Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
ACV lidmaatschap
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Voor een vlotte verbinding tussen Waasland en Antwerpen

Lokale militanten van ACV Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht ijveren met een petitie voor een betere verbinding tussen het Waasland en Antwerpen tijdens de nakende sluiting van de premetrotunnel.  

Voor vlot woon-werkverkeer
‘Als vakbond zetten wij ons in voor een vlot woon-werkverkeer en een goede bereikbaarheid van industrieterreinen en steden, kadert regioverantwoordelijke Carolien Vereeken de actie. ‘Onze lokale ACV-militanten weten als geen ander wat er in de regio leeft’, vervolgt ze. ‘Dit voorjaar trokken ze aan de alarmbel over de nakende sluiting van de premetrotunnel. Dat is de tramtunnel die het Waasland (Linkeroever) met Antwerpen (Rechteroever) verbindt. Er bereikten ons verhalen dat deze tunnel vanaf mei 2026 in beide richtingen voor minstens zes maanden dichtgaat voor renovatie. Die sluiting is langer dan voorzien omdat er asbest in de wanden gevonden is. Oorspronkelijk zou de tunnel in fases aangepakt worden met enkele korte periodes van sluiting. Dan zou de hinder minimaal geweest zijn.’

Flessenhals
‘De tunnel is een belangrijke verkeersas voor wie uit het Waasland komt en in Antwerpen-centrum werkt of naar school gaat. Op een werkdag passeren er 1700 mensen per uur. De vervoersregio stelt diverse alternatieven voor om de hinder voor de pendelaars te beperken. Het probleem is dat hun alternatieven ervoor zorgen dat al het verkeer gecentraliseerd blijft rond Linkeroever. Daardoor dreigt er daar, zeker tijdens de spits, een soort flessenhals te komen met vertragingen en verkeersproblemen als gevolg. Wij vrezen dat de pendelaars uit het Waasland niet meer tijdig op hun werk of op school zullen geraken in Antwerpen.’

Petitie
 ‘Daarom zijn we een petitie gestart. We vragen de vervoersregio Antwerpen en de betrokken lokale besturen uit het Waasland om het verkeer tijdens de sluiting van de premetrotunnel te spreiden. We stellen voor om een deel van de pendelaars af te leiden naar het station van Beveren en dat ze daar met hun De Lijn-abonnement de trein kunnen nemen zolang de werken duren. We merkten al dat het lokaal bestuur van Beveren weet dat de trein een belangrijk alternatief zal zijn. Ik las immers dat de NMBS op hun verzoek de parking van het station gratis zal openstellen tijdens de sluiting. We vinden het belangrijk om oplossingen aan te bieden die over de gemeentegrenzen heen gaan. Door in te zetten op busregelingen die voldoen aan de noden van de regio, maar ook de lokale overlast van pendelaars die naar de stations rijden te beperken. We hopen dat de lokale besturen en vervoersregio rekening houden met onze bekommernissen en ons voorgestelde alternatief ter harte nemen.’

 

Blij met initiatief

‘Ik vraag me af hoeveel inspraak er is in de vervoerregio’s’, zegt Bart Reyns. ‘Wij zouden de lijm kunnen zijn om wensen en ideeën mee vorm te geven en praktisch uitvoerbaar te houden. De ‘vakmannen’ (netwerkplanners, deskundigen bij De Lijn, chauffeurs …) moeten nu soms bijspringen om genomen beslissingen effectief uitvoerbaar te maken. 

Daarnaast staan we voor een gigantische uitdaging. Je mag niet sollen met de mobiliteit van duizenden mensen, die al jaren in een oneindige file lijken te staan. Daarom ben ik heel blij met dit initiatief. Het zou goed zijn om ons te betrekken bij een bredere overlegstructuur om de aanpak af te stemmen onder lokale besturen, gebruikers en sociale partners.’ 

Bart Reyns is ACV-secretaris bij De Lijn in Oost- en West-Vlaanderen