Een meer rechtvaardige begroting is mogelijk
©Shutterstock
Om tegen 2029 aan de Europese uitgavennorm te voldoen zoekt deze regering 10 miljard. Om die te vinden lanceerde de eerste minister zijn sociaal onrechtvaardige voorstellen onder het mom dat er geen alternatief mogelijk is.
Dat is er echter wel. De dalende inkomsten in ons land zijn de kern van het probleem. De tax cut van de regering Michel sloeg een enorme krater met de verlaging van bijdragen én vennootschapsbelasting. In plaats van dat aan te pakken, volhardt deze regering in de boosheid. Het federaal Planbureau voorziet voor de regeerperiode De Wever (2025-2029) een daling van de inkomsten van 50,3% naar 48,6 % van het BBP, ofwel 12,2 miljard euro. Tegelijk worden de uitdagingen er niet minder op.
Miljarden aan overheidsinkomsten gemist
‘‘Er zijn meerdere maatregelen die de regering kan én moet nemen om rechtvaardige keuzes te maken, ook in functie van de komende generaties, en ze zijn niet nieuw’, zegt Ann Vermorgen, voorzitter van het ACV. ‘Een correcte bijdrage van vermogen, waarbij allé vermogensinkomsten, bijvoorbeeld uit aandelen en huurinkomsten, op een gelijke manier bijdragen als inkomsten uit arbeid. Dit zou veel efficiënter zijn dan de huidige koterijen én economisch effectiever. Zowel op vlak van directe inkomsten én terugverdieneffecten. Het gaat niet op dat men de zwaksten op de arbeidsmarkt viseert, maar tegelijkertijd de sterksten in de fiscale boetiek soigneert’, aldus Vermorgen.
‘Daarnaast zijn er correcte sociale bijdragen voor alle statuten nodig. En een afbouw van bewezen nutteloze loonsubsidies.’ Op basis van 60.000 managementvennootschappen wordt er momenteel al voor 1,7 miljard aan overheidsinkomsten gemist. Voor de flexijobs gaat het dit jaar nog om 350 miljoen, voor studentenarbeid 688 miljoen. Voor de loonsubsidies maakten het Rekenhof en de Nationale Bank van België brandhout van de subsidie voor eerste aanwerving (628 miljoen) en voor oudere werknemers. Het Federaal Planbureau bewees duidelijk dat de belastingvrijstelling voor innovatie-inkomsten (1,1 miljard) geen meerwaarde had. ‘Weggegooid geld’, aldus de ACV-voorzitter.
Een afbouw van onze subsidiëring van fossiele brandstoffen is nodig, ten voordele van zowel de klimaattransitie als onze begroting. Alleen voor professionele diesel gaat het al 533 miljoen euro. Het totaal loopt op tot meer dan een miljard.
Een correcte inning van belastingen, onder meer van de BTW, zijn ook logische eerste stappen. Deze BTW-kloof, – het verschil tussen de verwachte btw-inkomsten en het geïnde bedrag, is in ons land 4 procentpunt hoger dan het EU-gemiddelde. Die kloof terugbrengen van 11% naar 7% door striktere controles en procedures zou een meerinkomst van 1.6 miljard euro betekenen. ‘Zo kan de volgende regering nog gigantische efficiëntiewinsten boeken’, aldus Vermorgen. Het aanscherpen van de anti-misbruikbepaling voor de fiscus zou tal van onverdedigbare constructies kunnen doorprikken.
Steun van internationale instellingen
Dat zijn vragen die wij als ACV al lang stellen. Maar die evenzeer worden voorgesteld door een stoet van internationale instellingen. De afbouw van fossiele subsidiëring klinkt in koor bij de Europese Commissie, OESO en het IMF. De Europese Commissie hekelt in haar landenrapport alle bijzondere belastingregelingen zoals voor flexi-jobs, studentenarbeid, nacht- en ploegenarbeid. Loonsubsidies beoordelen ze als duur en over het algemeen niet doelgericht. De OESO problematiseert de manier waarop hoge inkomens bevoordeeld worden in ons belastingsysteem. Zelfs het IMF, allesbehalve een links bastion, gaf in haar rapport van 2025 voor België aan dat ‘alle inkomsten uit kapitaal (zoals intresten, dividenden en meerwaarden) op dezelfde manier moeten worden belast om neutraliteit in investeringsbeslissingen te waarborgen, bij voorkeur door deze opbrengsten op te nemen in het totale belastbare inkomen dat onderworpen is aan de personenbelasting.’
‘Als deze regering zich wil verschuilen achter internationale verplichtingen en aanbevelingen en zich wil profileren als hervormingsregering, dat ze dan ook de moed en intellectuele eerlijkheid heeft om de aanbevelingen volledig te bekijken en rechtvaardige hervormingen door te voeren’, besluit Vermorgen.
An-Sofie Bessemans
ACV Pers- en informatiedienst
+32 494 30 78 58 | hetacv.be
