Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

PC 226 - Internationale handel, vervoer en logistiek

    Standpunt ACV Puls nieuwe licenties grondafhandeling PC 226

    In 2025 worden de vier type licenties voor grondafhandeling hernieuwd. Dit betreft de licenties voor Bagagebehandeling (2), Behandeling van passagierstoestellen (2), Behandeling van full freighters (3), en Transport van vracht tussen loods en vliegtuig (3). Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2025 worden de aanvragen behandeld, waarna BAC de nieuwe licentiehouders zal bekendmaken.

    Als vakbonden actief in deze sector nemen wij duidelijk stelling tegen deze procedure, die elke zeven jaar opnieuw wordt doorlopen. Deze cyclus veroorzaakt aanzienlijke stress en onzekerheid op de werkvloer. Bovendien belemmert het werkgevers om zware investeringen te doen in materieel en infrastructuur, omdat de continuïteit van hun contracten onzeker is. Een bijkomend probleem is dat de sociale criteria in de beoordeling van de licentieaanvragen onvoldoende worden meegewogen.

    Wij benadrukken dat de huidige vernieuwing van de licenties de werkomstandigheden op de luchthaven niet verder mag verslechteren. Daarom doen wij de volgende oproep:

    • Personeelsbehoud: Als een nieuwe speler een licentie binnenhaalt, moet deze het bestaande personeel in zijn volledigheid overnemen. Dit zorgt voor continuïteit en vermindert de onzekerheid onder de werknemers.
    • Behoud van arbeidsvoorwaarden: De bestaande loon- en arbeidsvoorwaarden moeten in hun totaliteit door de nieuwe speler worden overgenomen. Dit garandeert dat de werknemers niet achteruitgaan in hun arbeidsomstandigheden.
    • Structurele dialoog: De vakbonden moeten door BAC op de hoogte worden gehouden van de vorderingen in de procedure. Er moet een structurele dialoog worden opgezet om transparantie en inspraak te waarborgen.

    De onzekerheid die de tenderprocedure met zich meebrengt, moet tot een minimum worden beperkt voor de werknemers. Zij zijn degenen die dagelijks de luchthaven draaiende houden, een taak die op zichzelf al voldoende stressvol is.

    Daarnaast willen wij benadrukken dat wij ervan uitgaan dat de kandidaatstelling van Swissport Handling voor de licentie van bagageafhandeling op geen enkele manier serieus zal worden genomen door de luchthavenuitbater. Gezien de eerdere ervaringen met deze partij, achten wij het onwenselijk dat zij opnieuw een licentie zouden verkrijgen.

    Wij roepen alle betrokken partijen op om bij de beoordeling van de licentieaanvragen niet alleen economische en operationele criteria mee te wegen, maar ook de sociale impact op de werknemers te erkennen en te minimaliseren.

    Vriendelijke groeten

    Hans Elsen - ACV Puls

    Fouad Bougrine - ACLVB

    Olivier Van Camp - BBTK