start van Hoppin… Nogmaals: Hoe verzin je het? Ondanks grote inspanningen bij techniek waren er tal van problemen. We merken bv. dat er niet voldoende bussen voorhanden zijn op heel wat plaatsen. Opnieuw: Hoe verzin je het??? Net op het moment waar iedereen zo naartoe heeft gewerkt lijkt er wel een spelletje Monopoly te zijn gespeeld van hogerhand…
  • We zien ook dat veel reizigers letterlijk in de kou zijn blijven staan omdat de verkeerde bustypes (standaardbus waar gelede bus nodig is en vice versa) zijn geselecteerd voor hun traject. En ja, ook  wij zien dat hier hard aan gewerkt wordt bij netwerkplanning, maar we zien ook dat deze mensen hun job allerminst makkelijker wordt gemaakt!
  • Dat de Minister in het VTM-nieuws van 8 januari spreekt over “kortere reistijden” als oplossing doet ons nog meer steigeren! We merken in de praktijk dat veel trajecten nú al géén realistisch tijdsschema hebben gekregen en véél reizigers te laat aankomen op hun beoogde traject!
  • We kunnen nog tal van problemen opnoemen, het is alleszins alweer géén goede beurt die we maken en dat zijn wij grondig beu!

Als personeel van De Lijn zijn wij het uithangbord, wij vertegenwoordigen De Lijn elke dag, WIJ ZIJN DE LIJN! Wij zijn dan ook diegenen die overladen worden door misnoegde reacties, wij zijn diegenen die het vuile werk opknappen en onze reizigers zo goed als kan bijstaan in de grootste verandering bij het openbaar vervoer in decennia. Wat wij willen vragen is méér! Méér respect voor het personeel vanuit het beleid! Méér aandacht voor de stem van de werkvloer! Méér ondersteuning voor de mensen die dagdagelijks geconfronteerd worden met gedesoriënteerde klanten! Méér reactie op het gebash van alle kanten! Onze enige nieuwjaarswens is dat we terug een beetje trots mogen zijn op onze job en onze werkgever! Want vandaag staan wij in de vuurlinie maar voelen ons daar net als de reizigers: in de kou gezet, door een falende organisatie, maar nog 10 keer meer door een totaal incapabele voogdijminister!

jouw ACV-afgevaardigden