Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

140.01 - Autobussen en autocars

EEN NET TOILET VOOR ELKE CHAUFFEUR!

Vandaag, 19 november, is het World Toilet Day, een bewustmakingsmoment voor toiletten in ontwikkelingslanden en conflictgebieden. Maar ook dé gelegenheid voor ACV Openbare Diensten om opnieuw aandacht te vragen voor het gebrek aan sanitaire voorzieningen voor lijnbuschauffeurs in België. 

Carlo Maesen, secretaris voor het Openbaar Vervoer bij ACV Openbare Diensten: “In het verleden waren er heel wat plekken waar chauffeurs toegang hadden tot toiletten, zoals cafés, stations en openbare gebouwen. Maar de afgelopen decennia zijn veel van deze voorzieningen verdwenen: volkscafés sloten de deuren en openbare toiletten werden vaak het doelwit van vandalen. De coronamaatregelen maakten de situatie er niet beter op: veel openbare plaatsen, en dus ook de toiletten, waren gesloten en de chauffeurs konden nergens terecht.”

Als tijdelijke oplossing werden werftoiletten geïntroduceerd, maar die zijn vaak onhygiënisch, vandalismegevoelig, koud, donker en bieden onvoldoende privacy. Het gebrek aan voldoende en hygiënische sanitaire voorzieningen brengen bovendien ook wel wat gezondheidsrisico's met zich mee. De chauffeurs drinken tijdens hun shift bewust veel minder om een sanitaire stop te vermijden, maar hebben daardoor vaker last van gezondheidsproblemen als blaasontstekingen of nierbekkenontstekingen.

Carlo Maesen: “In 2023 sloot De Lijn een raamcontract voor het plaatsen van sanitaire containers (toiletcontainers), die een beter alternatief bieden, maar ook dat blijft een tijdelijke en zeldzame oplossing en zijn zeldzaam. Deze containers, die per maand een aardige duit kosten, blijven een hygiënisch en praktisch probleem, vooral bij drukke knooppunten. Bovendien zijn er nog steeds veel haltes zonder enige toiletvoorziening. Steden en gemeentes weigeren in heel wat gevallen om er een vergunning voor af te leveren.”

ACV Openbare Diensten pleit voor degelijke structurele oplossingen, zoals permanente toiletten bij belangrijke haltes en bij nieuwe projecten zoals grote Hoppinpunten. De vakbond vraagt dat lokale politici bij het plannen van openbaar vervoer ook rekening houden met de sanitaire behoeften van chauffeurs. ACV Openbare Diensten roept chauffeurs ook op om niet te aarzelen om toiletbezoeken te doen en vraagt De Lijn en haar onderaannemers om meer tolerantie voor toiletbezoeken tijdens werkuren.

Carlo Maesen: “De gezondheid van en hygiëne voor chauffeurs moet een prioriteit zijn bij de planning van openbaar vervoer. We vragen dat er dringend werk wordt gemaakt van structurele oplossingen om de situatie te verbeteren.”